Avatar billede solhexen Juniormester
14. maj 2020 - 15:40 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Billedprogram valg i windows 10

Jeg har problemer med at tilføje mit valgte billed program (windows billedfremviser) under standard apps. Programmet fremkommer ikke på min liste. Har kun kunne vælge det ved at højreklikke på et billedikon.
Har også acdc, men windows bliver ved med at lukke det ned...
Nogle der kan noget med billedstyring ? :-)
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 16:36 #1
Er det en ny pc hvor Windows 10 var på da du fik den, er den ikke en del af styresystemet.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 16:46 #2
Har du prøvet at vælge hvilken fremviser du vil bruge under Indstillinger Apps / Standard Apps?
https://ibb.co/TPVGCnL
Avatar billede falster Ekspert
14. maj 2020 - 17:28 #3
I forlængelse af både #1 og #2.

Det er vist denne "Microsoft Billeder", der er standard/anbefales i en ny W10:

https://www.microsoft.com/da-dk/p/microsoft-billeder/9wzdncrfjbh4?activetab=pivot:overviewtab
Avatar billede solhexen Juniormester
14. maj 2020 - 17:52 #4
220661: Nej det er en 5 år gl Dell Optiplex oprindeligt med w7, som så er opgraderet i butik til w10.

Poko1: Ja, som beskrevet er Windows billedfremviser ikke på listen. Den findes kun, når jeg højreklikker på et billede og siger åbn med.
Tænker, at jeg måske kunne tilføje den til listen over standardapps, hvis jeg da bare kunne finde, hvor den ligger i programmer??

Falster: Det anbefalede billedprogram i w10 er extremt langsomt! Kan tage op til 30 sekunder om at åbne et billede!!
Avatar billede kurt54 Ekspert
14. maj 2020 - 17:53 #5
Irfanview er en god billefremviser der åbner meget hurtigt fra stifinder - den kan også lave batchkonvertering og forskelligge billedjusteringer.

Prøv at finde ud af hvorfor acdsee dør - nogle af deres versioner er følsomme for sære tegn i sti eller navn. Sære tegn er i denne sammenhæng  - kan være rusiske eller japanske tegn.
Avatar billede milter Ekspert
14. maj 2020 - 18:00 #6
Hvad bruger du billederne til, når du åbner dem? Er det bare for at se dem, skal der redigeres på dem, skal de printes ud, eller...?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 18:02 #7
#4 Hvis du vælger "Åbn med" og her kan se billedfremviser, er der så ikke en tjekboks du kan tjekke af så den bruger den næste gang?
Det bør der være.
Avatar billede solhexen Juniormester
14. maj 2020 - 18:21 #8
22061: Jo, hvis jeg åbner med en gang til, kan jeg gå lov til at hakke altid af.
Men nogle gange vælger w alligevel den der åndsvage billeder, så derfor ville jeg markere den i standardapps.

Kurt54: Kan ikke finde ud af, hvorfor Acdsee lukkes. Fik den af en kammerat engang.... Og bruger den mest fordi den kan noget, jeg ikke kan få windows billedfremviser til - nemlig at jeg SELV kan bestemme sorteringen (custom) OG at den kan blande alle cameraerne, der er anvendt, hvis man beder om dato/kl. sortering.

Valgte den gamle windows billedfremviser, fordi den er hurtig og nu kan vises i stifindersystem, så det er let at sortere billederne.

Jeg bruger billederne til alt muligt, går meget op i sortering, og har et separat program til redigering. Men jeg HAR hørt, at det nye windows billedprogram også er dygtig til redigering, har bare ikke prøvet det endnu. Vanens magt..... :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
14. maj 2020 - 18:29 #9
Prøv at højerklikke på et billede Vælg egenskaber  Tryk på skift hvis du så ser
det program du vil bruge marker det tryk ok Derpå tryk anvend og Ok,
https://ibb.co/0BFmR0Q
Avatar billede falster Ekspert
14. maj 2020 - 18:31 #10
Der er noget - tricky -her:

https://www.cnet.com/how-to/how-to-get-windows-photo-viewer-back-in-windows-10/

Du skal nok ned til afsnittet:

If you installed Windows 10 from scratch
Avatar billede milter Ekspert
14. maj 2020 - 18:51 #11
@ solhexen.

Du skriver: "Jeg bruger billederne til alt muligt, går meget op i sortering..." Hvilke kriterier bruger du til sorteringen?  Er det dato for optagelse, størrelse, dato for sidste åbning, favoritbilleder, mennesker i billedet, optagelsessted eller ...?

Mange af de kriterier kan du bruge direkte i søgekriterierne i Windows 10|`s egne muligheder via søgning i EXIF-data. Hvor godt, det kommer til at virke, afhænger meget af, hvordan du fra begyndelsen har valgt at organisere dine billeder. Hvis du lader alle programer bestemme, hvor billeder skal gemmes, så mister du hurtigt overblikket. Hvis du derimod selv fra begyndelsen vælger at gemme alle billeder i en overmappe, du selv har oprettet, og derefter laver undermapper med et fast system for kategorier, så bliver det hele meget lettere.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. maj 2020 - 19:42 #12
#8 Nå ok. Det burde den ellers gøre
Men dine oplevelser får  jeg jo så ikke, da jeg har fjernet den fra Windows for længe siden.
Avatar billede solhexen Juniormester
16. maj 2020 - 19:00 #13
Milter:
Jeg bestemmer altid selv, i hvilke af mine mapper mine billeder skal placeres.
Bruger mest sortering på dato, men også navn, og så savner jeg custom metoden, hvor jeg selv kan rykke rundt som jeg vil.
Det kan så mit Acdsee program, - hvis altså ikke windows konstant lukkede programmet ned. (Gjorde w ikke, da jeg havde w7).

Jeg kan ikke engang finde programmet "windows billedfremviser" i mine apps/programmer ??!! Og den fremkommer ikke på listen i standardapps, men den er der jo når jeg højreklikker på et billede.....!
Avatar billede poko1 Ekspert
16. maj 2020 - 21:12 #14
Jeg ville gerne vide hvilken Windows version du kører Du siger den er opgraderet fra Windows 7! Prøv at trykke på Windowstasten + R = Kør skriv Winver og tryk ok?
https://ibb.co/Xyq0fph
Avatar billede falster Ekspert
16. maj 2020 - 21:33 #15
I tråd med milter i #11:

Batch-styring af Exifdata foregår - efter min mening - uovertruffent med jhead

https://www.sentex.ca/~mwandel/jhead/

Godt nok kommandolinje, men let at bruge.
Avatar billede milter Ekspert
16. maj 2020 - 22:49 #16
Mht. "Windows billedfremviser" så prøv at kigge her:

https://supportpcogandet.dk/windows-billedefremviser/

Jeg brugte selv ACDSee gennem nogle år og var meget glad for det til . Hvilken version af programmet har du, og er den fulgt med i en opgradering af computeren fra Windows 7 til 10, eller ...?

Får du nogen fejlmeddelelse ifm. nedlukning af ACDSee?
Avatar billede solhexen Juniormester
19. maj 2020 - 14:03 #17
Poko 1:
Version 1909 (op.build 18363.836) 2019, win 10 pro

Milter:
Tusind tak for det link. Puh!
Mht acdsee, så var det et program, jeg fik af en ven....for nogle år siden....og da jeg bare fik opgraderet fra 7-10 blev det liggende.
Men nu har jeg så - endelig - fundet ud af at få Windows billedfremviser til at vise stifindersystem til når man skal sortere billeder rundt i de forskellige mapper.
Her mangler jeg så kun at få den til at blande de forskellige cameraer og sortere rent på dato. Samt jeg tror desværre, at indstillingen custom sortering - altså efter mit valg - mangler.

Fejlmeddelelsen når acdsee lukker ned er den sædvanlige - har jeg også fået i andre programmer - at windows har fundet en fejl og lukker programmen og vender tilbage - men jeg får ikke at vide, hvilken fejl, og jeg hører ikke mere....

Exifdata  ???  Batch styring??? Er desværre russisk for mig :-)
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2020 - 18:58 #18
#17.
Hvis man er meget interesseret i at organisere digitale billeder efter kriterier, man selv gerne vil vælge, er det en rigtig god ide at sætte sig ind i, hvordan den slags fungerer.

Digitale billeder indeholder oplysninger om selve billedet, dvs. det, som får billedet til se rigtigt ud på din computer. Derudover kan billedfiler indeholde oplysninger, såkaldte metadata, om billedet, som du ikke altid direkte kan se, når du åbner billedet i et billedvisningsprogram. Dise oplysninger kan indeholde oplysninger, som stammer fra kameraet, som billedet er taget med, eller som du selv har tilføjet senere. De oplysninger er som regel oplysninger, som kendes som EXIF eller IPTC. Når du tidligere arbejdede med ACDSee kendte du dem formentligt som TAGS, som du tilføjede til hvert enkelt billede.

Du kan gøre dig selv en stor tjeneste ved at læse lidt mere på nettet om, hvad EXIF, IPTC og TAGS egentlig betyder :-)
Avatar billede milter Ekspert
19. maj 2020 - 20:09 #19
Og mht. dine problemer med ACDSee, så vil jeg anbefale dig at købe en ny version af det. Dine oplysninger om, hvordan du har fået det på computeren, tyder på, at der skal skrues en hel del mange steder for at få det til at virke, og jeg har på fornemmelsen, at det ikke har det store kendskab til eller lyst til at gå i gang med den slags :-)

Der findes flere udgaver af ACDSee, men "PHOTO STUDIO HOME 2020" burde dække dine behov i versionen "Lifetime License". $34.95 = 239 kr. med dagens kurs på en dollar.

https://www.acdsee.com/en/products/photo-studio-home/features/
Avatar billede solhexen Juniormester
20. maj 2020 - 11:57 #20
Milter: Tak for svarene. Jeg arbejder videre med det hele :-)