Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 18:51 Der er 18 kommentarer og
2 løsninger

SSD - men hvilken?

Jeg har mig en Asus Tuf 504g, og vil gerne opgradere den harddisk der sidder deri. Er lidt i vildrede om min maskine skal have SATA Ssd eller NVMe. Jeg formoder at NVMe vil/bør være det hurtigste valg, i så fald den passer til min maskine.
Tænker på at købe en Samsung Evo 1 tb.
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 18:55 #1
Hvorfor vil du opgradere harddisken?
Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 18:58 #2
Den den er født med er ikke en ssd.
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 19:07 #3
Mine søgninger på "Asus Tuf 504g" siger, at der som minimum er en 128 GB SSD.

Kan du give os lidt flere oplysninger om modelnummer på din Asus Tuf 504g ?
Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 19:09 #4
Fx504gd-dm141t
Avatar billede puren Ekspert
11. maj 2020 - 19:09 #5
ser ud som om den kun kan bruge m.2 og ikke nvme så det spiller ingen rolle om du smider sata ssd eller m.2 disk i den
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 19:31 #6
OK. Og hvad forventer du at opnå ved at instalere en ny 100% SSD i stedet for den hybrid, du lige nu har?

Jeg spørger, fordi langt, langt de fleste kun vil opleve nogen mærkbar forskel med den udskiftning, du taler om, hvis de arbejder med meget krævende opgaver som videoredigering i 4K eller 3D. Til langt det meste af alt andet vil du kun mærke forskel i opstartstiden for Windows og programmer.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. maj 2020 - 19:40 #7
from

https://www.notebookcheck.net/Asus-TUF-FX504GD-Core-i5-8300H-GTX-1050-Laptop-Review.303266.0.html

Storage Devices
Our test model utilizes a 5400 RPM Seagate ST1000LX015 HDD. Fortunately, there is a PCIe M.2 slot should users want to install secondary NVMe SSDs for faster system performance. HD Tune returns an average transfer rate of 101 MB/s which pales in comparison to even the cheapest SATA III SSDs in the market. We highly recommend investing in a small primary SSD with a large secondary HDD for a significantly better gaming experience.
Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 20:12 #8
Milter: Den nuværende hdd virker sløv, og alt tager en krig.

Kurt: Ud fra dit post, hvis jeg forstår det korrekt - så burde en M2 udperforme en SATA SSD?
Tog mig sammen og åbnede den, og der var ganske rigtigt et M2 tilkoblingsmulighed.
11. maj 2020 - 20:38 #9
M.2 er slottet / stikket.
Der er flere versioner af .M2.
Nogle M.2 slots bruges også til WIFI kort.
Den kan understøtte både SATA SSD og NVMe også SSD.
NVMe er hurtigere end SATA.

Prøv at slå M.2 op på Wikipedia, på engelsk.
11. maj 2020 - 20:39 #10
PS. jeg har lige opgraderet min søns PC fra en 250 GB NVMe til en 2TB.
En Intel 660P kan fås for 2.000.-
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 20:39 #11
@Getspmak.

Din beslrivelse af problemet: "Den nuværende hdd virker sløv, og alt tager en krig", kan skyldes utallige ting. Havde du den samme fornemmelse, da din computer var ny?
Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 21:15 #12
Ja desværre - den er hurtig til at boote windows, men herefter tager alt lang tid. Har forsøgt flere test af hd, og den burde virke efter hensigten.
Efter at have fundet et spec site - har jeg fundet ud af det burde supporte NVME.
Avatar billede milter Ekspert
11. maj 2020 - 21:39 #13
#12.

Hvis du med "Ja desværre" mener, at den har virket sløv fra begyndelsen, så tror jeg ikke, en ny SSD vil give nogen mærkbar forskel, medmindre et eller andet er gået galt helt  fra begyndelsen.

Hvad bruger du computeren til?
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. maj 2020 - 22:43 #14
m.2  fås både som sata og NVM Express (NVMe) . fysisk forskellig i stikket et eller to hak - så M.2  stikket er enten det ene eller andet.
For sata er det typisk grænsefladen der er flaskehalsen  CA 600 MB/s for sata III - 300 MB/s sata II  150 MB/s for sata I--- NVM er ofte 2-3 gange hurtigere end sata III.
Avatar billede kurt54 Ekspert
11. maj 2020 - 22:49 #15
længden på m.2 ssd er  også forskellig -det er ikke sikkert de længste passer hos dig...

https://arstechnica.com/gadgets/2015/02/understanding-m-2-the-interface-that-will-speed-up-your-next-ssd/
Avatar billede Getspmak Novice
11. maj 2020 - 22:57 #16
Da jeg købte computeren, var den fuld af ubrugelige "gratis" programmer som sløvede den enormt. Efter et større oprydningsarbejde, blev den bedre - men slet ikke i nærheden af min tidligere SSD. Har læst flere steder, at netop den hybrid hd som den er født med, er en vedderstyggelighed i sig selv.
Computeren bruges mest til at surfe, lidt arbejde, lidt let computerspil (mest wow - som trækker en del på HD).
Avatar billede milter Ekspert
12. maj 2020 - 00:00 #17
Jeg har læst lidt om din hybrid, og du har ret, den får ikke mange roser :-)

Bare for sjovs skyld, hvis du åbner Jobliste > Start, hvor mange programmer står så i Status til at være Aktiveret ? Hos mig er der fire.

Og bruger du andre antivirusprogrammer og firewall end dem, som kommer med Windows 10?
Avatar billede thomas_bk Ekspert
12. maj 2020 - 09:06 #18
Kort svar, følge #10
12. maj 2020 - 16:02 #19
Jeg har min "egen" lille teori om hvorfor mekaniske diske bliver langsommere med tiden.

Den mekaniske disk er længe om søge - Skifte spor og find den rigtige sektor.
At skifte fra et spor til det næste går rimeligt hurtigt. Skal den skifte mange spor, tager de længere tid.
Hvis man kikke lidt i specifikationerne, er der 3 tal for søge tiden. Spor skifte :D
Track to Track, Average og Full Stroke, måles i millisekunder.
Når den har fundet det rigtige spor, skal den rigtige sektor komme forbi, og her har omdrejnings hastigheden indflydelse: 5.400rpm (Bær bar)  til 15.000 (Server highend).

Min Teori:
Når man laver en frisk ny installation, ligger start filerne i starten af disken , og pænt optimeret. Så bliver der lagt programmer på, der kommer data. Og så kommer der opdateringer til O/S. De opdateringer kommer til at ligge længere inde på disken. Og de kan ikke flyttes*. De opdateringer skal også bruges under opstart. Og når de skal hentes længere inde bliver den langsommere.

* Man kan defragmenter disken, men det er bare at samle filer som er spredt ud over tilfældige sektorer. Det vil forbedre load tiden.
Men windows egen defrag, vil ikke flytte sine egne system filer. Derfor bliver din boot tid ikke forbedret.
Hvis der findes et 3die parts program der kan defragmenter og flytte samtlige system filer ud i kanten af disken, og i den rækkefølge de skal bruges, så vil det give noget.

På SSD døjer man ikke med det problem.

NVMe vs SATA.
SATA op til 6 Gbit / sekund x 1 - simplex. Ca 600 MB/sek en vej ad gangen.
NVMe bruger PCIe bussen.
"PCI Express 3.0's 8 GT/s bit rate effectively delivers 985 MB/s per lane". Op til 4 baner og fuld duplex.
Avatar billede Getspmak Novice
02. juni 2020 - 22:39 #20
Sorry - der skete lige noget i mit liv, hvor alt andet blev lagt til side. Tak for de mange gode svar og henvendelser. Endte med at købe en m.2 og min computer kører nu bedre end nogensinde!