Avatar billede az_og-1604 Novice
30. maj 2020 - 19:07 Der er 20 kommentarer

Hjælp min bærbare HP g7 vil ikke lade mig få adgang til Windows

Til eksperterne

Jeg døjer med et problem med min bærbare HP g7. Problemet er at jeg skal vente i ca. 20 minutter for at kunne klikke Enter hvorefter jeg omsider kommer til Windows.  Men inden da er skærmen sort og nede i venstre hjørne står: 'ESC ... Pause Startup' i 20 min. Dernæst skifter den til 'Startup Menu'. Og længere nede på den side kan jeg klikke 'Enter' og kommer så omsider til Windows. Men jeg kommer altså ikke direkte til Windows. Hvad skyldes det?

Er der noget der ved hvordan jeg løser dette irriterende problem?

Mvh. Søren
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2020 - 19:25 #1
Hej har du noget Perifært tilsluttet ud over Tastatur & Mus? så fjern dette !
Står den også til at starte fra Harddisk som første valg?
Avatar billede ErikHg Ekspert
30. maj 2020 - 20:05 #2
#1 Jeg giver dig ret. Det kunne godt tyde på at der er koblet noget eksternt hardware til, der forstyrrer opstarten.
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2020 - 20:09 #3
I torsdag's fik jeg nettop en HP-G7 ind der skulle sættes en SSD Disk i den starter nu op på mindre end 30 sec.
https://ibb.co/mcbDhCf
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2020 - 20:12 #4
Kontroller at første Boot er Harddisken under start tryk ESC vælg F9 og vælg harddisken som første Boot
Avatar billede az_og-1604 Novice
30. maj 2020 - 20:59 #5
Tak for svar. Jeg har intet eksternt koblet til min laptop. I F9, Boot device option, står:

Boot Option Menu
Notebook Hard Drive
Internal CD/DVD ROM Drive

Så står det ikke korrekt? Jeg ville ønske jeg kunne vedhæfte et billede af boot menuen. Men det kan man ikke på tråden her.

Mvh. Søren
Avatar billede poko1 Ekspert
30. maj 2020 - 21:10 #6
Det kan man u godt med
https://imgbb.com/
Hvor meget  friplads har du på disken?

Prøv at Køre denne Windows fejlfinding og Reparation:
Tryk på Windowstasten + X og vælg Windows PowerShell (Admin)
Her Markerer du alle højreklikker, kopierer dem og sætter dem ind

DISM.exe /Online /Cleanup-image /Checkhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-Image /Scanhealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /Restorehealth
DISM.exe /Online /Cleanup-image /StartComponentCleanup
sfc /scannow
C:\WINDOWS\system32\shutdown.exe -f -r -t 00
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 09:52 #7
Hvis ovenstående ikke løser dine problemer, kan man lave det der hedder "In Place Upgrade" hvor Windows installeres på ny og man beholder filer og programmer
https://answers.microsoft.com/en-us/windows/forum/windows_10-windows_install/how-to-perform-an-in-place-upgrade-with-windows-10/7f0b236e-3c6c-4913-9691-c4baa2a6190a?auth=1&fbclid=IwAR3_ihxXwsqQqxuW3vfvpWSA9D9L1rLwJ5LUNDOKsKcT0h6XrQYeGNXy7FU
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 09:55 #8
PS. Det er dog altid en god ide som et minimum man haver backup af sine private filer og licenser hvis der opstår uforventede ting med en pc.
Avatar billede az_og-1604 Novice
31. maj 2020 - 10:46 #9
Jeg har rigelig med friplads på harddisken.

Når jeg trykker på Windows + x kommer et vindue frem med overskriften Windows Mobilitetscenter. Men ikke noget Power Shell (Admin).

I går kørte jeg pc'eren tilbage til fabriksindstillingerne, men det har ikke hjulpet noget.

Mvh. Søren
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 12:52 #10
#9 Så har du formodentligt hardware problemer, hvis nulstilling ikke løser det.
Og ud fra din beskrivelse i starten, så vil jeg dømme harddisken som synder.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 12:55 #11
Harddisken er det han piller ud først når bagpladen er taget af hvis dette er magen til din pc:
https://www.youtube.com/watch?v=mXj9AMXro6M
Hvis du prøver at fjerne disken, og så starter pc op uden, får du så prompte besked om at du skal montere et "proper boot device"?
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 12:59 #12
Ps. Du skal jo ikke fortsætte med at skille ad ;-)
Avatar billede poko1 Ekspert
31. maj 2020 - 16:55 #13
Når du trykker på Windowstasten skulle du gerne have mange andre muligheder
Som her
https://ibb.co/wpQFTcL
Er du sikker på at din version er opdateret?
Den nyeste version er "2004" fra 27 maj 2020
https://ibb.co/wpQFTcL
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 17:41 #14
Det er korrekt at den nye Windows version er frigivet.  Jeg vil dog ikke anbefale at tvangs installere den på pc på nuværende tidspunkt.  Den er nemlig fejlbehæftet og ikke klar for alle brugere af den. Man bør derfor kun installere den når Windows Update siger enheden er klar til det. Jeg har fået denne besked på Windows Update.
Avatar billede az_og-1604 Novice
04. juni 2020 - 17:54 #16
Hej eksperter

Jeg har talt med en supporter fra HP. Han sagde at der var tale om en hardwarefejl. Og da PC'en er fra 2011, kan det ikke betale sig at få den lavet.

Da vi gennemgik PC'en, lykkedes det os at komme direkte til Windows. Det skete ved at trække opladerstikket ud og holde startknappen nede i 30 sekunder og så genindsætte opladerstikket i PC'en. Så går den direkte til Windows! Men jeg kan ikke få den til at gøre det to gange i træk. Supporteren mente at det havde noget med et opstartsbatteri som ikke virkede længere. Og det ville blive en bekostelig affære at få dem udskiftet.

Desværre. PC'en er ikke til meget nytte længere. Tak for alle de gode råd jeg har modtaget herinde. Tak!

Mvh. Søren
Avatar billede 220661 Ekspert
04. juni 2020 - 18:30 #17
Hvis du piller batteriet ud, og bruger den bærbare som stationær, vil du formodentligt kunne starte hver gang bare du laver strøm trikket.
Avatar billede az_og-1604 Novice
04. juni 2020 - 22:32 #18
Tak for tippet. Jeg gjorde som du sagde, og nu starter den op med Windows som det første. Det er en sand fornøjelse! Endnu en gang tak!
Avatar billede 220661 Ekspert
05. juni 2020 - 07:06 #19
Velbekomme :-)
Avatar billede poko1 Ekspert
05. juni 2020 - 09:01 #20
Den HP jeg  har opdateret og som endnu ikke er afhentet har jeg lige søgt batteri på
ser sådan ud! Og er ikke særligt dyr.

https://www.computersalg.dk/i/5754799/green-cell-battery-for-hp-635-650?utm_source=PriceRunner&utm_medium=PriceRunnerLINK&utm_campaign=PriceRunner