Avatar billede jarlja Forsker
28. april 2020 - 22:15 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

Læggemønster til badeværelse fliser software win10 eller Android

Hej jeg søger et  program til flise mønster som man selv laver. Jeg har søgt på nettet fandt et til det hvide udaf øjnene.
Og 2 online, kunne ikke det jeg ville have.
Det behøver ikke at være 3d. Bare det kan firkanter og regtangler. Og 45°.
Og farver. Software Win10 eller Android.

På forhånd mange tak 😀
Avatar billede ebea Ekspert
29. april 2020 - 07:33 #1
Kan du ikke "bare" lave det i et tegneprogram, som kan håndtere Vector grafik. Der findes ganske mange programmer som kan tegne med vector, og også ganske billige.
Og der er også gratis vector programmer, bl.a. nedenstående.
https://inkscape.org/
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. april 2020 - 08:54 #2
#1 er den ideelle løsning. Så kan du oprette mønstrene ved at bruge gentagen dublering med forudbestemt afstand.
Avatar billede jarlja Forsker
29. april 2020 - 11:37 #3
hej  "bare" 😁😁😁 er der en guide til hvordan man gør det . og hvordan får man linealerne til at passe til papiret , så venstre op hjørne er der hvor linealerne starter på 0 .

tak
Avatar billede ebea Ekspert
29. april 2020 - 13:19 #4
#3 - Alt nyt, skal jo prøves først. Sådan ville det også være, hvis du tilkøbte et special program til formålet. Men i alle programmer, er der som regel en hjælp indbygget "F1".
Men fælles for alle Vector tegneprogrammer er, at det man kan lave med stregerne i programmerne, er fuldstændig flydende. Det består af nodepunkter, hvor stregerne går fra punkt A til B, og så videre, og jeg har ikke set begrænsninger i kreativiteten på funktionaliteten, endnu.
Så jeg er ganske sikker på, at du med en lille smule øvelse, kan lave de mønstre du ønsker, og endda tegne selve flisens mønster også, og med de korrekte fyldfarver!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
29. april 2020 - 13:56 #5
De professionelle programmer har alle muligheder og tager tid at lære.
Tegneprogrammet LibreOffice Draw er i den gratis kontorpakke og er mere enkelt og brugervenligt. Men meget effektivt.
https://da.libreoffice.org/
Avatar billede jarlja Forsker
02. maj 2020 - 08:48 #6
https://photos.app.goo.gl/ffJG86vZCXwozj5n7  nu har jeg set efter hvordan man sletter et lille stykke af en streg. Men jeg kan ikke finde ud af det. 😁 Det er inkceape. Og ja det tager tid at finde ud af. 😁 På forhånd mange tak
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2020 - 09:19 #7
#6 - Personligt bruger jeg ikke inkscape, men CorelDraw, så jeg ved ikke lige hvordan inkscape det virker. Men formentlig vil du blot kunne markere den pågældende streg, og derefter trække i et af nodepunkterne, for at forlænge, eller forkorte stregen. Det er netop det som gør Vector grafik eminent, at du har fuldstændig frihed til at ændre, og modellere mellem node punkter.
Ellers marker stregen, og tryk på Delete tasten, og så lav en ny streg.
Mønsteret i tegningen, er det det som du skal have lavet?
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. maj 2020 - 11:41 #8
Jeg kender heller ikke Inkscape, men i andre vektorbaserede programmer kan man skrive stregens længde og tykkelse et felt, så man ikke skal fedte med musen.
Til den opgave, du nævner, ville jeg ikke bruge streger, men kvadrater eller rektangler.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. maj 2020 - 12:15 #9
#8
Jeg havde ikke set din tegning, da jeg skrev.
Avatar billede ebea Ekspert
02. maj 2020 - 12:31 #10
#6 - Jeg prøvede lige at installere Inkscape, for at se hvad det kunne. Og langt hen "ad vejen" er det som andre tegneprogrammer (CorelDraw bl.a.); og det med at slette dele af streger, kan du gøre, ved at bruge tegnepennen, og klikke på det stykke af stregen hvor du vil fjerne et stykke, og derefter indsætte en Node (bliver markeret med en Rød firkant). Derefter klikker du på det yderste stykke af stregens nodepunkt, hvorved det delstykke nu bliver markeret, og du kan så slette det stykke.
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
02. maj 2020 - 21:27 #12
Den hurtige metode:
Find et passende målestoksforhold.
1. Tegn et rektangel med badeværelsets mål.
2. Tegn et kvadrat med flisens mål og indsæt billede af flisen.
3. Gentagen vandret dublering forskudt med flisebredde + fugebredde.
4. Gentagen lodret dublering af hele rækken, samme forskydning.
5. Roter hele gruppen 45 grader.
http://finnrasmus.dk/fliser.pdf
Avatar billede jarlja Forsker
02. maj 2020 - 22:02 #13
1000 tak alle jeg vil prøve alle forslag. jeg er bare så glad for at i kan hjælpe mig .😉😁😄