Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 16:26 Der er 25 kommentarer

windows 10 + Fuldskærmsklip

når jeg tager et Screenshots. går i egenskaber for billed, står der følgende besked: Denne fil kom fra en anden computer og bliver muligvis blokeret for at hjælpe med at beskytte din computer!
hvad skyldes det?
har prøvet med Powershell :
Dir C: \ Downloads -Recurse | Unblock-fil
og
dir C: \ Downloads | Unblock-fil
det kunne den ikke udføre?
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2020 - 16:38 #1
Hvorfor er det noget du ønsker at gøre noget ved?
Det er helt normalt for Windows 10 at sætte det flag på alle filer genereret af programmer uden for mapper der typisk skrives til, men hvis der ikke er udførlig kode i (f.eks. exe-filer), kan du åbne dem som normalt.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 16:50 #2
Har du brugt Windows' egen "Print Screen" eller et andet program? Og hvilket program bruger du til at gemme filen og hvor?

Jeg er aldrig stødt på den advarsel.
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 16:54 #3
så længe det ik er skadeligt, gør jeg intet ved det.. har bare ikke set det før, kun hvis jeg har overført filer mellem computer, som zip osv men ikke ved at jeg tager et screenshot fra samme computer og gemt den i billed mappen...
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 16:55 #4
Rettelse til #2.

Jeg er aldrig stødt på den advarsel ifm. screen shots.
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 16:57 #5
Windows Ink-arbejdsområde..
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 17:01 #6
når jeg bruger taster til at tage Screenshots.. er der ikke noget men kun når jeg bruger Windows Ink-arbejdsområde..
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2020 - 17:07 #7
#3: Windows kan ikke se at en fil kommer fra en anden computer. Det kan bare se at et program har skrevet en fil til en mappe, der ikke typisk bliver skrevet data til. Det kan f.eks. være WinZip eller lignende der pakker noget ud, eller det kan være en browser der skriver en fil fordi du har downloadet den - eller det kan være et tredjepartsprogram til at tage screenshots.

Men som sagt er det ikke skadeligt. Så længe indholdet kun bliver læst af andre programmer og ikke selv udført - hvilket altid vil være tilfældet med billedfiler - gør det ingen forskel.

Dog ser jeg ingen grund til at bruge programmer til at tage screenshots. Bare brug print screen knappen. Eller Win+PrtSc til at gemme billedet direkte. Eller Win+Shift+S hvis du vil markere et område.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 17:07 #8
Jeg har aldrig arbejdet med Windows Ink, men prøv at læse linket herunder. Eller, er det den måde, du bruger?

https://mspoweruser.com/use-windows-ink-workspace-take-better-screenshots/
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 17:09 #9
det er en 2i1 tablet og ikke altid jeg har tastatur til anvendelse... så det nemmer at trykke med pen..
Avatar billede Slater Ekspert
09. april 2020 - 17:12 #10
Ah. Giver mening.
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 17:26 #11
#8
ja men det er så bare med pen jeg bruger ink...

men syns bare ikke at den har gjort det før, men har det ikke noget at gøre med User Group Policies eller noget?
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 17:29 #12
Før du kan åbne et screenshot og finde egenskaberne for filen, må du have haft det åbnet og gemt gennem et billedprogram. Hvilket program?

Hvis ikke du allerede har prøvet det, så gennemlæs linket herunder:

https://support.microsoft.com/da-dk/help/2669244/windows-cannot-access-the-specified-device-path-or-file-error-when-you

Kan det tænkes, at Windows ser "Windows Ink" og "normal" Windows med tastatur som to forskellige PC'er?
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 17:52 #13
ja nu er jeg lige lidt forvirret. men det er klip og skitser app den hedder som der bruges til at tage skærmbilled med... så klikket lige på info og fik det her op..
Brug en digital pen (eller din finger) til at skrive eller tegne på skærmen. Vælg Windows Ink-arbejdsområde, i højre side af proceslinjen, og vælg Fuldskærmsklip for at komme i gang.
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 18:03 #14
som jeg kan se har systemet samt bruger + admin fuld kontrol... og jeg tror ikke det er Windows Defender Security Center...
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2020 - 18:22 #15
Ved ikke hvilken version du kører men har du 2 installerede klippeværktøjer på tabletten?
Der er Klip og Skitser, men har du også den ældre "Klippeværktøj"?
Prøv at søge på det evt og se om den gør de som du ønsker.
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 18:56 #16
Hvis ellers alt andet virker, og du stadig kan finde og arbejde med dine screenshots, så ville jeg ikke bekymre mig alt for meget om et problem som dit. Windows (og andre stresystemer) skal arbejde sammen med mange forskellige former for programmer, og en gang imellem virker det ikke helt efter hensigten. Jeg selv har f.eks. gennem godt et års tid haft et problem med, at et eller andet program under opstarten af Windows ændrer størrelsen af ikoner på skrivebordet fra "Små ikoner" til "Mellemstore ikoner". Jeg har lært at leve med det :-)

Jeg har af ren og skær nysgerrighed ledt en del på nettet, men jeg har ikke fundet noget, der minder om dit problem.
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 19:07 #17
køre windows 10 pro og det var den som fulgte med klip og skitser appén... ja du har nu ret der er to, fandt jeg så ud af.
i fremtidig opdatering bliver klippeværktøj flyttet til et nyt sted, prøv forbedered funktioner i klip og skitser... står der, og når jeg tager et skærmbilled med den, er der ikke noget... mystisk? men fair nok, sletter en og beholder den anden :) kan være det er fordi windows selv har opdateret de app´s fra microsoft store at den gør det? eller at maskinen er skiftet ud af S-tilstand?
don´t know men tak. God Påske :)
Avatar billede malle45 Juniormester
09. april 2020 - 19:11 #18
#16 ja jeg kender det for godt... men fjerner bare et af de programmer som er der.. vidste nu ikke der var to :) men jo man kan fordybe sig i noget når man er nysgerrig, har selv søgt her og der på alt uden at finde ud af hvorfor... kan være jeg søger forkert måske, men godt at høre andres syn..
Avatar billede 220661 Ekspert
09. april 2020 - 19:32 #19
#17 Virker klippeværktøj ikke hos dig eller forstår jeg det forkert?
Avatar billede milter Ekspert
09. april 2020 - 20:46 #20
#17.

Tak, og god påske til dig :-)
Avatar billede malle45 Juniormester
10. april 2020 - 09:45 #21
#19
har aldrig brugt klippeværktøj på den her maskine, kun den ny udgave af den..
vidste faktisk ikke at den ældre version af programmet var installeret. men fedt nok :)
jo begge to virker, men det undre mig bare at den ny laver dern meddelse, nu da den aldrig har gjort det før? så skulle finde ud af om det skyldes en fejl, en virus, eller bare noget!
Avatar billede malle45 Juniormester
10. april 2020 - 09:48 #22
#20
Tak :)
Avatar billede 220661 Ekspert
10. april 2020 - 09:50 #23
#21 Svært at vide hvad der gør du får denne besked.
På pc kan man lave det der hedder "In Place Upgrade", hvor man installerer Windows oven på den version der ligger og derved får friske opdateringer med under installationen.
Man beholder derved personlige filer og programmer. Om man kan dette i dit tilfælde ved jeg dog ikke.
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-perform-an-in-place-upgrade-with-windows-10/7f0b236e-3c6c-4913-9691-c4baa2a6190a?auth=1&fbclid=IwAR3_ihxXwsqQqxuW3vfvpWSA9D9L1rLwJ5LUNDOKsKcT0h6XrQYeGNXy7FU
Avatar billede malle45 Juniormester
10. april 2020 - 11:08 #24
#23
ja det vil jeg da lige undersøge..
Avatar billede malle45 Juniormester
11. april 2020 - 19:28 #25
Nope det gjorde ikke nogen forskel, når jeg tager et Screenshots... men undre mig stadig, hvorfor den gør det? for når jeg har taget Screenshots, med Os x eller Linux og overføre til Windows 10. er der ikke noget. nå men det finder jeg nok ud af før eller siden :)