22. april 2020 - 12:50 Der er 6 kommentarer

vis hvilken kombination af celler der giver en bestemt værdi (kompliseret)

jeg har en række værdier som står i hver sin celle

a1= 200
a2= 400
a3= 600
a4= 1200
a5= 100
a6= 600
a7=500

sum= 3600

jeg vil gerne have excel til at vise mig hvilken celler der tilsammen udgør halvdelen af den samlede værdi. altså i dette tilfælde vil jeg have excel til at vise

a1,a2,a3,a5,a7 =1800

er det noget der kan lade sig gøre? uden at lave samtlige kombinationer selv.
(dette er kun et eksembel, det jeg arbejder på har 31 forskellige værdier)
Avatar billede acore Ekspert
22. april 2020 - 13:43 #1
Nej - ikke uden at det bliver kompliceret.

Problemet er, at med 31 værdier er der over 2 miiiliarder forskellige kombinationer at checke. Så selv om du autimatiserer det, så er det lige vel mange tilbare at løbe dem igennem.
Avatar billede acore Ekspert
22. april 2020 - 13:45 #2
Avatar billede Jan K Ekspert
22. april 2020 - 14:05 #3
#2: Problemet med sover er, at den jo finder en løsning, dedr giver 3600 ved at ændre på celleværdier, ikke ved at undersøge, hvilke af de eksisterende celleværdier, der giver 3600, og med 31 værdier kan der jo endda være flere muligheder,
Avatar billede acore Ekspert
22. april 2020 - 17:30 #4
Jan K: Læs mit link først - der viser de, hvordan du klarer det. Alene titlen "How To Find All Combinations That Equal A Given Sum In Excel?" siger det vel.
22. april 2020 - 22:45 #5
acore dit link var helt sikkert noget i den rigtige dur, jeg prøvede alle løsningerne og der hvor jeg kom tættest var med VBA koden, den valgte dog at give mig et resultat der hed "28 of 1000 2 of 237 2 of 96" som giver en sum på 28695... det er i og for sig ikke forkert, MEN jeg ved med sikkerhed at ved at dele alle mine værdier op vil jeg kunne skabe en balance med summen 28695 på hver side
08. februar 2021 - 09:15 #6
Tak alle sammen og undskyld det sene svar! jeg brugte KUTOOLS, men mit eksempel var blot et eksempel. den virkelige situation var der flere data der skulle deles op. og det blev til for mange kombinationer.

men jeg bestod min eksamen alligevel