Avatar billede Uvanga Ekspert
23. april 2020 - 19:09 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Sikker DNS og VPN

Jeg er blevet anbefalet at bruge sikker DNS. Jeg anvender allerede VPN opkobling. Men hvad er forskel / lighed mellem sikker DNS og VPN. Nogen der har erfaring med disse ting, og evt. selv har anvendt disse?
Avatar billede supportsiden Professor
23. april 2020 - 19:37 #1
VPN - Virtual Private Networking - er flere ting:

En tunnel gennem internettet fra din PC til f.eks dit arbejde = client VPN (mellem PC og router/firewall

En tunnel gennem internettet fra et område kontors  NETVÆRK til et hovedkontors Netværk = site to site VPN (mellem routere/firewalls)

VPN Tjeneste (er nok den du mener. Svarer egentlig til Client VPN men terminerer hos en udbyder og skjuler typisk hvor DU er på internettet eller viser dig som om du f.eks er i USA (Netflix brugere)

Sikker DNS (Domain Naming Service) vil typisk være en DNS udbyder der tilbyder filtre mod farlige sites, f.eks. OpenDNS. Jeg bruger altid OpenDNS (har en konto der) da det kan beskytte ved at kende ens WAN IP (fast IP)
Ellers OneDotOneOneDotOne 1.1.1.1 for di den er hurtigst
Aldrig Google DNS 8.8.8.8 - man ved sku aldrig hvad de bruger det til og det er ofte langsomt efter min mening
Du kan også have din egen interne DNS i form af PiHole
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. april 2020 - 21:27 #2
Vil det sige at det kan være en fordel at bruge begge tjenester samtidig - Eller er det overkill? Det skal nævnes at jeg ikke har fast IP-adresse, så sikker DNS er måske ikke en mulig løsning for mig.
Eller hvordan skal dette forståes: " Jeg bruger altid OpenDNS (har en konto der) da det kan beskytte ved at kende ens WAN IP (fast IP)"
Jeg kan se på nettet at der findes adskillige udbydere af gratis DNS-tjenester.
Avatar billede supportsiden Professor
23. april 2020 - 21:40 #3
Jeg var lige inde og kigge på min OpenDNS konto. Du kan faktisk godt få en gratis konto der (jeg har bare haft min i 15 år og fik den gratis dengang fordi jeg var betatester) OpenDNS kan spærre for en masse ting, alt efter hvilken slags konto og opsætning man vælger, det være sig porno, våben ekstremisme, religion og meget mere. Og du kan også godt have DHCP tildelt WAN IP, det kræver dog enten at din router kan køre dynamisk DNS (DynDNS eller lign)- eller at du har en klient kørende på en PC, der kan opdage ændring i WAN IP.
Du kan selvfølgelig også bare bruge OpenDNS' servere uden konto men det giver selvsagt ikke samme beskyttelse.
Efter min mening skal man holde sig til "kendte" udbydere som OpenDNS, 1.1.1.1, Google eller en udbyders DNS
Avatar billede Uvanga Ekspert
23. april 2020 - 22:41 #4
Er secure DNS primært baseret på netværk?
Det jeg har brug for er udelukkende baseret på min PC. Men der er VPN måske en god løsning.