Avatar billede mads375 Juniormester
10. maj 2020 - 11:50 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Dedikeret server i stuen

Hejsa.

Jeg er lidt nyegerrig ift. en dedikeret server. Hvis jeg køber adgang til en server et sted, jeg betaler omkring 1500 kr om måneden.

Hvorfor kan man ikke bare have den i sit eget lille rackskab i stuen? Jeg sidder med en 500mbit forbindelse. Er det for ustabilt? Har et selskab andre internet forbindelser, som kan sikre den store hastighed?
10. maj 2020 - 12:39 #1
Hvis du køber server ude i byen får du:
Redundans - Strøm, Køling, Netværk og på internet adgang.
Desuden har de en diesel generator, til at levere strøm, hvis nettet falder ud.
Du har overvågning af hardwaren samt service kontrakt. Og måske oppe tids garanti.
HW vedligeholdelse.
Hvis de giver dig en virtuel server, kan de laver HW opgradering uden nede tid.
Og evt. backup af dine data :)

Hjemme i stuen, har du ikke redundans på strøm og internet. = SPOF x 2 + kun 1 server = SPOF x 3
Du skal selv sørge for overvågning og HW vedligeholdelse, samt backup. og sikkerhed.
Avatar billede kurt54 Ekspert
10. maj 2020 - 12:39 #2
Hvis dert er en ægte server larmer den for meget -blæsere. de kan også varme en del..
Avatar billede mads375 Juniormester
10. maj 2020 - 12:41 #3
Rigtig fint - det giver mening. Tak for det.
10. maj 2020 - 12:44 #4
Velbekomme :)
Avatar billede puren Ekspert
11. maj 2020 - 00:45 #5
#1 Hjemme i stuen, har du ikke redundans på strøm og internet. = SPOF x 2 + kun 1 server = SPOF x 3.... hvad er dog det for nogle antagelser??

nej det er ikke hjemme i stuen men i opvarmet værksted :)
redundant inet: 4G dongel i router og sat som failover

redundant støm: min ups kan klare at forsyne min routern, nas, ip cam samt PoE switch, i ca 4 timer, har ikke fået lov til at koble min generator ind endnu, kæresten mener ikke det er nødvendigt og at jeg skal undersøges med nogle af de tanker jeg har nogle gange men hvad, forskællen på om man er gal eller genial måles jo stadig væk kun på om du har succes
11. maj 2020 - 17:31 #6
@#5: Puren Sådan en generator skal da testes en gang om måneden :), så kan du jo også nøjes med et mindre batteri. Ren win win.

Hvad med din off-site backup?
Har du en camping vogn stående i nabo byen?
Avatar billede puren Ekspert
11. maj 2020 - 18:56 #7
@#6 ja går ud at køre en 9KW varmeblæser i ca 15 min en gang om månden så den bliver rørt,

og yes off site backup hos en kammerat, men ingen campingvong.

drømmen er jo at strømen smutter en juleaften sådan ved 16-17 tiden og 3 sek efter så kommer min egen støm til mig eneste tanke bliver om jeg har fuel nok eller jeg skal en tur på tanken. anden skal nok blive stegt færdig

ved godt der er nogle der siger jeg er ude på et skråplan men omvendt lidt sjov skal vi jo have i livet
11. maj 2020 - 20:33 #8
:D