Avatar billede Mido Novice
20. maj 2020 - 07:13 Der er 4 kommentarer

Ang. Elevplads, Datatekniker med speciale i infrastruktur eller programmering

Hej derude,

Jeg vil gerne hører jeres synspunkt på et mindre/kendt emne herinde. Emnet er Datatekniker med speciale i infrastruktur eller programmering

Det er sådan at jeg er en 20 årige ung mand, som pt. er på jagt efter en elevplads relevant til at færdiggøre min uddannelse jeg er i øjeblikket ved at dygtiggøre mig på Frederiksberg TEC, hvor jeg studerer Data og Kommunikation.

Det jeg søger er enten en Datatekniker med speciale i infrastruktur eller speciale i programmering
Jeg hælder dog mere mod infrastruktur da jeg har læst en del kommentar omkring programmering er lidt overfladisk.

Jeg vil meget gerne se en kommentar fra folk som har kendskab til Datatekniker med speciale i infrastruktur, er det noget i kan anbefale?, bliver det kedeligt efter hånden? og er den retning værd at vælge? er den svær? osv osv..

Som sagt jeg går på Frederiksberg TEC, og grundforløb 2. og her er uddanelsen meget overfladisk og jeg kan ikke anbefale folk til at vælge den dsv. ihvertfald ikke på Frederiskberg, har også hørt at den ved Ballerup skulle være ligeså ringe..

Forresten er det mit første opslag herinde :)
Avatar billede Friis120 Praktikant
20. maj 2020 - 12:40 #1
Hej,

Har lige færdiggjort min udd. som it- og datatekniker - dog med speciale i programmering (EUX). Jeg vælger dog stadig lige at svare, da jeg føler jeg kan komme med lidt inputs.

Som jeg ser det så er der en stor rød tråd at trække mellem programmører og dem der går ad infrastrukturvejen. Når du skriver at programmeringsspecialet er overfladisk, hvad mener du så?

Interesserer infrastruktur dig? For med infrastrukturspecialet kommer du jo til at beskæftige dig en hel del med netværk osv. Så hvis det er noget der har din interesse vil jeg ikke mene at det vil kedeligt for dig.

Du spørger også om det bliver svært. Spørger du mig, så vil jeg nok sige ja. Men det har nok også noget at gør med at programmering interesserer mig. Spørger du derimod en infrastrukturmand vil han nok sige det modsatte. Igen så tror jeg interessen skal være der for at man vil læse alt Cisco materialet.

Til sidst nævner du nogle skoler. Jeg har selv gået på SDE i Odense, og der må jeg desværre også sige at niveauet er lidt for lavt. Har efterfølgende færddiggjort min udd. på EUC Syd i Sønderborg - dette kan klart anbefales.

Har du flere spørgsmål er du velkommen til at skrive :)
Avatar billede Mido Novice
20. maj 2020 - 23:18 #2
Hej Friis120

Mange tak for din kommentar,

Det jeg mener med overfladisk er at jeg har læst at man kun kommer igennem det basle på diverse programmeringssprog, jeg ved dog ikke om det kan være fordi personen har haft en dårlig oplevelse med virksomheden som personen var i.

Jeg har selv interesse for programmering, da jeg sidder og bruger en stor del i min fritid på at lære de forskellige sprog,

Kan du fortælle lidt om hvordan dit forløb har været? og hvilke forventninger der var til dig som elev, og hvilke opgaver du blev sat til osv.. Bare lige så jeg kan få en ide om hvordan min hverdag vil komme til at se ud.

Jeg har set en del videoer på youtube omkring "day in the life of a programmer/dev"
dog ved jeg ikke rigtig om jeg kan sammenlign det med hvad jeg kommer til at lave i en virksomhed som lærling
Avatar billede Friis120 Praktikant
22. maj 2020 - 07:29 #3
Hej Mido,

Altså nu har jeg stået i lære hos en større virksomhed, hvilket nok også har været med til at gøre opgaverne mere varieret. Jeg kunne sagtens forestille mig, at man hos mindre virksomheder ville komme til at arbejde meget med de samme opgaver - dette skal jeg ikke kunne sige. Dog har jeg også lidt den holdning, at man får ikke en uddannelse - man tager en.

Dvs. senere hen i forløbet, som programmør vil du støde på at du skal have embedded programmering. Det er altså ikke helt sikkert, at den pågældende virksomhed man sidder ved beskæftiger sig med denne type opgaver. Så må man altså ud og investere lidt penge og tid selv. Men dette er selvfølgelig min holding. :)

At du sidder med programmering en stor del af din fritid vil jeg kun mene er godt - viser også at du har et "drive" for det.

Med hensyn til min læreplads, så er der blevet givet meget frie tøjler. Men med frihed følger der også et enormt ansvar med. Her hvor jeg sidder har "vi" fået lov til at arbejde helt selvstændigt med opgaverne. Min læreplads har også haft forventninger til mig - ikke at man skulle være den bedste, men man skulle gøre sit bedste, møde om morgenen og vise at man brændte for det man laver.

Nu tog jeg min udd. som EUX'er. Mange tænker at det er en god idé. Det er det også, hvis man har hovedet ordentligt skruet på - for man skal holde tungen lige i munden. Hvis du spørger mig vil jeg fraråde den del. Hvorfor? Jo ens udd. bliver kortere og man har flere ting mellem hænderne. Der var både lærepladsen, EUD-fag, EUX-fag, det sociale og nu hvor jeg bor alene var der jo også de daglige opgaver der skulle ordnes.

Men alt i alt har mit forløb været udemærket. Her er jeg også glad for at jeg færdiggjorde udd. i det Sønderjyske i stedet.

Hvad det angår opgaver, så syntes jeg det har været meget dækkende. Det har i hvert fald dækket pensum. Har siddet primært med web-applikationer. Herunder ASP.Net MVC, ASP.Net Core MVC og Razor Pages - med C# som backend og html, css og js i frontenden. Her har jeg arbejdet meget med CRUD funktioner, men også med eksempelvis roles, claims, Auth0, multithreading, entity framework, entity framework core og meget mere.

Ellers har jeg udforsket singlepage applications som f.eks. Vue eller React. Arbejdet med konsolapplikationer, forms (den gang det stadig blev brugt), wpf applikationer og en smule embedded programmering i form at modtage en hex-værdi fra nogle scannere eksempelvis.

Ud over dette har jeg også arbejdet meget struktureret. Herunder fulgt SCRUM principperne - som du i øvrigt også kommer til at skulle lære under udd. forløbet.

Altså jeg kan kun sige at hvis du har taget denne udd. for at komme til at sidde og lave computerspil, så er det den forkerte udd. :)

Håber det hjalp lidt. Beklager lidt det forsinkede svar, men holdte lige kort weekend i  form af en helleigdag. Spørg endelig løs, hvis du har mere på hjertet :)
Avatar billede Mido Novice
22. maj 2020 - 15:00 #4
igen tusind tak for svar :)

Noget jeg kommer i tanke om er, blev det ikke svært at kunne huske så meget? nu hvor der var så mange forskellige ting at man skule huske og lære? eller kommer det bare af sig selv?

kan jeg spørge om hvad du nu går rundt og laver? har du fundet et arbejd eller videre læser du? for jeg har nemlig overvejet at videre læse på Kea.

Jeg har så derfor tænkt at bare vælge It-supporteren hvilket tager 2 år, også videre læse på kea. fordi "vores" uddannelse konkurrer mod de videregående uddannelser altså datamatikeren osv