Avatar billede Karina Novice
09. maj 2020 - 11:39 Der er 6 kommentarer

Identitetstyveri på Instagram.

Hej.

Nogle har oprettet en profil på Instagram og brugt mit navn og profilbillede. De har postet nogle af mine billeder og begyndt at følge nogle af mine følgere, eller  dem jeg selv følger. Jeg har anmeldt det til Instagram, men hvad skal jeg ellers gøre? Jeg er bange, for jeg har aldrig prøvet sådan noget her før. Hvad kan de ellers gøre imod mig? Skal jeg skifte mobilnummer, e-mail adresse eller ændre adgangskoder? Jeg er virkelig totalt på bar bund her. På forhånd tusind tak for hjælpen.
Avatar billede eurositi Ekspert
09. maj 2020 - 12:08 #1
Lovgivningen er umiddelbart lidt bagud på dette område. Myndighederne skrider primært ind, når der også er økonomisk kriminalitet med i spillet (f.eks. hacking af kontooplysninger, misbrug af NemID og dén slags).

Det bedste, du umiddelbart kan gøre er at kontakte Facebook/Instagram (det er jo samme firma) og anmelde tyveriet.

Instagram: https://help.instagram.com/446663175382270/?helpref=hc_fnav&bc[0]=Hj%C3%A6lp%20til%20Instagram&bc[1]=Center%20for%20privatindstillinger%20og%20sikkerhed&bc[2]=Anmeld%20noget
- Direkte link til Instagrams officielle anmeldelsesformular: https://help.instagram.com/contact/636276399721841

Facebook: https://www.facebook.com/help/532542166925473

Første afsnit i begge links giver en kort vejledning, som passer til din situation - altså at du ikke er blevet hacket, men at nogen udgiver sig for at være dig og genbruger dine billeder på den falske konto.

Hvis ikke Instagram/Facebook reagerer, gentager du øvelsen. Hvis det stadig ikke giver pote, må du lige vende tilbage.
Avatar billede Karina Novice
09. maj 2020 - 12:28 #2
Hej igen.

Det har jeg allerede gjort. Instagram har sendt mig en e-mail, hvor de beder mig om ID. Det, synes jeg, virker mistænkeligt. Jeg kopierer mailen ind herunder, som jeg har modtaget fra dem. Ligeledes mailadressen som beskeden kom fra.

Hi,

Thanks for your response. To confirm that you're the owner of this account, you'll need to reply to this message and attach a photo of yourself holding your government-issued photo ID.

Make sure that the photo you send:
- Includes both your hand that's holding your ID and your entire face
- Clearly shows your face in both the photo and the ID
- Is well-lit, and is not too small, dark or blurry
- Is attached to your reply as a JPEG file

Once we receive and review a clear image of you and your ID, we will permanently delete your attached identification documents from our servers. Thanks in advance for your understanding of this security policy, and we're sorry for any inconvenience.

To learn more about the types of ID we accept, please visit the Help Center:
https://help.instagram.com/271237319690904?ref=cr

Thanks,

Joseph

instagram++aazs5cogusb3yz@support.facebook.com
Avatar billede eurositi Ekspert
09. maj 2020 - 16:20 #3
Det er desværre nok den gængse (amerikanske) måde at håndtere sådanne sager på. Svar-mailen er ikke fup. Linket nederst i mailen peger også på en liste over godkendte danske ID'er. Og det præciseres, at du bør sløre f.eks. kreditkortnummeret eller CPR-nummeret, hvis du bruger disse kort på dét billed-ID, du sender som svar.

Men jeg kan godt forstå, at det virker fremmedgørende. Det ville klart føles mere trygt, hvis man som bruger havde en dansk eller som minimum en europæisk support, som håndterede disse - desværre åbenbart mere og mere almindelige - sager om misbrug af andres identitet på sociale medier.

Forbrugermagasinet TÆNK har en kort beskrivelse det (kræver ikke abonnement at læse). Den bekræfter dét med formularen og ID'et (desværre ikke ret detaljeret): https://taenk.dk/test-og-forbrugerliv/digitale-tjenester/saadan-kontakter-du-facebook

Jeg vil anbefale, at du tager en selfie med f.eks. dit pas, kørekort eller sundhedskort. Slør de sidste fire cifre af CPR-nummeret og f.eks. din adresse, inden du sender noget. Men hvis ikke du gør det, har du ingen chance for at stoppe svindlen.

Desværre må man frygte, at en person, som kan finde på at gøre den slags én gang, også kan finde på at gøre det igen. Nogle mennesker får åbenbart et kick ud af at være ondskabsfulde. Det er ikke engang sikkert, det er én du kender. I det mindste er du ikke blevet forsøgt afpresset. Men det lyder meget ubehageligt alligevel.
Avatar billede Karina Novice
09. maj 2020 - 17:03 #4
Jeg har lige bemærket, at min falske Instagram konto er blevet fjernet. Jeg ved ikke, om det er Instagram, der har fjernet den, eller om det er svindlerne selv, men foreløbig skal jeg vel bare være glad. Tror du, jeg skal være bekymret for mit mobilnummer, e-mail adresse eller adgangskode? Tror du, de kender til det, eller kan de godt oprette sådan en falsk profil uden at ligge inde med de oplysninger?
Avatar billede eurositi Ekspert
10. maj 2020 - 09:12 #5
Ingen umiddelbar grund til at bekymre sig for de privatoplysninger, du nævner. Personen bag har formentlig bare kopieret de oplysninger, som umiddelbart kunne ses på din profil. Hvis det kun er billeder, der er kopieret fra din profil, og der ikke er postet f.eks. falske opslag med tekst, som på en eller anden måde nedgør dig, er det ikke sikkert, der ligger et specielt ondsindet motiv bag.

Vi krydser fingre for, at sagen er løst, Insta har lukket den falske konto, og at personen bag ikke er ond, udspekuleret eller skør. Men sker det igen - og på en værre måde, er det en helt anden sag.
Avatar billede Karina Novice
06. juni 2020 - 02:18 #6
Når man sletter sin konto på WhatsApp og opretter en ny konto med et nyt telefonnummer, får alle ens kontakter så automatisk besked om mit nye telefonnummer, eller kan de selv finde ud af, at jeg har fået nyt telefonnummer, eller finder de kun ud af det, hvis jeg selv giver dem mit nye telefonnummer?