Avatar billede Kyle Novice
13. maj 2020 - 20:07 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Bachelor vs Kandidat i datalogi

Jeg er en student der pt. overvejer om det er værd at tage en kandidat i datalogi, fremfor en bachelor og derefter komme ud på arbejdsmarkedet.

Jeg ønsker gerne at arbejde hos et større firma som IBM, Microsoft, Accenture, Capgemini eller lign., men er det hos disse virksomheder et krav at have en kandidat? Jeg har hørt fintech firmaer som Google og Facebook lægger stor vægt på din uddannelse.
Hvis det er muligt vil jeg hellere arbejde de 2 år i stedet, hvis det alligevel ikke giver nogen markant lønforskel når alt kommer til alt.
Hvor stor er forskellen på løn, og hvor meget lægger virksomhederne vægt på uddannelsesniveauet?

Vh.
Andreas
Avatar billede CRKrogh Ekspert
13. maj 2020 - 21:46 #1
Til de konsulentroller, hvor jeg har hentet ressourcer fra Uni, har det været mest formålstjenligt med en bachelor, men det kan let gå hen og blive en rigtigt lang snak for og imod.
Klart, at ligger du i en større stak, hvor alle byder ind med nogenlunde samme komeptencer, KAN det selvfølgelig være at man laver en grovsortering, hvor kandidaten slipper igennem nåleøjet, men umiddelbart ville jeg (i hvert fald på sigt) være noget loren ved en virksomhed, der har så primitiv en tilgang til rekrutteringsprocessen.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2020 - 08:25 #2
Kandidat viser, at du gennemfører det, du starter på - og det er velset i mange firmaer. Men, når du har det første job, så er det det - resten af livet er uddannelsen kun en linje på CV, og bruges ikke i forbindelse med at se, om du er kvalificeret til et nyt job.
Bare start på uddannelsen, og vent med beslutningen til du undervejs i studiet får tilbudt interessant job.
Avatar billede Kyle Novice
14. maj 2020 - 08:41 #3
Claes57

Så betydningen af kandidaten falder, efter en del år på arbejdsmarkedet? Der har man vel fået tilstrækkelig erfaring.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. maj 2020 - 09:05 #4
Yep, efter 3-5 år er det de tidligere job, der viser evner giver lønniveau. Og efter 10 år er meget på uddannelsen forældet, og det er det, du har lært bagefter, der skal sælge dig.
Avatar billede Kyle Novice
14. maj 2020 - 09:31 #5
God pointe med at metoder og det man lærer hurtigt bliver forældet. Tak for svar.