Avatar billede per2edb Guru
14. maj 2020 - 09:04 Der er 7 kommentarer

Bank betalings modul lavet i VBA

Ved i om der findes færdig lavede koder/moduler lavet i VBA, der kan bruges i access til at overføre betaling til banken
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. maj 2020 - 11:56 #1
Så skal du nok i første omgang have fat i din bank for at få oplyst, om de overhovedet udbyder et API til det - jeg tvivler krafitgt, alene på grund af sikkerheden.
Avatar billede per2edb Guru
14. maj 2020 - 17:37 #2
Har spurgt Banken, men her er ingen hjælp at hente.

Hvordan overfører i lettest data til f.eks Bank eller økonomiprogrammer.
Benytter i csv filer eller.......
Avatar billede CRKrogh Ekspert
14. maj 2020 - 17:54 #3
Hvis de ikke kan/vil levere et API, så har du reelt ingen vej ind.
Tænk over, at de data, du ønsker at overføre, oftest (hvis ikke altid) er meget personlige, og dermed fortrolige. De kan ikke overføres ved FTP, email eller andre ukrypterede kanaler - der skal noget sikker kommunikation til.
Jeg kunne forestille mig, at du kan lave noget aftale igennem eBoks og sende det ad den vej, men ikke direkte til banken.
Avatar billede bvirk Guru
15. maj 2020 - 13:17 #4
Der er lov om at de skal:

https://www.computerworld.dk/art/239495/nye-regler-tvinger-bankerne-til-at-aabne-for-apier-it-firmaer-kan-faa-direkte-adgang-til-dine-bankdata

Men, tror jeg - oplagt, ikke at de gør det gratis (tilgangsrettigheds data, oprette api bruger)

Det ville helt fint hvis den enkelte bankkunder kunne programmere sine bogføringsrutiner fremfor kegle rundt i et idiotiske copy paste cirkus - men - af forskellige grunde er det henvist til aktører der betjener mere end en enkelt bankkunde.

Vi kender dem jo godt - televæsner og sådan der trækker periodisk.

https://da.wikipedia.org/wiki/PSD2-direktivet
Avatar billede per2edb Guru
15. maj 2020 - 13:32 #5
Helt enig.
Da det er næsten umuligt hvordan gør i det så?
Laver en csv fil eller.......
Avatar billede thomas_bk Ekspert
15. maj 2020 - 13:42 #6
Jeg synes du skal høre ved Nets.
De er betalingsformidler og jeg har tidligere oplevet at det er ved dem som man uploader betalingsfiler ifm. lønkørsler ved hjælp af et sikret interface.
Avatar billede bvirk Guru
15. maj 2020 - 15:02 #7
Jeg har lavet min private bogføring i access - gemmer som fil i netbank (csv) som access så importerer. Det er en loussy betalings identification der er på sådan et kontoudtog, noget så potentielt flertydigt som hvad en forretning kalder sig selv, men med lidt god vilje er det muligt at ramme rimmeligt rigtigt med regular expression patterns så  man blot skal chekke om bogføringskladden modposteres sådan som man har valgt.

Jeg tror mange har skruet sådan noget sammen