Avatar billede ranni Forsker
30. april 2020 - 22:13 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Windows 10 ny instl.

Hej.
Windows 8.

Min Lenovo er kokset, jeg prøvede at Fabriksindst, skærmen sagde godt nok Win 10, men den endte på Win 8.
Jeg kan så ikke bruge min Back-Up.
Jeg vil så købe ny Win 10 (download udg.)
Skal jeg så downloade ?? instl. oven i Win 8  og få programmer ?? . . eller  ??
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
30. april 2020 - 22:32 #1
Du behøves ikke at købe en ny Windows 10. Din Windows 8 licens (indbygget i pc´en) vil sandsynligvis virke til Windows 10. Du skal så bare downloade og installere en ny Windows 10. https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10 Du skal følge linket til at "oprette et installationsmedie", fx. en DVD. Det kan evt. gøres på en anden pc. Bemærk at alle data på din pc slettes ved nyinstallation.
Avatar billede kurt54 Ekspert
01. maj 2020 - 01:15 #2
Har du data du vil redde - så hent det først ud fra en Linux live CD/dvd eller med en hirens boot cd /dvd begge kan laves på en usb-stik eller CD /DVD.
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2020 - 08:38 #3
Hvis Fabriks indstillingen lykkedes har du mest sandsynligt mistet dine filer og eksterne programmer! Når du så vil installere Windows10 som du sikkert kan jævnfør #1 Så vær opmærksom på om den kører EFI/UEFI.
Eksempel på sætup med UEFI
https://ibb.co/6Y4czJL
Avatar billede 220661 Ekspert
01. maj 2020 - 10:07 #4
Nu har jeg kun ældre computere med den gamle bios type.
Er der noget med at hvis man vælger at nedlægge hele disken så den står som "ikke allokeret", så finder installation selv ud af om det er uefi bios og retter installation ind efter dette?
Avatar billede INK Ekspert
01. maj 2020 - 10:17 #5
Når jeg foretager en ren installation af Windows 10, så sletter jeg først alle partitioner og lader Windows 10 installation klare formateringen m.v.
Avatar billede Slettet bruger
01. maj 2020 - 11:00 #6
Hvis du har haft Windows 10 (som jeg gætter på, idet Microsoft har skubbet Opdateringen ud på et tidspunkt), så kan du lave en ren installation
Ellers virker Win8-nøglen IKKE på Win10, men du kan installere Win8 (feks. vha. Lenovo's gendannelse) og så opgradere til Win10 - så vil win8-nøglen også blive opgraderet. Derefter kan du lave en ren installation
du kan opgradere fra Win8 til Win10 her:
Bemærk dog, at du først skal have en licenseret Win8, før du opgraderer, ellers vil licensen ikke bliver opgraderet
(jeg går altså ud fra, at du ikke havde win10 før)
https://www.microsoft.com/da-dk/software-download/windows10
og samtidigt (eller efterfølgende) lave en USB-nøgle også.
Du kan også vælge, ikke at beholde noget når du opgraderer

#4 - ja - installationen vil forholde sig til Bios-versionen, men hvis du ændrer BIOS efterfølgende, vil du ikke kunne boote i Styressystemet, desuden kan du have udfordringer, hvis du har legacy BIOS, men din USB er partitioneret på UEFI (eller omvendt)
Avatar billede poko1 Ekspert
01. maj 2020 - 11:15 #7
#6 Hvis du downloader Windows10 til et USB Stik så kan du installere på Både en MBR Allokering og på en GPT Allokering som anvendes til UEFI.
#4 Ja UEFI  allokerer selv disken!
Hvis du kommer til meldingen at du ikke kan installere på denne disk kan du slette disken under installationen! Typisk hvis den inden har kørt MBR.
https://ibb.co/hZvPp0c
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2020 - 10:22 #8
#1 Dit råd virkede. TAK !!
Jeg fik gang i PC igen og fik geninstl. Macrium og EaseUS .
Jeg har backup af 200 GB programmer, men må (som tit) have lavet en fejl.
PC sagde : Win prøver at reparere og kommer ikke længere.
Jeg hentede så på anden PC en USB start.
Nu blev en Win 10 instl. på denne PC.
Så skal lige se om jeg kan tilbageføre mine mange programmer eller de skal geninstl hver for sig.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2020 - 11:02 #9
Med en nyinstallation har du en ny registrering og henvisninger til de programmer du havde før er formodentligt væk. Du mangler sikkert også filer der lå i system mapperne fra den gamle Windows.
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2020 - 14:04 #10
hej 220...
Mener du, at jeg godt kan glemme alt om programmer Backup.
Jeg kan lige så godt begynde at instl. mine programmer helt forfra. ???
Jeg har heldigvis downloads filer og alle key på en ekstern HDD.
Avatar billede poko1 Ekspert
02. maj 2020 - 14:23 #11
Citat fra #3  "Hvis Fabriks indstillingen lykkedes har du mest sandsynligt mistet dine filer og eksterne programmer! Når du så vil installere"
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2020 - 14:55 #12
Hvis du har et image (backup) med Macirum Reflect hvorfor vælger du så at nulstille PC? Er det ikke en backup du kan boote på når den er rullet tilbage ?
Avatar billede ranni Forsker
02. maj 2020 - 15:20 #13
Jeg har kun Backup af programmerne, ikke af PC èn.
Avatar billede 220661 Ekspert
02. maj 2020 - 17:23 #14
#13 Det er surt show. Formoder der ikke er nogle af programmerne der virker rigtigt vel?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
02. maj 2020 - 18:05 #15
Du skal nyinstallere alle programmer. Det kan du bare gøre efterhånden som du får brug for dem.
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2020 - 17:26 #16
Efter mange timers "arbejde" har jeg nu geninstl. de programmer , jeg ved jeg bruger.
De trængte godt nok til en oprydning!!!
Min C: er ved at være fyldt (1 terra).
Jeg bruger programmet TREESIZE til finde de mange GB.
Windows.old fylder 400 GB, den mappe kan jeg ikke finde, men TREESIZE giver mig mulighed for at slette ?????????
Kan jeg også slette i temp mappen. ?????
Avatar billede INK Ekspert
03. maj 2020 - 17:58 #17
Hvis din nye Windows 10 kører med dine programmer, og du har alle dine filer (+backup), så kan du roligt slette Windows.old.
Du kan også med det indbyggede program rense op i alle temp filer m.m.
Kan også gøres med 3. partsprogrammer (Ccleaner og andre).
Avatar billede ranni Forsker
03. maj 2020 - 22:40 #18
En stor TAK til jer alle i denne tråd.
I holdt mig i troen på at jeg kunne få liv i denne PC igen.
Den var eller på vej i fiskedammen . . med strøm på . .
Nu er det kun . . .  . kan jeg huske, hvad jeg lært.? ? ?
Mange TAK til jer alle.