Avatar billede lurup Ekspert
21. maj 2020 - 11:02 Der er 4 kommentarer

Win 10 pro genstarter hele tiden

Hej
Jeg har en mini pc Lenovo ThinkCenter M93p som genstarter hver 10 min.
Den starter fint op og køre i 10 min hvor efter den genstarter.
Jeg har nu prøvet at geninstaller den men i installations fasen genstarter den også efter 10 min og jeg kommer ikke videre.
Hvad kan det være.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
21. maj 2020 - 11:16 #1
Helt afgjort noget hardware.

Varme eller defekt RAM modul er de første steder at undersøge.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 11:24 #2
Med hensyn til varme der nævnes i #1, så download programmet Speccy. Dette viser bl. a. temperatuerne, ikke mindst CPU temperaturen.
Programmet er gratis.

https://www.ccleaner.com/speccy/download
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 14:56 #3
Jeg ved naturligvis ikke om computeren står i et rum hvor der ryges, eller i det hele taget i støvede omgivelser, med et godt ide vil være at blæse den igennem med trykluft på dåse.

https://www.thansen.dk/bil/bilpleje/indvendig-pleje/trykluft-spray-400-ml-optimize/n1227191980/pn-519942106?gclid=EAIaIQobChMImJOx3P_E6QIVD44YCh3AfAEQEAAYASAAEgIY1_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Huske at holde igen på blæserne da disses leje kan ødelæsse hvis de kommer op i for høje omdrejninger.

En pc, kan samle trolige mængder støv, der hindrer varmen i at komme væk, så komponenterne (CPU og GPU) bliver overophedet. Sker det så er det pc´en lukker ned.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 16:48 #4
Rettelse: der skal naturligvis stå utrolige mængder støv

Tilføjelse: Jeg skriver at pc´en lukker ned, ved overophedning. Til sidst nøjes den ikke bare med at lukke ned, men CPU´en brænder simpelthen af. Eftervirkningerne kan gøre ondt i tegnebogen, når man skal købe en ny CPU.