Avatar billede Maja Novice
13. april 2020 - 19:42 Der er 23 kommentarer

Computer er gået i stå

Hej!

Min bærbare MSI computer var netop blevet scannet med Avast antivirusprogram og bad mig genstarte computeren. Den slukkede normalt, men under genstart er den gået i stå. På den sorte skærm vises der nu kun MSI-logoet og under det følgende tekst:
Fixing (D:) Stage 3: 100% (0 of 0; Total: 99%; ETA: 0:00:00.
Det samme har stået der i over halvanden time nu hvor intet har forandret sig. Hvad skal jeg gøre? :-/
Bør jeg prøve at slukke den på sluk-knappen, eller kan det risikere at ødelægge noget?

Venlig hilsen,
Maja
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 19:48 #1
Har du en usb pind eller en ekstern harddisk monteret til pc?
Avatar billede INK Ekspert
13. april 2020 - 19:49 #2
Jeg ville slukke, og så genstarte. Måske løser det dine problemer.
Avatar billede Maja Novice
13. april 2020 - 19:58 #3
Jeg har ingen USB eller ekstern harddisk monteret. Jeg prøvede at genstarte og nu er den igen indtil videre gået i stå, men nu står der efter 100% bare 9314 of 9314) i stedet for 0 of 0. Ellers samme problem... :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 20:41 #4
Er din harddisk partitioneret i to dele eller er der 2 fysiske diske i computeren?
Ved du det?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 20:58 #5
Umiddelbart ser det ud som den er i gang med at tjekke disk D med chkdsk.
Chkdsk plejer vist at køre i 5 faser.
Avatar billede Maja Novice
13. april 2020 - 21:19 #6
Det aner jeg virkelig ikke. Har ikke så meget forstand på det. Produktet hedder GL62 6QF. Den står stadig stille. :-/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 21:22 #7
Sådan en?
https://www.msi.com/Laptop/GL62-6QF/Specification
Hvis det er kan den have en M2 ssd på bundkortet og en løs 2,5" disk.
Er dette tilfældet, så vil jeg mene der er fejl på 2,5" disken.
Hvas siger ink?
Avatar billede Maja Novice
13. april 2020 - 21:26 #8
Ja, det er den. Der har ikke været problemer med den siden sidste scanning og genstart. :/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 21:28 #9
Spørgsmålet er så bare om der er 2 diske i den. Er den udenfor garanti?
Avatar billede Maja Novice
13. april 2020 - 21:35 #10
Det mener jeg desværre, ja. :/
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 21:38 #11
Prøv at lukke den ned igen. Kommer du til en login skærm før den viser meddelesen?
Avatar billede 220661 Ekspert
13. april 2020 - 21:41 #12
Kan se du kun ser sort skærm :-(
Prøv følgende:
Start pc. hvis du ser det mindste aktivitet tvangsnedluk pc ved at holde start knappen nede til den lukker. Dette gøres 3 genge. 4 gang lader du den boote.
Kommer den så op i en recovery skærm?
Avatar billede Maja Novice
14. april 2020 - 04:17 #13
Nu er jeg så fanget i Aptio Setup Utility og kan slet ikke komme ud. Når jeg enten ændrer indstillinger derinde (har googlet mig frem til ting som kunne hjælpe) og gemmer og genstarter, kommer jeg straks ind i det igen! Også når jeg force restarter/slukker. :o
Avatar billede KHN Guru
14. april 2020 - 19:25 #14
Avatar billede kulawig Professor
15. april 2020 - 14:08 #15
@maja

du er nødt til at starte din maskine op fra et alternativt medie (usb/DVD)

feks:

https://www.hirensbootcd.org/files/HBCD_PE_x64.iso

vær opmærksom på at der er programmer på denne DVD der kan lave uoprettelig skade på Dine Data og  det er en temmelig langhåret process at oprette boot mediet og få genoprettet dine partitioner så du bør nok alliere dig med en der har lidt mere end pc-kørekort ;-)
Avatar billede Maja Novice
15. april 2020 - 14:30 #16
@KHN: Ja, alt dette er prøvet.

@kulawig, jeg får en til at hjælpe mig via USB. Jeg er desværre ret sikker på at al min data bliver slettet, men jeg havde heldigvis ikke noget livsnødvendigt gemt. Lige nu savner jeg bare at den køre. :-D

Tak for hjælpen - jeg skriver nok lige og afslutter tråden når problemet er helt løst, hvis det bliver det. :-O
Avatar billede Maja Novice
15. april 2020 - 14:31 #17
Kører * >_<
Avatar billede 220661 Ekspert
15. april 2020 - 15:54 #18
Som @kulawig så korrekt skriver bør du starte op på et system der arbejdet uafhængigt af hvad der er på harddisken. Hirens boot cd kan gøre det, og henter man et Linux installations medie, og kører den fra mediet, sker det samme.
Når de er oppe at køre kan du få kopieret dine data over på andet flytbart medie før du installerer om
Avatar billede Maja Novice
25. april 2020 - 18:13 #19
Nu har jeg så endelig fået Windows tilbage, men det er Windows Home... uden min egen licens-nøgle. Burde jeg ikke have det?! :/ Kan netop ikke få det nu, fordi MSI siger, min CHK-kode er forkert. :O
Avatar billede kurt54 Ekspert
25. april 2020 - 18:24 #20
Hvis det er windows home du havde i forvejen bør den aktivere windows automatisk.
Avatar billede Maja Novice
25. april 2020 - 21:09 #21
Ok, har slet ikke forstand på det, altså det virker fint nu, men jeg troede bare måske, man helst skulle have denne dér licenskode/nøgle. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
25. april 2020 - 21:13 #22
Windows 10 er digitalt aktiveret, så derfor vil computer søge denne aktivering igen. Der sammen lignes  oplysninger om hardwaren der er er på din pc og gemt på en Microsoft server. Derfor men ikke skal taste kode ind når pc installeres på ny :-)
Avatar billede INK Ekspert
25. april 2020 - 21:15 #23
Når en PC har kørt Windows10, vil den som #20 skriver automatisk aktivere licensen.
Du kan under indstillinger - Opdatering og sikkerhed - Aktivering se om den er aktiveret.