Avatar billede MrChiliped Mester
21. april 2020 - 13:44 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

VideoCodecs or not..?

Halløjtaler.

Jeg har siddet de sidste 2 dage og bøvlet med et forbandet problem.
Jeg har nogle videofiler, jeg uden problemer kan afspille i min VLC-player. Til gengæld kan jeg ikke afspille dem i hverken MediaPlayer, eller Windows 10's egen player. Og når jeg importerer dem ind i Premiere Pro CC 2019, så afspiller de kun i et vist omfang, inden de blot begynder at stå og hakke og/eller starte forfra. Og problemet forsvinder ikke ved rendering, eller eksportering til færdig fil.

Nogle af filerne er .Mov, andre er .Mpeg4.
Jeg har forsøgt at konvertere til div. forskellige filformater, såsom AVI og Windows Media, ved hjælp af Xmedia Recode 64bit, det gør ingen forskel.

Dernæst har jeg forsøgt at konvertere dem via min VLC-player, men efter konvertering vil VLC-playeren slet ikke afspille dem.

Jeg har downloadet og installeret: "windows.10.codec.pack.v2.1.7", men problemet består.

What the f*** to do..???
Avatar billede eurositi Ekspert
21. april 2020 - 16:13 #1
Hvad står der under Codec-oplysninger i VLC? (Tryk Ctrl+J)
Stream 0 Codec er video-codec'et, og Stream 1 Codec er lyd-codecet.

Disse skal være understøttet af Premiere, ellers er dette i hvert fald forklaringen. MOV, MP4, AVI og MKV er blot containere. Der kan ligge forskellige typer af video og lyd inde i disse filtyper.

"windows.10.codec.pack.v2.1.7" er vist ikke en autoriseret Microsoft-codecpakke. Den autoriserede codec-pakke finder du her:
https://www.microsoft.com/en-us/software-download/mediafeaturepack
Eller på dansk her: https://www.microsoft.com/da-dk/download/details.aspx?id=48231

Windows-codecs har dog ingen indflydelse på, hvad Premiere vil "spise". Til gengæld kan man installere nogle særlige 3. parts-codecs til Premiere - f.eks. til understøttelse af VP8 og VP9 video (i f.eks. WebM videofiler) samt Opus og VOrbis lyd. Denne pakke er velafprøvet: https://www.fnordware.com/WebM/

Men indlæs lige dine problematiske filer i VLC og tryk Ctrl+J, så vi ved, hvilken type video og lyde, de indeholder. Herefter kan man måske finde en relevant løsning.
Avatar billede MrChiliped Mester
21. april 2020 - 17:00 #2
Den ene fils codec hedder: DV Video C Pro HD 1080i60 (dvh6)

Den anden fils codec hedder: MPEG-H Part2/HVEC (H.265) (hvc1)
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2020 - 18:48 #3
Personligt synes jeg at 'windows.10.codec.pack.v2.1.7' er til begrænsede OS. Som forudsat almindelig Windows 10 har ikke behov for disse/denne pack.

Til at starte med vil det bedst at informere hvilken tekniske system informationer vi har at gøre med og styresystem det kommer fra når afspilning sker. Og hvilken afspiller det kommer fra. Og hvilken version afspilleren det er.

Vi har etableret at dette er fra Windows 10 og at det er med VLC media player, fra Premiere Pro CC 2019 og media Recode 64-bit.

Det vil siges, at dette er Windows 10 i 64-bit version? Og mangler om dette enhed har højere ram kapacitet med kraftig grafik kort?

Kan din Windows 10 ikke så meget, er der prøvet på andre enheder end den du sidder med?

Eliminering vil stort set om Video -fil korrupt og om reparation er afprøvet eller ej, for når video-filen er allerede korrupt, er der normalt meget lille man kan for at foretage reparation med og fra. Medindre original filen som ikke er korrupt kan hentes på nyt fra optagelses-filen, skyen eller ved at lave nyt optagelse, eller ved at lave om ved hjælp af konvertering. .Mov og .mpeg4 er stort set Apple codec- eller selv udviklet codec eksempel fra Linux GNU-enheder.

VLC media player har allerede disse codecs inkluderet som normalt, og vil væsentlig ikke have nogen problemer med at afspille, taget i faktor at den seneste er installeret. Dette kan også skyldes at der ikke understøttes nok for lidt kapacitet fra din egen enhed (Computer/bærbar) på grund af teknisk set for begrænsede kapacitet.

¤ 1.1 Tjek om du kan redde filen med VLC med indbyggede reparation værktøj. Normalt benytter jeg bærbar med Engelsk grænseoverflade og selv med VLC.

1.2. Når VLC er startet, tryk på 'Værktøjer'.
1.3. Tryk på 'Indstillinger'.
1.4. Tryk på 'Input/Codecs' på Fanerne repræsenteret med ikoner.
1.5. Lidt længere nede ved 'Filer', på boksen ved 'Beskadigt eller...'.
1.6. Skift boksen til 'Reparer når nødvendigt'.
1.7. Luk VLC ned og start den igen for at gemme det indstilling. Du kan nu lukke VLC igen.
1.8. Se om du kan få din VLC til at reparere din video-fil, når du trykker på video fra din gemte mappe. Bemærk, at det kan tage tid her, hvis reparation er startet for dig.

¤ 2.1 Har du for lidt kapacitet ved din enhed, kan du se om det hjælper med at skifte indstillinger ved din VLC media player. Men sørg for at du har seneste VLC først, ved at starte VLC engang.

2.2. Tryk på 'Hjælp' fra øverste faneblad helt til højre.
2.3. Tryk på 'Søg efter opdateringer'. Seneste i lang tid nu er 3.0.8. Det kræves at starte om på VLC, hvis dette er opdateret.
2.4. Vend tilbage til 'Indstillinger' fra 'Værktøj' ved Fanebladerne.
2.5. Tryk på 'Video' boksen.
2.6. Tryk på boksen ved 'Output', og skift den til DirectX (DirectDraw) video output, og gem indstilling. Luk og start VLC for at sørge for at den gemmer indstillingen. Se, om dette hjælper afspilningen tilbage.
- Her kan du blandt andet indstille den til eks. til OpenGL (for kraftig PC'er), eller Direct3D9 eller Direct3D11 for at se om disse er kan klare den, men til at starte med vil det være nok med DirectX, hvis det ikke så kraftig PC, med for lidt ram i.

¤ 3.1 Bedst alternativ converter til video-filer er nok Handbrake, men dette er blot smag og behag, for der findes masser af gratis og open source program som kan fint klare det for dig.

https://handbrake.fr/

¤ 4.1 Prøv om igen, om afspilning virker bedre ved at installere seneste grafik kort fra producenten. Er det med AMD eller Nvidia grafik kort, installer seneste om uden slet konfiguration eller som fabrikstilstand, da dette vil tvinge din Windows 10 til at hente Software opdatering og hente grafik kort driver som er ældre og muligvis har sårbarheder.

- Dette er alt hvad du kan foretage dig, og hvis det ikke har hjulpet, er det desværre ingen løsning for en korrupt video-fil.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2020 - 19:00 #4
Som alternativt kan du installere K-Lite Codec Pack Mega, og videre udvilking af dette multipack codecs program er nu lavet idiot sikret, så du ikke behøver at tænke yderligere hvad der skal installeres med.

1. Jeg foretrækker dog at installere den uden medbyggede afspiller 'MPC-HC Player'. Her vælger jeg boksen nummer 10, uden afspiller.
2. Fjerner alt flueben for system ikoner.
3. Næste.
4. Tekst, du kan indstille hvis du vil. Næste.
5. Indsæt den version du benytter for Media Player, her vil nu din Windows Media Player afspille hvilken som helst codecs som ved VLC. Næste.
6. Og når det kommer til Audio konfiguration, vælger jeg altid 'Samme som input' og ved Audio bitstream som deaktiveret, for man benytter jo ikke Receiver når alt afspilles fra computeren. Næste.
7. Marker alt, hvis det lyster. Dette plejer jeg at gøre. Næste.
8. For at installere.

http://www.codecguide.com/download_k-lite_codec_pack_mega.htm
Avatar billede eurositi Ekspert
21. april 2020 - 19:31 #5
DVC Pro-codecet (tabsfrit kamera-optageformat) burde være fuldt understøttet i Premiere - også i 2019-udgaven. Så årsagen til, at det alligevel driller, kræver mere research.

Ift. HEVC-videoen, gætter jeg på, at den kommer fra en mobilenhed? En hel del Premiere-brugere brokker sig over den åbenbart mangelfulde understøttelse af HEVC (H.265) video: https://adobe-video.uservoice.com/forums/911233-premiere-pro/suggestions/35750920-upgrade-to-premiere-pro-cc-2019-no-longer-supports
... Bemærk, at nogle brugere beskriver problemet med, at afspilningen stopper efter et bestemt punkt i videoen. Noget, der bør tjekkes, er, om videoen er optaget med VFR (Variable Frame Rate). Dette giver synkroniseringproblemer i redigeringsprogrammer som Premiere. Det kan rettes i Xmedia Recode, men Adobes egen Adobe Media Encoder (AME) er en anden mulighed.
Avatar billede MrChiliped Mester
21. april 2020 - 19:38 #6
Jørgen B.
Lige inden jeg svarer dig mere fyldestgørende, er jeg nødt til at spørge dig.
Har du copy/pastet dit svar, efter en hurtig tur i google-translate..??

Men altså:
Windows 10 64-bit.
Intel Core i-8700 CPU @ 3.20GHz (3.19 GHz)
16 GB ram.
Nvidia GeForce GTX 1060 3GB grafikkort.
(Min PC er oprindelig skabt til et filmprojekt, jeg købte den efterfølgende, da projektet var slut.)

Alle drivers og softwares er opdaterede med seneste versioner.
Avatar billede Slettet bruger
21. april 2020 - 19:53 #7
Nej, jeg har undersøgt online indhold og finder ret svage forums kommentar om netop din beskrivelse.
Disse oplysninger er netop nedskrevet er af personlig oplevelse og egen mening, og har netop lige gemt mine kommentar til min egen Keep for fremtidig reference, da jeg synes at det nu var omstændigt alligevel.

Jeg ser dog også, at der er meget klager for GTX 1060, måske kan dette være årsag, hvorfor jeg skrev, om der er andre enheder som er afprøvet fra, og næste kommentar ved #5 giver også belysning selv.

Afventer yderligere tilbage vending om oplysninger givet giver her har givet anden perspektiv. Jeg synes nu at det er spændende emne du er kommet med.
Avatar billede MrChiliped Mester
21. april 2020 - 21:36 #8
Jørgen B.

Anywho..!
Den fil hvis codec hed: MPEG-H Part2/HVEC (H.265) (hvc1) er nu gået i orden, efter jeg smed den en tur igennem Handbreak. Så tak for det forslag, nu er jeg halvvejs.

Jeg har selvfølgelig prøvet det samme med den anden fil, uden held.
Herefter har jeg fulgt dine retningslinjer, i forhold til at få VLC til at reparere filen, om nødvendigt, men VLC-playeren detekterer ingen fejl i filen...
Lyden på filen kører fra ende til anden, billedsiden starter forfra efter 60 sekunder..??
Avatar billede Slettet bruger
22. april 2020 - 02:27 #9
Ingen ændringer selv efter installering af K-lite codec pack mega?

Er den måske optaget i variabel optagelse?
- Altid bedst med konstant optagelse, hmm, gerne på 60 FPS, helst, men kan sagtens klares konstant på 30 FPS. Handbrake konvertering kan sagtens klare det for dig også.

Når video-filen er lagt ind i Handbrake, ved Video faneblad, er den sat til Peak/Variable, skift til Constant.
Øverst anden faneblad, prøv Preview, stadigt samme problem?
Eller encode, stadigt samme problem?
Avatar billede eurositi Ekspert
22. april 2020 - 11:05 #10
Det er lidt frustrerende ikke at være blevet klogere på, hvorfor to videoformater, som ifølge den officielle dokumentation burde være understøttet i Premiere CC 2019, ikke fungerer alligevel. Omkodning med Xmedia eller Handbrake er et workaround, men det vil selvsagt medføre datatab.

HEVC/H.265 har aldrig været tænkt som et redigeringsformat, lige som de nye VP9 og AV1 heller ikke er det. Ikke desto mindre hævdes det, at formatet fungerer i Premiere (og dette er uafhængigt af, om det ligger i en MP4 eller en MOV container). Men hvis videoen er skudt med variabel billedhastighed, hvilket desværre er standard i f.eks. mobiltelefoners kamera-app for at spare plads.

Ift. DVCPRO-videoen ikke omkodes til et tabsgivende format som H.264, hvis du har planer om at redigere videoen. Output til ProRes i stedet. Xmedia Recode kan gøre dette. Det giver selvsagt en ordentlig moppedreng af en fil - men det antager jeg, at originalen også er?

Handbrake har ganske rigtigt et preset kaldes "Production Max", som omkoder til H.264 med minimalt tab. Men codec'et er og bliver tabsgivende, selv om man vælger RF-indstillingen 0.
Avatar billede MrChiliped Mester
22. april 2020 - 11:33 #11
Jeg takker for deltagelsen herinde, og kommer med en lille up-date.

Jeg ved nu med sikkerhed at filen ikke er beskadiget. Jeg kan afspille den helt problemfrit fra min telefon, (One+5 T). Personen der har optaget videoen, beskriver at hun kan afspille den problemfrit, både fra telefon, og hendes egen PC derhjemme.

Derfor har hun nu omdøbt filen, og up-loadet den igen.
I Premiere Pro opfører den omdøbte fil sig, fuldstændig på same måde.

Jeg prøver nu at recode med Handbrake, efter anvisningerne herover, og vender tilbage med opdatering.
Avatar billede MrChiliped Mester
22. april 2020 - 11:41 #12
Så langt så godt.
(H.264) codec og constant framerate.

Nu kan jeg afspille filen problemfrit i Windows Mediaplayer. Det plejer at være en god  indikation. ;-)
Avatar billede MrChiliped Mester
22. april 2020 - 11:49 #13
Binko-Banko...

Re-coding af den nye up-loadede fil virker.!

Kvalitetstabet er ikke noget at skrive hjem om, da videofilen alligevel skal skaleres ned til ca. 25% og croppes ind, sammen med 18 andre korsangere. (Massiv PiP i disse Corona-tider.)

Jeg takker for jeres hjælp. Det må være Jørgen B, der løber med pointene. ;-)
Avatar billede eurositi Ekspert
22. april 2020 - 12:15 #14
Fint. Og tak for opdateringerne. Det er godt med nogle konkrete erfaringer og feedback på de mange "Kloge-Åge-anbefalinger". Det gør sitet betydelig mere værdifuldt som dansksproget vidensbank. ;)
Avatar billede MrChiliped Mester
22. april 2020 - 14:14 #15
eurositi-> "Kloge-Ågerne" er den direkte årsag til jeg vender tilbage, fra tid til anden.. ;-)