Avatar billede finb Ekspert
14. maj 2020 - 13:17 Der er 1 kommentar og
4 løsninger

Areal ?

Nemt eksempel med nemme tal:

Et rum måler 3 x 3 x 3 meter.

Der er gulvvarme, gulvet opfattes som en vandret "radiator" på 3x3 meter.
Men gulvvarmen skal primært opvarme gulvet, ikke rummet, her
er en mindre radiator.

Hvis den mindre radiator er for lille, bliver gulvet for varmt.
Hvis den mindre radiator er for stor, bliver gulvet for koldt.
Hvad skal den lille radiator ca. måle ?
tak finb
Avatar billede Daffodil Professor
14. maj 2020 - 14:48 #1
En radiator forbruger ca. 65 W per kvm. så din radiator skal kunne levere 585 W. Søg efter "beregning af radiatorstørrelse" på nettet og du vil kunne finde en side der kan hjælpe dig med den rigtige radiator.
Avatar billede ebea Ekspert
14. maj 2020 - 16:29 #2
Jeg vil sige, at de opstillede tal og parametre, overhovedet ikke gir hverken mening, eller relevans.
Hvis det opstillede eks. skulle give mening, mangler mange andre parametre, for at man kan sige at en radiator skal være den eller Den størrelse!
Avatar billede FinnRasmussen Ekspert
15. maj 2020 - 07:51 #3
Der mangler også oplysninger om reguleringen. Rumtermostat m.m.
Avatar billede finb Ekspert
18. maj 2020 - 12:50 #4
Ja, undskyld:
Gulvet er altid 20 gr. vha en retur-ventil.
Radiatoren skal "kun" løfte temperaturen,
når det er koldt udendørs,
men kan være lille qua gulvvarmen.
Avatar billede ebea Ekspert
18. maj 2020 - 13:04 #5
#4 - finb. Hvis din gulvoverflade altid er 20 grader, så gir det stadig ikke mening, fordi så vil din rumtemperatur jo være væsentlig lavere, da temperaturen jo styres efter rumtemperaturen på termostaten! Så i et sådan tilfælde, mangler der info om hvad der er af varme afledning fra rummet (Vinduer, vægge, lofter).
Så stadig, vil jeg henvise til #2.