Avatar billede Gruto Praktikant
07. april 2020 - 22:01 Der er 9 kommentarer

Mere CPU eller GPU?

Jeg har en laptop DELL XPS 13 9370 med Core i7, 16GB, 512GB SSD, UHD Graphics 620.

Den kan ikke rigtigt køre videoprogrammet Davinci Resolve 16. Min timeline bliver kun haltende afviklet.

Når jeg ser under ydeevne, banker CPU op mod 100 %, GPU følger fint med.

Spørgsmål: Kan problemet løses med tilkobling af en ekstern GPU eller må jeg finde en computer med hurtigere CPU? Måske er SSD også for lille?
Avatar billede nemlig Professor
07. april 2020 - 22:42 #1
Er lige med på en kigger, da jeg er i samme situation.
Er også begyndt at anvende Davinci Resolve 16 og klipper 4K videoer (fra GoPro 7).
Min CPU er i7-6700k, 32 GB ram og 512 GB SSD. GPU er GeForce GTX 1060 6GB.
Jeg er ligeledes udfordret med delvist hakkende afvikling af timeline. Hvis der kun er tale om ét videospor og ét lydspor og med få justeringer, så afvikles timeline dog flydende. Men flere spor eller ændringer i videoen, som fx hastighed eller zoom, så hakker det.
Nu skriver du ikke noget om opløsning og bitrate på dine videoer. Arbejder du eksempelvis med 4K videoer, så skal du have mindst 32 GB ram.

Jeg gætter også på, at dit grafikkort har alt for lav ydelse.
Jeg fandt denne sammenligning af dit og mit grafikkort:
https://technical.city/en/video/GeForce-GTX-1060-6-GB-vs-UHD-Graphics-620
Her har mit grafikkort en score på 39,34 og dit 1,21. Højeste score er bedst.
Og jeg tænker endda at mit grafikkort bør opgraderes. Måske også bundkort, CPU og RAM.
Avatar billede milter Ekspert
07. april 2020 - 22:57 #2
@ gruto og nemlig.

Somme tider kan et enkelt link være bedre end 1000 ord :-)

https://www.richardlackey.com/davinci-resolve-system-requirements-a-reality-check/
Avatar billede nemlig Professor
08. april 2020 - 07:53 #3
#2. Super god artikel. Tak for linket :)

Jeg har læst artiklen, og det er nu min vurdering, at min CPU og GPU er i underkanten, men kan gå an. Skal der mere krudt i mit system, så skal jeg opgradere både CPU og GPU. Og det medfører også nyt bundkort og ram - det bliver ret bekostelig. Så jeg nøjes med min nuværende konfiguration en stund endnu.

@Gruto Som Jeg forstår artiklen, så skal du først og fremmest kigge på en ekstern GPU. Din nuværende GPU deler ram med dit øvrige system og det anbefales ikke.
Avatar billede Gruto Praktikant
08. april 2020 - 09:24 #4
Mange tak! Jeg så artiklen om reality check, og det var den, der gjorde, jeg tænkte ekstern GPU, selv om ydeevne viser, der er CPU'en, der overbelastet. Dog lidt usikkert bare at indkøbe en ekstern GPU og håbe, den virker. Det ville måske også hjælpe med en 1TB SSD. Ham her forklarer ret pædagogisk om DaVincis systemkrav - men ingen specifik vejledning: https://www.youtube.com/watch?v=YYUNpuDEd0Y
Avatar billede Gruto Praktikant
08. april 2020 - 09:45 #5
Jeg tror, det i første omgang er CPU'en, der overbelastes pga. filformat. Ham Lackey forklarer det ret godt: https://www.richardlackey.com/xavc-s-and-davinci-resolve/
Avatar billede milter Ekspert
08. april 2020 - 18:21 #6
Jeg kender ikke meget til Davinci Resolve, jeg bruger Vegas Movie Studium Platinum 16. Men, jeg er enig med "nemlig" i, at din  UHD Graphics 620 er det største problem. Hvis din lagerkapacitet udelukkende er din SSD på 512 GB, så kan det også være en del af problemet, især hvis den er godt fyldt.

Prøv at søge på nettet med ordene davinci resolve timeline resolution . Det kan måske hjælpe dig mht. den haltende afvikling af din timeline.
Avatar billede kurtba Ekspert
08. april 2020 - 22:53 #7
DaVinci Resolve er et af de mest system krævende programmer som findes til videoredigering. Så jeg vil påstå, at i stedet for at bruge en masse penge på opgradering, kan det nok være billigere at bruge et købeprogram i stedet for.
Adobe Premiere Elements 2020 fås til rimelige penge, og har ikke samme krav  om resourcer som Davinci.
https://helpx.adobe.com/dk/premiere-elements/system-requirements.html
Man kan downloade en prøveversion og bruge den gratis i vist nok 30 dage, så man lige kan prøve, om det er noget man skal gå videre med.
Jeg har brugt programmet i mange år - også på pc.er med ret få resourcer.
Jeg bruger også den seneste version med en pc med væsentlig dårligere cpu og gpu end du har, og jeg har ingen problemer med hakkeri osv. Jeg laver film, som kan vare op til ca. 2 timer i fuld hd. Har ikke prøvet 4k, men har set andre omtale, at det kræver betydeligt flere resourcer, end en fuld hd gør.
Jeg synes programmet er meget intuitivt og der er masser af muligheder for at lægger effekter på osv. På Youtube findes der et nærmest uendeligt antal vejledningsvideoer i at bruge programmet.
Mangler man også et godt fotoredigeringsprogram, kan man købe en pakkeløsning, hvor man også får Adobe Photoshop Elements med til en attraktiv pris. Det program kan også virkelig mange ting og er nemmere at arbejde med end det fulde Photoshop program.
Avatar billede Gruto Praktikant
09. april 2020 - 07:56 #8
Tak for input. Jeg fandt en funktion i Davinci ("Optimized media and render cache"), der komprimerer videoformat, mens man arbejder på det. Det hjalp gevaldigt
Avatar billede nemlig Professor
09. april 2020 - 09:10 #9
@kurtba Enig i at DaVinci Resolve er ret forslugen.
Jeg skiftede til DaVinci Resolve (gratis versionen) for nylig og inden da anvendte jeg  Adobe Premiere Elements. Mit hardwaresetup var Adobe Premiere Elements ikke vild med, og jeg oplevede tit at systemet var hakkende og nogle gange gang frøs det også - særligt hvis jeg arbejdede med tekster (og det er jo ikke ressourcekrævende).
For mig har skiftet til Davinci Resolve været rigtigt godt - der er langt flere muligheder og så er det gratis. Skal programmet sammenlignes med et mere ligestillet program, så vil jeg pege på Adobes proff. program, Adobe Premiere.