Avatar billede 1Dorte Guru
29. april 2020 - 19:18 Der er 3 kommentarer og
2 løsninger

Billede fil - større ensfarvet baggrund

Hej.
Jeg har en png-fil, hvor jeg har en sort baggrund og hvid skrift.
Jeg vil gerne lave billedet større, vel flere px. Samme størrelse på skriften, men mere sort udenom.
Kan jeg gøre det i Pixlr?

Jeg har også en png-fil med transparent baggrund og hvid skrift.
Der vil jeg også gerne lave billedet større, flere px. Samme størrelse på skriften, men mere transparentbaggrund uden om.
Kan jeg gøre det i Pixlr?
Avatar billede milter Ekspert
29. april 2020 - 20:05 #1
Png-filer har ikke "layers", som er nødvendige for at kunne gøre det, du ønsker. Layers er et begreb, som anvendes om billeder, som består af flere elementer, f.eks. baggrundsfarve, flere billeder, som bliver lagt oven i hinanden og tekst, måske også tekst i flere, separate vinduer. Du kan f.eks. have et "layered" billede, som består af syv layers, som kombineres i et enkelt billede som en .png-fil.

I det program, man bygger det samlede billede med, kan man genskabe de enkelte "layers" og redigere dem, hvis billedet bliver gemt med "layers", men hvis det billede bliver gemt og udgivet som en .png-fil, så kan de enkelte layers ikke adskilles og redigeres. Billedredigeringsprogrammer har forskellige måder at gemme den slags "layered" billeder på, så de kan åbnes med "layers" intakte, og de bruger som regel deres egen måde at gøre det på. Det betyder, at du ikke kan gå ud fra, at et "layered" billede, som f.eks. er skabt i Photoshop, kan åbnes med "layers" i et andet program, medmindre det program understøtter den slags billeder fra Photoshop.

Du kan måske med et billedredigeringsprogram og en del øvelse slette de elementer/farver/tekster, du ønsker at redigere, og erstatte dem med nye, men jeg tror ikke, du bliver tilfreds med resultatet. Jeg har aldrig brugt Pixlr og ved ikke, om det er brugbart til den slags.
Avatar billede Keld Nielsen Forsker
29. april 2020 - 20:53 #2
Du ville kunne lave det i Photoshop ved at benytte 'lærredsstørrelse'.
Jeg kender ikke Pixlr - men mon der ikke er en tilsvarende funktion.
Jeg kan nemt gøre det for dig, men forstår godt du gerne selv vil kunne gøre det!
Avatar billede milter Ekspert
29. april 2020 - 21:28 #3
@ 1Dorte og #2.

Hvis billederne kun består af "en sort baggrund og hvid skrift" og en "png-fil med transparent baggrund og hvid skrift", så ville det vel være meget lettere blot at lave to nye?

Jeg har på fornemmelsen, at der også er andet involveret i billedet, måske et foto?  Måske tager jeg fejl?
Avatar billede 1Dorte Guru
30. april 2020 - 07:12 #4
Tak for jeres villighed til at hjælpe.

#3 - det er kun hvid skrift. Det er et logo, som selvfølgelig har et udgangspunkt i en skrift, men nogle bogstaver er ændret. Så på den måde er det jo en slags foto. Derfor kan jeg ikke lige se, hvordan jeg laver to nye.
Avatar billede 1Dorte Guru
30. april 2020 - 07:57 #5
#3
I pixlr.com - X
går jeg ind under properties (øverst i venstre sidemenu).
Vælger Canvas size.
Samme sted kan jeg også ændre baggrundsfarven.

Det virker i hvert fald med den sorte.
Jeg leger lige med den gennemsigtige senere - men det tror jeg også kan løse problemet.

Jeg er taknemlig for alle svar.