Avatar billede jonpet Seniormester
04. maj 2020 - 23:08 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Analog Eller HDMII

Hej
Jeg har købt en AOC 27G2. 27, Gaming Monitor 144Hz.
og her er der 3 muligheder for at at tilslutte den,
Nemlig-  Analog kabel,  D-Sub VGA-kabel med 15 ben
- HDMII-kabel
- Eller USB kabel.

Hvad er den bedste måde at tilslutte den på, og hvad for en tilslutning
vil skærmen og Computeren køre bedst med?

På forhånd Tak
Brian...
Avatar billede eurositi Ekspert
04. maj 2020 - 23:28 #1
To hurtige Googlinger:

1) https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=AOC+27G2.+27+monitor+ports
... Du glemte den vigtigste port: DisplayPorten. I din skærm er det DP version 1.2. HDMI-porten (det næstbedste alternativ) er HDMI version1.4.

2) https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=which+is+faster+displayport+1.2+or+hdmi+1.4
... Og her har du svaret: DisplayPort version 1.2 er 70% hurtigere end HDMI-porten.

Du skal selvsagt bruge et kabel, der er mindst samme version. Kablet skal stoppes i grafikkortets port bag på din PC.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
05. maj 2020 - 09:11 #2
Som Euristi er inde på, er DP mest velegnet til gaming. Men afhængig af grafikkort, kan DVI muligvis også bruges - og jeg mener efterhånden også at visse HDMI konfigurationer kan bruges til 144Hz.

Uanset hvad, kræver det at dit grafikkort lever op til samme betingelser som skærmen, så vi kan ikke hjælpe nærmere, uden at vide præcis hvilket kort du har.

Det korte svar på dit spørgsmål er, at HDMI er at foretrække over VGA. Men ingen af delene er specielt optimale, og vil i langt de fleste tilfælde ikke kunne køre 144Hz.
Avatar billede jonpet Seniormester
07. maj 2020 - 22:52 #3
Hey igen,
her er lidt flere oplysninger om min pc.

System:....
Windows 10 home.
System Type : 64 bit.

PC.

ACPI x64-based PC

Processor : 4 X - Intel (R) Core(TM) i5-3570K CPU 3.40GHz - 4.00 GHz

Skærmkort : NVDIA Geforce GTX 1060. 6GB Rem.

Indstaleret hukommelse 16.0 GB.

skærm : AOC 27G2. 27, Gaming Monitor 144Hz.

Disk Drev.

C  Drev: - Kingston Suv400S37240G ATA Device. - 250 GB. -
Avatar billede jonpet Seniormester
07. maj 2020 - 23:06 #4
og lidt mere om skærmen..

Skærmstørrelse: 27 tommer
Opløsning: 1920 x 1080 FHD
Aspektforhold: 16: 9
Panelteknologi: In-Plane switching (IPS)
Opdateringsfrekvens: 144Hz
Svartid: 4ms (1ms MPRT)
Kontrastforhold: 1000: 1 (statisk)
Lysstyrke: 250cd / m²
Højttalere: Ja (2 x 2 watt)
Stand: Højde -Ja
Stativ: Vip - Ja
Stativ: Drejeligt - Ja
Stand: Pivot - Ja
VESA-kompatibilitet: Ja (100 x 100)
Forbindelse: HDMI 1,4 x 2, DisplayPort 1,2 x 1, USB 3.0 x 4, 3,5 mm stik x 2
Avatar billede ole_madsen Ekspert
07. maj 2020 - 23:11 #5
...Så skærmen har altså pludselig hverken analog (VGA) eller DVI??

Nu findes grafikkortet i forskellige udgaver, men som jeg kan se det ud af specifikationerne på https://www.nvidia.com/en-sg/geforce/products/10series/geforce-gtx-1060/ har de alle DP og HDMI.

Du skal helt klart fokusere på DP porten. Intet andet.
Avatar billede eurositi Ekspert
07. maj 2020 - 23:14 #6
Så er det jo meget enkelt: Køb et kabel som f.eks. dette: https://www.av-cables.dk/displayport-kabler/lindy-displayport-kabel-black-line-4k-2-m.html
Dit grafikkort har en Displayport - det samme har din skærm. That's it.
Avatar billede jonpet Seniormester
08. maj 2020 - 00:20 #7
fik ikke lige makeret det hele på siden.  så her er resten.. :)

Skærmopløsning:
1080p FHD

Opløsning af opløsning:
1080p

Aspektforhold:
16:10

Skærmpaneltype:
IPS

Screen Refresh Rate (Hz):
144Hz

Responstid (ms):
1ms

Adaptiv synkronisering:
FreeSync

HDMI:

DisplayPort (DP):

VGA:
Avatar billede jonpet Seniormester
08. maj 2020 - 01:20 #8
Til skærmen fik jeg nogle forskællige kabler, og fandt et kabel Der står HotRun på,
det ligner meget et HDMI stik men bare lidt større, og det passede fint bag på skærmen, hvor der var en indgang med et skærm ikon,  jeg fandt også en indgang på mit grafikkort hvor jeg satte den anden ende af kablet ind,
Men da jeg så tændte for computeren, startede skærmen op og skrev DP, og så gik den i sort, og der skete ikke mere.
Jeg skiftede så tilbage til det andet kabel som er et 19 ben stik som jeg sætter i mit grafikkort og så op til HDMI port 1 på Skærmen, og så startede skærmen op som den skulle og gik til windows ??
Avatar billede jonpet Seniormester
08. maj 2020 - 01:39 #9
Det kabel som jeg bruger nu og som virker er sådan et :
https://www.kabelmix.dk/np/480-dvi-til-hdmi-kabel-2-m.html
Og det andet kabel som jeg satte ind bag skærmen, (med et skærm ikon)
til DISPLAYPORT ser sådan ud
https://allegro.pl/oferta/nowy-kabel-displayport-dp-dp-hotron-1-9m-hq-gwr-6770846446

Hvad kan der være galt, siden den ikke vil køre over DisplayPorten??
Avatar billede eurositi Ekspert
08. maj 2020 - 17:35 #10
På det polske website står der desværre intet om, hvilken generation af DisplayPort, kablet understøtter. Som sagt bør du benytte et DisplayPort version 1.2 kabel, da både grafikkort og skærm understøtter det.

Når dét er sagt, så bør selv et ældre DP-kabel virke (medmindre det er defekt). Prøv at trykke på input/source-knappen på undersiden af din skærm og tving den til at vælge Displayporten. Du skal evt. pille andre skærmkabler ud og boote kun med DP-kablet. Hvis det stadig ikke virker, må du lige skrive igen.