Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 09:00 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Pivot sorter

Hej,

jeg har en pivottabel hvor kolonnerne  år/måned (ex. april 2020) og i kolonnerne vises et antal og pris for måneden.
Desværre så bliver månederne ikke sorteret rigtig, nærmest hulter til bulter, uanset jeg vælger sorter.
Er der en løsning til det.
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 09:01 #1
det er seneste O365 version af Excel.
Avatar billede Daffodil Professor
07. maj 2020 - 09:07 #2
Sorteringen forgår jo laveste/højeste tal i ASCII-tabellen, så hvis din måned/år er som du beskriver vil april komme før januar. Du skal ændre datoformater således år kommer før måned og måned skal laves om til tal:

april 2020 skal være 2004 eller 202004, så burde det blive sorteret rigtigt.
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 09:12 #3
jeps, men knap så kønt.

Man skulle tro at når feltet er formateret som dato, at Excel så kunne håndtere det.
Avatar billede Daffodil Professor
07. maj 2020 - 09:40 #4
Hvis du har valgt det rigtige datoformat (marts 2020, eller hvad der nu står) så burde den sortere rigtigt. Det gør den her.
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 09:53 #5
i arket med rådata får jeg år måned med følgende formel: =TEKST(AW3;"mmmm åååå") og så formaterer jeg cellerne til "marts 2019".
Jeg har også prøvet bare at formatere selve datoen, men det kommer der heller ikke noget godt ud af...
Avatar billede Daffodil Professor
07. maj 2020 - 10:34 #6
Hvad er formatet i AW3 og hvad er cellen her formateret som?
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 10:40 #7
AW3 = 01-12-2019 og er formateret som Dato *14-03-2012
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
07. maj 2020 - 10:54 #8
Har du mulighed for at uploade din fil til Dropbox?
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 11:03 #9
desværre, det går nok ikke, der er for mange navne og ting og sager.

Og for besværlig at "sløre"
Avatar billede Daffodil Professor
07. maj 2020 - 11:21 #10
Okay har efterlignet dit problem og dette virker her.

I AW3 har du eksp. 01-12-2019

I modtagercellen skrives =AW3 og denne skal være formateret som "marts 2020" som skrevet tidligere.

I pivoten kommer de ud sorteret korrekt

Det der er galt i din formel er at alt bliver lavet om til tekst
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 11:42 #11
ja, det ligner mit, men hvor går det galt, eller rettere hvad ser du jeg skal lave om?
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 11:43 #12
eller forstod jeg ikke lige det du skrev :-)
Avatar billede Daffodil Professor
07. maj 2020 - 11:56 #13
Din formel =TEKST(AW3;"mmmm åååå") skal erstattes af formlen: =AW3

Den celle hvor denne formel står i skal formateres som "marts 2020"
Avatar billede rodding Juniormester
07. maj 2020 - 13:43 #14
nu har jeg prøvet i et lille test opstilling og når jeg der putter måned i kollonne i pivottabellen, så så kommer der straks år og kvartal til, - og så virker det faktisk.

Men sådan går det ikke i det "rigtige" regneark.

Underligt, - jeg må rode med det.

Tak for input.