Avatar billede henrik kruse Praktikant
21. maj 2020 - 17:09 Der er 9 kommentarer

Min computer er gået i baglås efter forsøgt opdatering igennem Windows update.

Da jeg klikkede på hent opdateringer i Windows update gik der et par timer og så var min computer ubrugelig. Den starter op skriver “fortryder ændringer foretaget på computeren” lukker ned efter et stykke tid og starter så op med samme besked. Er den til skraldespanden eller kan der gøres noget så jeg om ikke andet kan få reddet billeder og musik der ligger på computeren?
Avatar billede henrik kruse Praktikant
21. maj 2020 - 17:36 #2
Problemet er at jeg slet ikke kommer til startskærmen. Den skriver “fortryder ændringer”, lukker ned efter et stykke tid, starter op igen, skriver samme besked, lukker ned igen. Og sådan fortsætter den
Avatar billede henrik kruse Praktikant
21. maj 2020 - 17:46 #3
Med startskærmen mener jeg selvfølgelig skrivebordet
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 18:48 #4
Avatar billede henrik kruse Praktikant
21. maj 2020 - 19:22 #5
Det hjælper heller ikke. Ligemeget hvad jeg prøver så ryger den tilbage til den tidligere beskrevne cyklus.
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 19:56 #6
Avatar billede ErikHg Ekspert
21. maj 2020 - 21:57 #7
Jeg ved ikke hvordan du har gjort det, men at have billed- video- musik- og dokument- filer liggende på en anden harddisk end den hvor Windows er installeret er en god ide, for hvis harddisken med Windows crasher, så er det kun Windows samt naturligvis programmerne der skal geninstalleres, enten på samme harddisk eller på en ny. Alle de vigtige filer der skal gemmes ligger godt og sikkert på en anden harddisk. Jeg har selv to harddiske eller rette SSD´er i min pc (stationær) samt en ekstern harddisk med en kopi af harddisken med alle filerne der ikke må slettes.
En ekstra harddisk er ikke specielt dyr - slet ikke holdt op imod hvad tabet af en masse vigtige filer giver af kvaler efterfølgende.
Jeg tror godt at du kan regne med at din pc kan vækkes til live igen.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2020 - 07:34 #8
Vil anbefale at få reddet filer som Erik også er inde på. Kan forstå at du ikke kan komme i fejlsikret tilstand?
PS Du skal bruge en pc til at hjælpe med at få hentet og oprettet de værktøjer du skal bruge.
Der er et par metoder man kan bruge.
1: Udtage disken og sætte den i stationær
eller en usb kabinet/dock og den vej få filerne ud?
2: Hente et "live" medie og oprette et installationsmedie som man booter op på. Dette medie køres helt fra Usb/cd/dvd uden man har behov for Windows.
Vil anbefale at bruge usb pind. Har du en på 8 GB kan den bruges til Windows senere.
Live medie kan være Linux https://linuxmint.com/download.php og til at klargøre den kan jeg varmt anbefale Etcher https://www.balena.io/etcher/
Når usb mediet er oprettet skal det i pc der bøvler, og BIOS skal vide at det er den som der skal bootes fra. Mange computere har F12 som boot menu, men det er ikke sikkert du kan se den usb i menu. Hvis ikke skal du ind i bios og få det rettet til.
Har du i bios et sted hvor du kan rette til så usb bliver 1 prioitet eller kan trykke på den direkte gør du dette. Men er det en uefi bios, skal secure boot sandsynligvis også deaktiveres. Jeg har ikke erfaringer (endnu) med uefi bios desværre. Får du boot skal du vælge at "prøve Linux Mint".
Du skal IKKE trykke på installer.
Når Mint er oppe og køre burde du kunne overføre dine private ting fra filsystemet på disken og over på en ekstern harddisk. Når det er gjort tagler vi hul på Windows bagefter.
Avatar billede 220661 Ekspert
22. maj 2020 - 08:10 #9
Hvis du har et installationsmedie til Windows 10 kan du forsøge reparation med dette også. Man vælger at starte en installation op, men når men når hertil http://4.bp.blogspot.com/-pEANN7N1xSY/VC_eKLkytKI/AAAAAAAAGrU/9eCsUCyBro4/s1600/Windows%2B10%2BInstall%2B%26%2BRepair%2BOptions.png vælger man "Reparer pc"