Avatar billede John Kristensen Praktikant
25. maj 2020 - 12:38 Der er 4 kommentarer

Spotify fjernadgang

Hej (det var lidt svært at vælge en kategori)

Jeg efterlyser viden og evt. en løsning på en slags problem, som jeg har konstateret vedr. Spotify. Jeg har set flere andre beskrive problemet på nettet, men ingen løsninger.

Hvis en person besøger mig og får adgang til mit wifi, så kan han streame musik fra Spotify til mit musikanlæg, der har netforbindelse.

Når han så rejser hjem til fx. den anden ende af landet, kan han fortsat streame musik til mit anlæg, medmindre jeg afbryder netforbindelsen til anlæget.

Jeg kan ikke gøre noget ved dette, udover at afbryde netforbindelsen, eller bede ham lade være med at streame, men det er altså ude af mine hænder.

Hvordan kan hans Spotify streame til mig, uanset hans placering? Er det noget med en IP-adresse/Mac-adresse eller...?
Mit anlæg bliver altså ved med at fremgå som tilgængeligt i hans Spotify App,
hver gang mit anlæg er tændt og har netforbindelse, og han kan uden videre streame (høj) musik ud i min stue.

Hvad kan jeg mon gøre? Jeg vil helst ikke skulle skifte udbyder el. lign.

Er det ikke en slags sikkerhedsbrist, at dette kan lade sig gøre?

Venlig hilsen
cwlaeser
Avatar billede puren Ekspert
25. maj 2020 - 12:46 #1
du er sikker på at din ven ikke er logget ind i med sin spotify konto i dit anlæg??

kender kun folk med sonos så kan kun tale for det.. men når jeg er ude ved dem så kan jeg se deres sonos ting i min spotify app (mobil og pc) når jeg kommer hjem kan jeg ikke se det
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. maj 2020 - 12:47 #2
Spotify connect apperater har et 'id' som enhederne genkender hinanden på.
Så det at de én gang har været forbundet gør at de kender hinanden uafhængigt af at være på samme lokal netværk.

Der er ikke som sådan noget brist på dit wifi/internet.

Det er blot ret usmart at denne funktionalitet virker på denne måde.
Avatar billede John Kristensen Praktikant
25. maj 2020 - 13:05 #3
Tak for respons.

"puren":
I settings på Spotify app'en er der en: "Show local devices only".
Måske har du denne slået til, så det er derfor du ikke kan se Sonos-udstyret, når du er hjemme?

"thomas_bk":
Mon der findes en måde at skjule denne id for brugere udenfor mit private net?
Det vil være irriterende, hvis den eneste løsning er at købe nyt stereoanlæg med en anden Spotify 'id'.
Avatar billede thomas_bk Ekspert
25. maj 2020 - 13:11 #4
Hvis dit musikanlæg har et web-interface så er det muligt at du den vej måske kan slette 'tilsluttede' enheder.
Dette webinterface vil givetvis være på anlæggets ip adresse men også være beskrevet i manualen såfremt det findes.
Alternativt er der måske en app til anlægget hvor du kan tilgå sådanne indstillinger frem for et webinterface.

Alternativt alternativt er der måske et menu punkt i anlægget eget menusystem der kan gøre dette.