Avatar billede narrehat Juniormester
17. maj 2020 - 19:21 Der er 7 kommentarer

Problemer med ny router

Har købt en TP link Deco M5 router fordi den kører på 5 GHz frekvensbåndet, jeg bor i en lejlighed i et hus med vildt mange netværk, dog ikke så mange der kører på 5 GHz.

Nå men jeg har sat den op via Deco appen, og routeren er blevet firmware opdateret, så langt så godt.

Desværre støder jeg på et hav af dybt mærkelige fejl, on off kan jeg f.eks ikke loader Youtube hverken appen eller www, Der står at der ikke er internet på trods af at der er internet, det samme sker med google, og flere af mine hyggespil bl.a Ruzzle og Quizkampen, alt imens alle mulige andre apps fungere helt upåklageligt, jeg fatter det simpelthen ikke.

Min Chromecast vil f.eks heller ikke virke, den er sat op og viser pause billederne, men jeg kan ikke forbinde noget som helst til enheden.

Af og til skriver chromecasten også på fjernsynet at der ikke er internet.

Jeg har ikke aktiveret hverken virus kontrol eller forældre kontrol.

Håber at nogen ligger inde med brugbar viden til dette irriterende problem.
Avatar billede INK Ekspert
17. maj 2020 - 20:56 #1
Prøv lige at beskrive hvordan routeren er forbundet til internettet. Er det direkte fra en fiberboks eller gennem en anden router? Kunne det tænkes, der er 2 DHCP-servere kørende? Hvis det er en fiberboks med DHCP, skal denne slås fra, hvis du bruger DHCP serveren i den nye router.
Avatar billede narrehat Juniormester
17. maj 2020 - 21:44 #2
Ja routeren sidder forbundet til en fiber via et stik i lejligheden, før jeg købte den nye router havde jeg en ældre router der kun havde 2.4 frekvensbånd, Den fungerede upåklageligt, med undtagelse af når der ikke var belastning fra andre wifi netværk, microvne / bluetooth enheder der forstyrrede, så kom buffer fejlene i en Lind strøm.

Så den skulle egentlig blot eliminere buffer problemet, men istedet er alle de nye opstået.
Avatar billede kurtba Ekspert
18. maj 2020 - 00:24 #3
Bruger du samme ssid på den nye router, som du brugte på den gamle? Ellers skal bl.a. chromecast jo sættes op forfra, idet den ellers står og leder efter det gamle netværksnavn (ssid).
Er du sikker på, at alle dine enheder kan køre på 5 ghz nettet? Det kan give problemer, hvis nogle kører 5 ghz og andre på 2,4 ghz. Nogle chromecast kan kun køre på 2,4 ghz nettet f.eks.
Hvis man bruger 5 ghz skal man også være opmærksom på, at signalet ikke er lige så stærkt som 2,4 er. Så der skal enhederne helst ikke være for langt væk fra routeren.
Avatar billede narrehat Juniormester
20. maj 2020 - 12:01 #4
Ja jeg bruger samme wifi netværksnavn, og jeg har genstartet alle enheder.

Jeg har sat routeren til kun at benytte 2.4 GHz i første omgang, så det er ikke fordi at de forskellige enheder ikke er kompatible med 5 GHz.

Jeg har alligevel aldrig prøvet noget så underligt som dette før, og jeg har trods alt sat en del wifi routere op igennem tiden for venner og bekendte, så helt og aldeles uduelig er jeg ikke.

YouTube loader 1 ud af 10 gange, når den endelig loader så er det somregel uden billeder, ellers timer den bare ud, min ene chromecast vil heller ikke virke, der er pauseskærm og alt ser fint ud, men når jeg forsøger at forbinde min HBO app på telefonen, så oprettes forbindelsen aldrig, det samme med Yousee, Netflix, DR TV og Dplay.

Derudover virker Quizkampen ikke, og af og til kan jeg ikke loade min mail, og alt virker med at fingerknips når jeg skifter fra wifi til mobildata..

Disse problemer opstå fra en iPhone 6s, 2 iPads og en Galaxy S7 Edge.
Avatar billede narrehat Juniormester
20. maj 2020 - 14:24 #5
Nå, efter at have rodet med det i 3 dage forsøgte jeg som sidste skud i bøssen at skifte routeren fra router mode til accespoint mode, og det løste alle problemerne, umiddelbart.

Men det forklarer ikke hvorfor problemerne opstod, og løste blev problemet vel egentligt ikke, fandt bare en vej rundt om 🙄
Avatar billede kurtba Ekspert
20. maj 2020 - 22:59 #6
Synes det lugtet lidt af det, som ink var inde på. Du har formentlig haft 2 dhcp servere kørende. Din fiberboks har nok dhcp og derfor kan du ikke sætte en router bagved, som også kører med dhcp. Når du nu har lavet den nye router om til accespoint har du jo i realiteten slået dhcp fra i den nye router, og derfor har du ikke længere problemer.
Men samtidig kører dhcp videre i fiberboksen, idet den jo er den der nu stadig deler ip adresser ud til enhederne.
Avatar billede narrehat Juniormester
20. maj 2020 - 23:53 #7
Hej Kurtba.

Jeg har ingen fiberboks, jeg har et vægstik I min gang til foreningens ethernet netværk, og min router var forbundet til foreningens dhcp server, jeg forsøgte også med statisk ip hvor nøjagtig samme fejl opstod.