Avatar billede Mik2000 Professor
25. april 2020 - 13:46 Der er 2 kommentarer

SEO - side på flere sprog - url og forside

Hej

Lige nogle spørgsmål - jeg håber du kan hjælpe - evt. bare med nogle af dem :)

1:
Vi har en side på flere sprog. Bør vi lave URL sådan her (eksempel)
www.domain.dk/da_DK/produkt/logitech-mus-g941/
www.domain.dk/en_US/product/logitech-mouse-g941/

ELLER

www.domain.dk/da_DK/product/logitech-mouse-g941/
www.domain.dk/en_US/product/logitech-mouse-g941/

Den ene har navnene på sprog (hvilket vel seo mæssigt er bedre) men gør det sværere at lave hreflang, samtidige vil man ikke blot kunne rette f.eks. da_DK til en_US og se den amerikanske version

Hvad er bedst?
... og hvorfor?

2:
Når man kommer ind på forsiden uden angivet sprog
www.domain.dk/index.php (eller bare www.domain.dk)
Så skal den jo redirecte til det korrekte sprog. Jeg ved godt hvordan jeg finder det korrekte sprog, men hvordan laver jeg en SEO venlig redirect så vi ikke bliver straffet mht. SEO?

Tænker kun forsiden vil have det problem, da alle links på siden vil have sproget med i sig, og det kun er forsiden der ikke vil når man skriver domæne uden noget

3:
Hvis 2 sider ikke er 100% ens, men omhandler det samme, skal man så stadig bruge hreflang - eller er det kun hvis de 2 sider er helt ens og blot oversat?

4:
Har du andre gode råd omkring sprog så lytter jeg gerne
Avatar billede claes57 Ekspert
25. april 2020 - 20:24 #1
1: #2 er bedst, da du kan lave relative links i koden som virker på alle sprog

2: \index.php skal som sådanne kun teste på land, og sende en til landekode\index.php for resten IMHO

3: to sprog er næppe 100% ens - hvis de fx linker til andres hjælpesider på lokale sprog, så er de ens som jeg ser det, men link kører jo til forskellige sider.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. april 2020 - 10:44 #2
btw: før du skifter til andet sprog, så tjek lige brugerens sprogvalg i din cookie - det kan være en dansker i usa... Typisk en lille globus i et hjørne på din side, hvor bruger kan vælge land/sprog og derved sætte valg i cookie