Avatar billede Boas Juniormester
11. maj 2020 - 13:00 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Opslag af værdi mellem to tal retur tekst

Hey... jeg ved ikke hvad det er med mig, men min hjerne kan ikke huske ting mere... :D

Jeg har et felt, hvor jeg har en værdi (ex:17)
Så har jeg en tabel, hvor jeg har nogle forskellige værdier stående og et respons til de forskellige værdier...

ex:

Kol1:  Kol2:  Kol3:
1        10      Hello
11      19      World

Hvilken kommando skal jeg bruge for, at den i et felt for sig skriver "World" hvis den sammenholder de to ting, og derfor konstaterer at 10 ligger mellem 11 og 19....
Avatar billede Boas Juniormester
11. maj 2020 - 13:16 #1
Naturligvis at 17 ligger mellem 11 og 19.... :/
Avatar billede Boas Juniormester
11. maj 2020 - 13:32 #2
Den "nemme" løsninger er naturligvis at bruge:

=HVIS(OG(D4>='Ark2'!A5;'Ark1'!D4<='Ark2'!B5);'Ark2'!C5;0)

Men da tabellen indeholder 16 rækker, så er det noget af et streng der skal laves...
Avatar billede Jan K Ekspert
11. maj 2020 - 14:25 #3
Prøv med

=INDEKS(A1:C3;SAMMENLIGN(LOPSLAG(E1;B1:C3;2;SAND);C1:C3;0)+1;3)

ret selv til de aktuelle områder.
Avatar billede ebea Ekspert
11. maj 2020 - 14:26 #4
#3 - Hvis du har 16 rækker, er det så ikke bare at kopiere ned, og teste på rækkerne?
Det kan du jo gøre, ved at tilføje resultat (Hello/World) ved at henvise til celle/kolonne, som en del af formlen, så det er i én formel, og så kopier nedad.

Eks. her, hvor resultat er i henholdsvis C og D kolonnen, og formlen kopieret nedad.
=HVIS(OG(A1>='Ark2'!A1;B1<='Ark2'!B1);'Ark2'!C1;'Ark2'!D1)
Avatar billede Jan K Ekspert
11. maj 2020 - 14:26 #5
E1 er den celle, hvor du taster det tal, du vil finde returværdien for.
Avatar billede store-morten Ekspert
11. maj 2020 - 15:29 #6
Mon ikke LOPSLAG er din ven ;-)

Du behøver ikke kolonne 2.

Her en formel hvor kolonne er med, men bruges ikke.
Din opslags værdi i celle D1: =LOPSLAG(D1;A1:C16;3;SAND)
Avatar billede Boas Juniormester
11. maj 2020 - 16:36 #7
Hmm jeg får ikke noget tekst tilbage på de to løsninger her...

Men det kan være jeg ikke beskriver det korrekt, som sagt har jeg en celle hvor der skrives et tal (celle D4) det tal skal så holdes op mod en tabel på Ark 2, denne tabel går fra 1->150 (Ark2'!A5:C20)

I en celle på Ark 1, skal den så skrive en tekst der står i kolonne C på ark 2, ud for den værdi, der passer til tallet fra D4... men i kolonne A og B står de to grænseværdier (1 & 9  // 10 & 19 // ect.)

Det er muligt at jeg har bygget tabellen på ark 2 forkert op, som sagt er det meget længe siden jeg har arbejdet med excel...
Avatar billede store-morten Ekspert
11. maj 2020 - 16:54 #8
Prøv:

=LOPSLAG(D4;'Ark2'!A5:C20;3;SAND)
Avatar billede Boas Juniormester
11. maj 2020 - 19:49 #9
Jeg forstår ikke hvad det er der sker i den formel... men det virker... Måske skal jeg bare gå tilbage til den ternede blok og min lommeregner... Tak alle sammen!