Avatar billede Tene Praktikant
17. april 2020 - 10:17 Der er 4 kommentarer

Wordmat genveje

Hejsa,

Jeg har et problem med wordmat til pc (bruger word 350 på en skole licens). Her den anden dag begyndte min computers antivirus (bare almindelig windows antivirus) at sige at wordmat havde en trojansk hest virus, og den slettede det. Da jeg forsøgte at downloade den nyeste version af wordmat igen blev den blokeret fordi den igen var en trojan. Så i stedet forsøgte jeg at downloade den ældre version wordmat110 (den der kom lige før den nyeste) efter samtale med min lærer, en version som jeg også har brugt uden problemer førhen. Men da den installerede kunne jeg ikke bruge genvejene i wordmat til fx at oprette nyt ligningsfelt eller udregne (altså genvejene alt+m til ligningsfelt og alt+b for udregning, alt+l for løs ligning osv.). Er der en af jer der ved hvad der kan være gået galt her og hvordan jeg evt. kan løse problemet? Ligningsfelter og udregning osv virker fint hvis jeg bruger menuen på værktøjslinjen, men da jeg er så vant til genvejene er det både træls og langsomt at skulle gå den lange vej. Wordmat virker fint udover genvejene ser ud til bare ikke at virke.

Jeg har selv forsøgt at løse problemet ved at opdatere Word, geninstallere wordmat version 110 og genstarte computeren imellem hver af dem. Jeg kan ikke downloade den nyeste version fordi min antivirus altid siger at det er en virus, og selv hvis jeg slår den fra og installere den så næste gang jeg bruger Word siger den at den har fundet en virus og fjerner wordmat.

På forhånd tak for hjælpen!

- Tene
Avatar billede KHN Guru
17. april 2020 - 10:47 #1
Windows Version 1.22 (7/3-2020) ~145MB:
https://github.com/Eduap-com/WordMat/releases/download/v.1.22/WordMat122.exe

Denne version er til Office 2010, 2013, 2016, 2019, o365.
Hvis du modtager advarsel om 'ukendt udgiver' under installationen, skal du klikke på mere info og kør alligevel.

Mac Version 1.22 (7/3-2020) ~194MB:
https://github.com/Eduap-com/WordMat/releases/download/v.1.22/WordMat122.pkg

Denne version er kun til Word 2016, 2019, o365.
For at installere åbne downloads i Finder og højreklikke på pkg-filen og vælge åben. Ignorer derefter advarslen, og klik på åben. Du kan ikke installere ved blot at dobbeltklikke på filen.
Sørg også for, at Word er opdateret.
Avatar billede Tene Praktikant
17. april 2020 - 11:33 #2
Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette svar er brugbart for mig? Som jeg har forklaret i mit opslag, så er problemet ikke at downloade wordmat, men derimod genvejene inde i selve programmet.

Jeg har også forklaret hvorfor den nyeste version ikke virker for mig. Så jeg er lidt forvirret over dette svar?
Avatar billede KHN Guru
17. april 2020 - 11:46 #3
Du skrev at den version du havde downloadet er en version 1.10, den som jeg har henvist til er en version 1.22 og tænkte det var et forsøg værd.

Og den version du har hentet - hvor har du hentet den fra? Det kan være et sted du kan få malware ned fra.

Prøv at kør en Eset Online Scan:
https://www.eset.com/dk/hjem/onlinescanner/

for at være sikker på at du intet malware/spyware har på din pc.
Avatar billede Tene Praktikant
17. april 2020 - 12:22 #4
Jeg har hentet den version fra den side du også har henvist til. Som jeg forklarede er den nyeste version på en eller anden måde istand til at få mit virus program til at tro den er en virus og derfor har jeg den lidt ældre version. Jeg kan ikke få den nye pga det, som jeg også skrev i mit opslag. Valget om at bruge den ældre version blev taget sammen med min lærer der foreslog at prøve det, så jeg i det mindste kunne følge undervisningen.

Jeg vil forsøge at lave en skanning med det program du har linktet, men mit problem var nu bare hvorfor genvejene i wordmat ikke virkede og hvordan jeg evt. kunne løse det?