Avatar billede solhexen Juniormester
14. maj 2020 - 15:36 Der er 17 kommentarer

Backup med windows 10

Hej, forleden var der pludselig ingen kontakt til min HD, men jeg var heldig, lod den køle af, og så kunne jeg genstarte.
Skyndte mig at backe up, plejer jeg at gøre manuelt til externe hd, men jo ikke hver dag...
Fik at vide, at windows 10 kan lave backup til extern - en gang i timen - men jeg kan ikke få det til at virke???
Den bliver bare ved med at skrive, at mine data endnu ikke er blevet sikkerhedskopieret, men jeg får ikke at vide hvorfor ikke...
:-)
Avatar billede Slettet bruger
14. maj 2020 - 16:51 #1
Prøv at se på denne her. En version er gratis, en anden professionel koster 276 kr.
Men det er et engangs beløb. Og så vidt jeg kan se, kan den det du gerne vil have.
https://www.ubackup.com/
Avatar billede ErikHg Ekspert
14. maj 2020 - 17:14 #2
#1 Jeg kan i hvert fald godt anbefale AOMEI´s software. Jeg har selv anvendt det i flere tilfælde i gratis versionen, og det virker upåklageligt :-)
På den anden side så er 276 kr. jo ikke en herregård, for hvis man mister nogle filer der måske ikke kan reddes, så er pengene givet godt, men som sagt virker gratis versionen rigtig godt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2020 - 17:48 #3
Føste backup kan tage lang tid især hvis computeren bruges undervejs..- Bakup med fast tilknyttet harddisk - vil gøre backuppen følsom for et malware angreb der kryptograferer filerne. Backup helta i flere versioner til forskellige medier. Overvej om windows filversionering er noget for dig.
Avatar billede solhexen Juniormester
14. maj 2020 - 18:12 #4
Valby: Tak, måske var jeg ikke præcis.
Kan godt huske systembackup fra xp (virkede aldrig i win 7), men pyt med systemet. Hvis harddisken ryger, er det jo lige meget....
Det er mine filer - billeder - dokumenter - videos - musik, jeg vil lave backup af.
HAR lavet en manuel til min externe hd, og det er der, jeg vil have windows til at backe filerne op til.
Programmet findes i win 10, men som sagt, jeg kan ikke få det til at virke.

Kurt54: Ja, jeg ved godt, at det vil gøre filerne mere skrøbelige for angreb, hvis hd'en altid er sat til - plejer jeg heller ikke. Synes bare lige, at det lød så nemt med automatisk backup af alle mine filer hver dag......
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2020 - 00:56 #5
AOMEI kan skam mere en system backup. Det gælder også foldere og partitioner.
https://ibb.co/cXtfCDX
Avatar billede ErikHg Ekspert
15. maj 2020 - 10:21 #6
#5 Helt enig. AOMEI kan meget og ikke mindst let at bruge.
Avatar billede solhexen Juniormester
15. maj 2020 - 11:10 #7
Skal nok lige prøve at kigge dybere på det der AOMEI,
men er der virkelig ikke nogen, der har prøvet at bruge den, der ligger i windows 10 indstillinger??
Avatar billede Slettet bruger
15. maj 2020 - 12:37 #8
Ikke jeg, men måske dukker der en bruger op. :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:40 #9
For 6 år siden da jeg skrev regninger i firmaet brugte jeg Allway Sync til at lave backup. Brugte ved den lejlighed kun den frie udgave.
Jeg ser systembackup som en kedelig måde at lave backup på . Og tillige en dårlig brugerflade i programmet.
Du kan se en video her med Allway Sync:
https://www.youtube.com/watch?v=TM9TzPH_mi8
Avatar billede 220661 Ekspert
15. maj 2020 - 14:42 #10
Jeg kørte synkronisering manuelt når jeg var færdig med at arbejde på pc.
Skal det gøres automatisk vil programmet sikkert kræve man betaler for det på sigt
Avatar billede solhexen Juniormester
16. maj 2020 - 19:50 #11
Har kigget lidt videre...
AOMEI taler mange godt om. Også altomdata, som skriver den ikke er på dansk, og anbefaler download på backup-utility.com (kender ikke - er den sikker?)
Lidt ærgerligt, at programmet ikke er på dansk!

Læser mig også til, at w10 backup ikke er så populært.

Kan se, at der heller ikke er plads nok på min externe til en ny separat back-up, så det er nok derfor, at windows ikke gør det. For først skriver den, at nu kopieres mine filer, og så står den og tygger, og så skriver den "er endnu ikke sikkerhedskopieret".

Tror ikke, at jeg tør slette min eksisterende manuelle back-up på 350 gb, så jeg skal vist lige købe noget mere plads, inden jeg kan komme videre....
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2020 - 02:37 #12
AOMEI er nu ganske enkelt at bruge på engelsk. Du kan jo prøve med den som er gratis. Jeg kender ikke backup-utility.com En backup på 350GB, det er da temmelig meget. Du laver vel ikke backup af det hele hver gang?
Der findes en backup metode, hvor det kun er det seneste tilføjet, som bliver gemt..

An incremental backup is a type of backup that only copies data that has been changed or created since the previous backup activity was conducted. An incremental backup approach is used when the amount of data that has to be protected is too voluminous to do a full backup of that data every day.
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2020 - 03:06 #13
Avatar billede Slettet bruger
17. maj 2020 - 15:38 #14
Comodo: Hvis man ikke selv er opmærksom på det, og retter det, lægges backup automatisk i C:\Users\navn\My Backups.  Et rigtig dårligt sted at lægge det.
Avatar billede 220661 Ekspert
17. maj 2020 - 18:25 #15
#14 Ja et image af et system, skal ikke ligge på samme drev som destinationen.
Avatar billede solhexen Juniormester
19. maj 2020 - 13:51 #16
Som skrevet har jeg hele tiden manuelt lavet backup til en extern hd, som jeg så tager fra bagefter.
Og JO, jeg har backet alting op hver gang - fordi jeg ikke lige kunne overskue, hvad jeg egentlig havde lavet siden sidst - en uge - en måned.....

Jeg prøver det der AOMEI en af dagene - skal som sagt lige have fat i 350 gb plads, så jeg ikke risikerer noget....
vender tilbage....
Foreløbig tak
Avatar billede kurt54 Ekspert
19. maj 2020 - 14:25 #17
Jeg tror microsoft synctoy kunne klare dit problem -
Vælg den tredie mulighed contribute når du konfigurerer job