Avatar billede lurup Ekspert
27. maj 2020 - 14:37 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Format c:\

HEj

Jeg skal have formateret en del HD inden jeg lægger en ny image på c:\ .

Kan man lave en boot udb nøgle med format på eller hvordan fungere det i dag ?
Avatar billede garrett Seniormester
27. maj 2020 - 14:42 #1
Hvis det er et disk-image du cloner ind på din disk bliver alle sektorer vel overskrevet. Hvis det er en ny-installation af Windows(går jeg ud fra) så kan du vælge at slette/oprette nye partitioner som bliver formateret under installationen. Du skal nok bare vælge "Avanceret" et sted under installationen.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2020 - 15:19 #2
Jeg plejer blot at installere Windows (eller lægge image på).

Efterfølgende sletter jeg "ledig plads" på harddisken med CCleaner.

Når det er gjort er hele den oprindelige harddisk blevet slettet.

En formattering giver ingen mening - den renser blot ud i filtabellen, men du kan stadig lave datarecovery af gammel data.
Avatar billede 220661 Ekspert
27. maj 2020 - 16:32 #3
Jeg sletter ikke ledig plads da det giver mine ssd drev flere unødige skrivninger end nødvendigt.
Ellers ny Windows direkte eller overføre image er også min fremgangsmåde.
Avatar billede lurup Ekspert
27. maj 2020 - 17:47 #4
Håber jeg kan formater som i gamle dage ? Pt køre jeg install fra win 10 og slette det hele og tager strømen efter jeg har slette hele drevet og flytter data over på den fra CloneZilla...jeg er bange for hvis der er virus på maskinen at der bliver der hvis jeg ikke sletter først
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2020 - 18:40 #5
Hvis du installerer Windows direkte, vælger du formentlig at slette alle partitioner før nyinstallation = al data på disken incl. virus er væk.

Hvis du installerer ved at lægge et image ind over, overskriver du vel de eksisterende partitioner = al data på disken incl. virus er væk.

Hvis du stadig ikke føler dig sikker, så køb en https://www.proshop.dk/Harddisk-tilbehoer/DIGITUS-DA-71541-HDD-docking-station-SATA-6Gbs-USB-30/2792375 og sæt til en anden PC. Når du monterer disken i denne, kan du bruge dit yndlings formatterings værktøj til at slette den...
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2020 - 18:41 #6
#3 jeg sletter heller ikke normalt diske, med mindre det er en PC der går ud af huset, og disken ikke er ny. Hvis det er tilfældet sletter jeg ledig plads, uanset om det er SSD eller ej - andet kan man ikke være bekendt.
Avatar billede kurt54 Ekspert
27. maj 2020 - 18:57 #7
#2  enig når der er flueben i express formatering.

Jeg har testet et par gendannelsesprogrammer - de får problemer efter en formatering der ikke er express - formateringen tager også så meget længere tid  den burde kunne nå at overskrive hele disken.  Er også tilhænger  af overskriv ledig plads - alternativt kan man fylde disken helt med ligegyldig data -  iso filer af installations CDer windows /linux ellerligegyldig video ( TVaviser eks.)
Avatar billede ole_madsen Ekspert
27. maj 2020 - 20:13 #8
#7 ekspress formattering sletter MFT, og ikke andet.
Almindelig formattering skriver 0 i starten af alle sektorer - men avanceret recovery software kan stadig gætte sig frem til en del - ligesom ren tekst vil være næsten uændret.

Derfor er hverken ekspress eller fuld formattering særlig effektiv, hvis man vil slette fuldstændig.

Men overfor virus er begge rigeligt...
Avatar billede lurup Ekspert
03. juli 2020 - 13:54 #9
Tak