Avatar billede teisvh Praktikant
13. april 2020 - 20:26 Der er 3 kommentarer

Computer genstarter uden varsel

Godaften!

Jeg oplever i øjeblikket et skørt problem med min computer. Uden varsel, og uden at den er i gang med noget krævende, lukker den ned, som om at strømmen bliver taget, dvs. at skærmen går i sort, uden at Windows får en chance for at lukke ordentligt ned. Herefter starter den op igen. Det er ikke lykkedes mig at finde et mønster i denne adfærd - for et par aftener siden skete det fire gange lige efter hinanden. I dag er det sket tre gange med omkring en times mellemrum.
Jeg har bemærket, at når det sker, så ryger nettet også kortvarigt. Min router sidder i en anden stikkontakt, men begge er tilknyttet samme sikringsgruppe. Dette, tænker jeg, kunne tyde på, at der er noget i vejen med strømmen i min lejlighed. Eller kan det have noget med min PSU at gøre, så min computer påvirker strømmen i resten af lejligheden? Eller skyldes det mon noget helt tredje?

Håber I kan hjælpe!

Mvh
Teis
Avatar billede ErikHg Ekspert
13. april 2020 - 21:43 #1
Hvad siger temperaturen i computeren. Det kunne tyde på at den lukker ned pga. varme. Dette problem kan opstå hvad maskiner er meget støvet inden i. Jeg synes at kunne læse ud af det du skriver, at der er tale om en stationær.

For at kontrollere temperaturen i sær CPU temperaturen, så download dette program:

https://www.ccleaner.com/speccy/download

Hvis maskiner er meget støvet, så rens den med trykluft (pas på at blæserne ikke kommer op i for høje omdrejninger. En støvsuger kan også anvendes med forsigtighed.

Trykluft på dåse kan købes f.eks. her:

  https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMIqcOKnpTm6AIVhOiaCh2K3wcNEAAYASAAEgKRhPD_BwE&gclsrc=aw.ds

Varme er den rene gift for komponenterne i en pc, ikke mindst for CPU´en
og GPU´en.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. april 2020 - 08:44 #2
Der kan være nogle, der arbejder på el i området, og så kan strøm smutte i et kort øjeblik mens der skiftes. En brøkdel af et sekund er nok til at it-udstyr reagerer mens ældre elektronik ikke 'opdager' udfaldet.
Tjek for ombygninger i opgangen/blokken og ellers spørg dit elselskab, og der er gang i noget (gerne med angivelse af dato/tid på de udfald, du har oplevet)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. april 2020 - 10:08 #3
Har du gammeldags sikring, så tjek at den er skruet ordentlig i eltavlen, så den ikke står og "støjer".

Prøv at trække en forlængerledning til computeren fra en anden strømgruppe.

Tjek din computer efter filerne: c:\windows\memory.dmp og c:\windows\minidump\*.dmp

Har du filer, dateret omkring tiden for nedbruddet, så kan de indeholde fejlsøgningsdata, der kan hjælpe opklaringsarbejdet. Men det gælder kun hvis det er Windows der går ned - har du ret i mistanken om at det er strømmen der er problemet, vil de ikke kunne hjælpe.