Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 09:59 Der er 33 kommentarer og
2 løsninger

start PXE over IPv6

Jeg har et problem med at min computer nogle gange lukker ned, hvor der kommer blue screen of death også lukker den ned. Den starter selv op igen og skriver "start PXE over IPv6"

Jeg havde problemet for nogle måneder siden, hvor jeg også skrev herinde. Sidst blev der fundet frem til at løsningen var i denne video:
https://www.youtube.com/watch?v=4TSFq8EEf6w

Men nu er problemet tilbage, og jeg kan ikke få denne løsning til at virke.

Nogle forslag til hvad jeg kan gøre?

På forhånd TAK!
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 10:48 #1
IPv6 (og v4) er netværksboot. På en standard PC er den sat som opstartsenhed EFTER din harddisk.

Noget tyder derfor på at der er problemer med din harddisk.

Problemet er altså ikke IPv6, men snarere at din harddisk ikke kan boote, hvorfor PC´en automatisk prøver den næste enhed (hvilket er netværksboot).

Kan du se din harddisk hvis du går i BIOS?

Hvis du tapper F12, når du lige har tændt den, burde du komme i BOOT menu - hvor du kan vælge hvilken enhed du vil BOOTE på - kan du vælge din harddisk her?
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 11:42 #2
Ja, IPv6 og v4 ligger efter hardisken ( og nogle andre)

Jeg har uploaded et billede af min BIOS så du kan se rækkefølgen.

https://drive.google.com/file/d/1xZOon6ICciIaTsGv1vqUwZRQw6xksqG1/view?usp=sharing.

Det kan sagtens være et af drevende der er noget galt med, måske C-drevet
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 12:27 #3
Det behøver ikke være system disken der er problemet. Har du flere i kan systemet godt gå ned og når du så med det samme genstarter kan den post test der udføres gå fløjten så den ikke ser boot disken.  Vil derfor anbefale du får tjekket dine diske for fejl.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 12:56 #4
Jeg har 3 diske i alt, et C-drev som er systemdrevet og SSD. Derudover der er 2 HHD drev (D og E).

Hvordan finder jeg ud af hvilket drev der fejler noget?

Nogle gange "fryser" computeren og så kan jeg se at C-drevet kører 100%... men det er vel ikke ens betydning med at fejlen er på C-drevet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 13:33 #5
Du er nødt til at have et kørende system at tjekke diskene på.

Så enten få dem over i en anden PC, eller få lavet en USB-stick der kan boote med Windows på.

Jeg ved faktisk ikke om Win10 installationen stadig har indbygget recovery - men mon ikke. Så laver du en USB-stick herfra: https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 på en anden PC, vil du sandsynligvis kunne bruge USB-sticken til at boote og tjekke system/diske på.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 13:50 #6
Jeg har både USB stik og en anden computer (De er begge MSI).

Men jeg får nok brug for lidt mere "idiot sikker" forklaringer...

Og tusind tak for hjælpen!
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 14:01 #7
Den anden Computer er en bærebar... Kan det bruges?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 14:04 #8
Ja den kan bruges. Vælg når du opretter at det er til anden pc end den bærbar du sidder ved. Så er man sikker på at få den fulde pakke med.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 14:29 #9
Skal jeg downloade Windows værktøjet på et USB stik? og skal det være fra min stationære (som har problemet) eller min bærebar?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 14:32 #10
Fra linket klikker du på knappen "Download værktøjet nu". Når den er hentet, kører du den.
Resten guides du til i programmet - et af de første spørgsmål er om du vil oprette et medie eller opgradere "denne computer" - der opretter du selvfølgelig medie, og henviser siden til dit USB drev - så sørg for at USB-sticken er sat i når du starter programmet, og husk at den slettes.

Den skal iøvrigt helst være mellem 4 og 32GB stor.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 14:37 #11
OK, jeg prøver...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 14:51 #12
Du kan vel ikke starte din stationære, som har problemet? - kan du?

I så fald, behøver du jo slet ikke at køre værktøjet - så er det bare at højreklikke på de enkelte diske i stifinder, vælge egenskaber -> funktioner -> (fejlfinding) Undersøg

Den kan ikke scanne C: drevet mens windows kører. Her er du nødt til at acceptere at den vil genstarte. Under genstarten scanner den disken, og resultatet kan findes i event vieweren efterfølgende.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 14:57 #13
Når den har downloadet færdig, hvad skal jeg så gøre?
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 15:11 #14
Min stationære computer, som har problem kan sagtens starte, nogle gange lukker den bare ned og starter op igen.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 15:18 #15
Jeg har scannet alle drevene og den skrev der ikke var nogen fejl.

Jeg scannede C-drevet ligesom de andre, det var åbenbart ikke nødvendigt at genstarte

Hvad så nu?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 15:32 #16
Så ser du efter filen c:\windows\memory.dmp og filerne c:\windows\minidump\*.dmp

De nyeste lægger du på Google Drive og deler - så kan jeg måske se hvad nedbruddene skyldes.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 15:34 #17
Hvor skal jeg lede efter filerne?
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 15:40 #18
Den nyeste af c:\windows\minidump\*.dmp er fra i går aftes klokken 19 ca.

https://drive.google.com/file/d/10uqoi7eQSodByI_lXpkdWztAUPxYKRo7/view?usp=sharing

Jeg kan ikke finde den anden fil
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 16:58 #19
Mja - det gør os nok ikke meget klogere lige her og nu - jeg tror ikke jeg har set denne fejl før:

CRITICAL_PROCESS_DIED (ef)
        A critical system process died
Arguments:
Arg1: ffffac0587a49340, Process object or thread object
Arg2: 0000000000000000, If this is 0, a process died. If this is 1, a thread died.
Arg3: 0000000000000000
Arg4: 0000000000000000

Der peges på processen csrss.exe

Lidt kiggen på nettet viser at andre har haft samme fejl, og der rådes tjekket med "verifier": https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/all/criticalprocessdied-csrssexe-on-windows-10/b58ca467-1ec5-41a6-b3cd-b7c880904f38

Verifier sætter ekstra tjek på drivers, så man har meget større chance for at logge en fejl, forårsaget af en driver. Problemet er, at verifier stresser driverne meget, så der er stor sandsynlighed for at PC´en hurtigt går ned. Og da verifier stadig er aktiv når PC´en starter igen, risikerer man et "loop".
Har du mod på det, er jeg enig i fremgangsmåden - og du vil trods alt kunne slå verifier fra i fejlsikret tilstand, enten ved at slå den fra i en kommandopromt, eller  gå tilbage til et tidligere gendannelsespunkt via systemgendannelse.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 17:25 #20
Jeg prøver... Jeg tror ikke det bliver et problem at den ikke kan starte

Jeg tror ikke det er "overbelastning" der får min PC til at gå ned da den kan køre diverse computerspil som også kraver en del
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 18:09 #21
Jeg har nu forsøgt med verifier'en.
Min på crashede og skrev "DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION"

Den lukkede ned og åbnede igen, men skrev så at windows ikke blev indlæst rigtigt og den gendannede derfor inden den kunne åbne.

Hvad skal jeg gøre nu?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 18:21 #22
Se om der ligger ny DMP filer...
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 18:57 #23
#21 tænker om du har en driver der ikke er signeret af Windows
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 19:00 #24
Her er en DMP fil som blev oprettet ca samme tid som jeg lavede driver verify

https://drive.google.com/file/d/1zqb-FRmcHhDiJMJ6939A1bIfWe-dW2F7/view?usp=sharing

Jeg ved stadig ikke, hvor jeg finder c:\windows\memory.dmp.  Hvis den stadig kunne være relevant at tage et kig på, kan i guide mig i den rigtige retning så jeg kan finde den : )
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 19:17 #25
#23  Hvad mener du med om jeg har en ikke windows driver? Hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede 220661 Ekspert
29. april 2020 - 19:38 #26
Windows har en database med drivere de har testet og har tiltro til. Figurerer en installeret driver til hardware ikke på denne liste kan man i visse tilfælde få bluescreen.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 19:52 #27
Hvordan tjekker jeg det?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 20:03 #28
Den ny dumpfil har følgende at sige:

DRIVER_VERIFIER_DETECTED_VIOLATION (c4)
A device driver attempting to corrupt the system has been caught.  This is
because the driver was specified in the registry as being suspect (by the
administrator) and the kernel has enabled substantial checking of this driver.
If the driver attempts to corrupt the system, bugchecks 0xC4, 0xC1 and 0xA will
be among the most commonly seen crashes.
Arguments:
Arg1: 0000000000002000, subclass of driver violation.
Arg2: fffff800730f866a
Arg3: 0000000000000000
Arg4: 0000000072436350

Navn på driverfil: vmdrv.sys
Sti:    Image path: \SystemRoot\system32\drivers\vmdrv.sys

Så vidt jeg kan finde ud af, hører den til en mikrofondriver: Description: Microphone (Voicemod Virtual Audio Device (WDM))

Jeg er ikke overbevist om at det er den der laver problemer, så jeg vil anbefale dig at forsøge at slå verifier til igen - undlad at slå til for ovenstående enhed... - så får vi se hvad der sker.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 20:43 #29
Så vidt jeg husker, fik jeg først dette program efter problemet begyndte, men er ikke sikker.
Hvis jeg fjerne Voicemod og alt der har med den at gøre, vil det sikke hjælpe?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
29. april 2020 - 21:48 #30
Hvis det er en soft-driver (der ikke ligger hardware bag), så ville jeg afinstallere med det samme (hvis ikke det er noget du er afhængig af er installeret...).

Du har sikkert selv en idé om hvor ofte den går ned, så lad den køre lidt tid uden softwaren installeret - så kan du jo se om det virker eller ej.

Men dobbelttjek lige når du har afinstalleret, at filen c:\windows\system32\drivers\vmdrv.sys er væk - det er ikke altid at driversoftwaren bliver afinstalleret...

- i så fald må du installere igen, og fjerne via en uninstaller - eks. den gratis udgave af https://www.revouninstaller.com/revo-uninstaller-free-download/ - den scanner efter rester, og vil formentlig opdage de resterende filer.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 21:52 #31
Ok  Jeg afinstallere programmet nu. Jeg bruger det alligevel aldrig.
Avatar billede christian Juniormester
29. april 2020 - 21:55 #32
Jeg kan ikke lige umildbart se filen.

Det giver godt mening at det er dette program, det har altid ligger og kørt i baggrunden.

Jeg må vente og se om den lukker ned…

Indtil videre, tusind tak for hjælpen
Avatar billede christian Juniormester
30. april 2020 - 22:12 #33
Nu lukkede min computer desværre ned igen...

Men noget tyder på at det var det rigtige vi gjorde. Min computer gik fra at lukke ned et par gange i timen til at kører hele dagen i dag indtil for 5 min siden uden at lukke ned. Og den har kørt siden klokken 10 i morges

Kan vi prøve igen og se om der måske er flere drivers eller noget som skal fjernes?
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2020 - 06:36 #34
Du kunne prøve at deaktivere at Windows udfører denne tjek af driverne.https://www.thewindowsclub.com/disable-driver-signature-enforcement-windows
Har oplevet med specielt lidt ældre hardware, at man kan blive nødt til det. En driver kan faktisk godt virke selvom den ikke er signeret af Microsoft.
Det kunne måske gøre at din pc kører hele tiden.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
01. maj 2020 - 07:19 #35
Du lægger bare den seneste minidump fil ud og deler den - så kigger jeg i den.

Men det kan ske vi bliver nødt til at prøve med Verifier igen, for at provokere driverinfo med ud.