Avatar billede ravnemor Juniormester
15. april 2020 - 13:59 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Print til pdf

Jeg sidder hjemme på arbejds pc og fletter breve i word. Når de er færdige, fletter og printer jeg til pdf, og vil selvfølgelig gerne gemme alle brevene enkeltvis i en mappe. Hvert brev fylder en side, men når jeg printer til pdf, kommer alle brevene i een lang fil. Hvordan kan jeg printe til pdf og samtidigt gemme hver enkelt side i hver sin fil? Jeg arbejder i Office 2016 ser det ud til.

På jobbet har jeg tidligere løst det med at printe dem ud og derefter scanne dem ind til min mail, hvor jeg på printeren kan vælge at sende som enkelte filer. Det går bare ikke herhjemme, når jeg skal lave ca 300 breve, som skal sendes til mail eller eboks. Og nu vil jeg gerne finde en nemmere metode, så alt papiret spares.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 14:28 #1
ikke lige til fortroligt materiale (det er online), men https://www.pdf2go.com/split-pdf upload den samlede pdf, og med 'split all' klipper den det op sidevis.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. april 2020 - 14:32 #2
I følgende tråd kan du under overskriften ”Send Mailmerge Output to Individual Files” finde en makro, som i én operation danner flettebreve og gemmer hvert enkelt som både Word-dokument (docx) og PDF:
http://www.msofficeforums.com/mail-merge/21803-mailmerge-tips-tricks.html

Se noterne under makroen og læs kommentarerne i makroen.
Det aktive dokument skal være dit flettedokument, når du kører makroen (hvis du skal bruge løsningen til dokumenter, du tidligere har flettet, må du flette igen og blot bruge PDF-filerne fra fletningen).
Bemærk: for at gemme filerne med et passende navn, skal du erstatte forekomster af "Last_Name" med et korrekt navn på et flettefelt i dit hoveddokument, som du vil bruge i navnet. Du kan udkommentere linjen:
.SaveAs FileName:=StrFolder & StrName & ".docx", FileFormat:=wdFormatXMLDocument, AddToRecentFiles:=False
hvis du kun vil gemme PDF og ikke Word-version.

Jeg har tidligere testet makroen. Den virker.
Avatar billede puren Ekspert
15. april 2020 - 14:53 #3
skal lige forstå det rigtigt du printer ca 300 ark som du så sender tilbage til din mail box og så sender videre til folks ebox??
Avatar billede ravnemor Juniormester
15. april 2020 - 15:18 #4
claes57....den er godt nok smart på den side. Meget nemt og hurtigt. Kan man slet ikke downloade en software til at gøre det samme?

lene-fredborg.....det ser temmelig omstændigt ud med alle koderne. Jeg håber der er en smartere løsning.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. april 2020 - 15:18 #5
Da jeg sendte #2, fik jeg ikke hæftet mig tilstrækkeligt ved sidste del af din forklaring.

Det er en unødigt omstændelig (og tidskrævende proces), du har brugt.

Du kan hente Doug Robbin’s MERGE TOOLS ADD-IN gratis her:
https://onedrive.live.com/?id=5AEDCB43615E886B!566&cid=5AEDCB43615E886B

Deri findes en ”Merge With Attachments”-funktion, som du kan bruge. Den kan du også bruge, mens du arbejder hjemmefra.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 15:23 #6
I toplinjen på siden kan du klikke på PDF-spilt, det installerer en udvidelse i Chrome (ved ikke med andre, jeg var der med Chrome) som sikkert kan det lokalt på din pc.
Avatar billede ravnemor Juniormester
15. april 2020 - 15:23 #7
puren.....det har jeg måtte gøre på tidligere arbejdspladser. Feks. flette 10 breve, printe dem ud, scanne dem til min arb.mail som vedhæftet pdf og en fil pr, side. Så har jeg gemt hver enkelt vedhæftet fil på pc, omdøbt dem og sendt en fil til den medarbejder de skulle hav den.

Nu har jeg ca 300 breve der skal flettes ad 4-5 omgange og gemmes enkeltvis som pdf, og derefter sendes til folk.
Avatar billede Lene Fredborg Ekspert
15. april 2020 - 15:38 #8
Vedr. din bemærkning i #4, "lene-fredborg.....det ser temmelig omstændigt ud med alle koderne. Jeg håber der er en smartere løsning.": Tiden til at gøre den løsning klar vil være mikroskopisk i forhold til det, du plejer at gøre for at sende brevene ;-).

Men se min post #5 med link til en løsning.
Avatar billede ravnemor Juniormester
15. april 2020 - 15:40 #9
lene-fredborg.....jeg tror jeg ved hvad du mener. At jeg kan flette direkte til folks mail. Den har jeg også overvejet, men jeg skal alligevel have en fil for hver medarbejder i sidste ende. Desuden er jeg lidt på forkant, fordi jeg ikke har prøvet det i denne virksomhed før, og jeg skal lige gennemskue regnearket. det er folks lønforhandlinger der skal laves bekræftelser på, så der må ikke ske fejl :) Jeg ved godt der er nemmere løsninger, men det er sådan en opgave der kun kommer en gang om året.

Jeg kigger lidt videre imorgen.
Avatar billede ravnemor Juniormester
15. april 2020 - 15:41 #10
Jeg mangler også den der mergefield formel til tusindtals komma/punktum i fletfeltet hvert år :D
Avatar billede wjens Guru
15. april 2020 - 15:53 #11
#4 og #6:  https://pdfsam.org/
Det her program kan downloades og kan også splitte PDF'er, så det hele sker lokalt. Gratis versionen har klaret mine opgaver.
Avatar billede claes57 Ekspert
15. april 2020 - 16:02 #12
offline (dvs sikker) og gratis: https://www.7-pdf.com/products/pdf-split-and-merge
Avatar billede ravnemor Juniormester
18. april 2020 - 01:39 #13
Nu har jeg prøvet det af, og wjens´ link var ganske udmærket og nemt at gå til.

Jeg har næsten overbevist chefen om at det sparer rigtig meget tid ved at flette til mail i stedet for at sende til eboks enkeltvis, så jeg tester den løsning af i næste uge. og så satser jeg på de ændrer på det. Vi er endda også kun 2-3 ud af 20 kolleger der kan flette breve, så jeg kommer til at spare dem for meget tid, hvis de tager imod.

Mange tak for jeres input.