Avatar billede lurup Ekspert
30. april 2020 - 13:24 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Redigerbar pdf

Hej

Er det mulig at lave en pdf fil jeg kan rediger i ?? fx via Word eller andet ?
Skal gerne kunne gemme den og lave den synlig på nettet og måsek daglig ændre data i den ?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
30. april 2020 - 13:29 #1
Kunne laves således

1. Opret dit dokument i word
2. Gem dit worddokument så du kan ændre det senere.
3. Udskriv dit dokument til PDF

Når du ændre din PDF. Åben så dit word dokument og lav rettelse. Gem og udskriv til PDF og overskriv eksiterende PDF.
Avatar billede Jan K Ekspert
30. april 2020 - 15:34 #2
Du oan redigere i en pdf fil, hvis du hat Adobe Acrobate (ikke Reader)
Avatar billede milter Ekspert
30. april 2020 - 15:36 #3
Har du kigget på gratis PDF-redigeringsprogrammer?

https://www.techradar.com/best/free-pdf-editor
Avatar billede Jan K Ekspert
30. april 2020 - 17:21 #4
Du kan faktisk redigere pdf filer med nyere versioner af Word, i hvert fald Word 365, men konverteringen bliver sjældent perfekt.
Avatar billede falster Ekspert
30. april 2020 - 18:48 #5
Jeg mener, at alle svar ovenfor er relevante :-)

Jeg vil dog tilføje, at pdf-formatet (som skulle være udviklet af Adobe) ikke er beregnet til at blive redigeret direkte.

Runes metode i #1 er i overensstemmelse med den tankegang. Man opretter en kildefil - her et Word-dokument - og konverterer til pdf. Skal der ændres, redigerer man kildefilen og konverterer til (en ny) pdf.

Til de andre kan tilføjes, at Libre Office Writer også kan åbne og redigere pdf.
Som Jan skriver kan konverteringen (eksport som pdf) give problemer/underlige resultater.

Dette kan f.eks. skyldes "ukendte" indlejrede skrifttyper i kildedokumentet. Men hvis det også er oprettet med Libre Office, kan det nok gå.

Office 365 er nok på linje med Libre Office, igen jf. Jan.
Avatar billede milter Ekspert
30. april 2020 - 19:32 #6
#5.

Lurup vil gerne " lave en pdf fil jeg kan rediger i". Min erfaring er, at PDF-filer er meget lettere at redigere, hvis man bruger det samme program til både oprettelse og redigering. På den måde ryger man ikke ind i problemer med tolkning af layers, opacity, fonte og meget andet.
Avatar billede kurtba Ekspert
30. april 2020 - 22:12 #7
Vil blot lige tilføje, at når man i dag vil lave pdf filer i word, så bruger man ikke at udskrive til pdf.
Man gemmer direkte som pdf.
Avatar billede falster Ekspert
30. april 2020 - 22:14 #8
Helt enig.

Så det er nok værd for lurup at prøve "frem og tilbage" med "en nyere version af Word", som nævnt af Jan K.

Alternativt med Libre Office.
Avatar billede falster Ekspert
30. april 2020 - 22:23 #9
Mit #8 var til milters #6. Men også enig med #7.

I Libre Office "Eksporterer" man til pdf.

(Hvis lurup ejer både Office-dokument og pdf, bør "rediger i kildefil-metoden", som Rune beskriver i #1, anvendes.)
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2020 - 13:55 #10
Tak