Avatar billede Frederik Novice
31. maj 2020 - 13:17 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Skærm går i sort ved 144 hertz indstilling

Hej,
Jeg for nylig fået ny computer og er i den forbindelse begyndt at opleve nogen problemer med min BenQ monitor. Når jeg starter min pc begynder skærmen at gå i sort, for så kortvarig at komme tilbage med billedet. Når jeg sætter min skærm i 60 hertz eller lavere så er der intet problem. Det underlige er dog, at jeg i perioder har kørt med 144 hertz uden problemer i flere dage. Men pludselig efter jeg har frakoblet min pc fra strømmen eller rykket lidt på skærmen, så kan skærmen begynde at gå i sort igen.

Jeg vil værdsætte hver en form for vejledning eller forslag til, hvordan man potentielt kan fikse dette.

Tak.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 13:36 #1
Det kunne tyde på at kablet mellem computeren og skærmen er defekt, efter det du beskriver om, at problemet opstår når du har rykket lidt på skærmen. Prøv med et andet kabel, og se om det hjælper.
Avatar billede Frederik Novice
31. maj 2020 - 13:43 #2
Jeg har forsøgt med flere forskellige DisplayPort kabler, men uden desværre held. Engang i mellem kan jeg være heldig, at det virker når jeg fx har forsøgt at koble pc´en helt fra strømmen 3-4 gange.
Avatar billede ErikHg Ekspert
31. maj 2020 - 14:15 #3
Det virker underligt, at fejlen kun optræder periodisk.
Kablet var det første der faldt mig ind der kunne være synderen, men når du har forsøgt med flere kabler kan den mulighed udelukkes.
Har du kontrolleret at alle stik sidder som de skal? Der skal ikke så meget til før der kan opstå problemer.
Avatar billede 220661 Ekspert
31. maj 2020 - 14:16 #4
Som test. Afmonter strøm til pc og tryk og hold start knap nede i ca 30 sekunder. Monter strøm og prøv opstart. Får du så billede i første hug og forbliver det der?
Avatar billede Frederik Novice
31. maj 2020 - 14:46 #5
Jeg har sikret mig at alle kobler er korrekt monteret. Ligeledes har jeg forsøgt at afmonter strøm til pc og holde start knap nede i ca 30 sekunder. Her fik jeg et kortvarig billede, som desværre forsvandt igen.
Umiddelbart tror jeg det kan have noget med min monitor at gøre. For når jeg forsøger at rykke lidt ved forbindelsen med skærm og kabel, så kan jeg ved at holde kablet i nogle positioner formå, at have billede i længere tid. Jeg tænker vel umiddelbart det bedste at kunne teste herfra, er hvis jeg kan låne en ny monitor som test?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2020 - 15:05 #6
hvis din skærm har hdmi-indgang, så prøv den (også digital)
Avatar billede Frederik Novice
31. maj 2020 - 15:34 #7
Det virker helt fint med HDMI. Så det tyder umiddelbart på, at der må være noget galt med min DisplayPort indgang.
Jeg kunne dog godt tænke mig, at bruge mit DisplayPort kabel da jeg føler det er bedst. Men der er vel ingen måde hvorpå man kan løse dette?
Avatar billede claes57 Ekspert
31. maj 2020 - 15:47 #8
skærm skal åbnes, og stikforbindelser loddes fast.
Har man prøvet at lodde før, så kan man godt forsøge selv, men ellers en prof rep-shop.
Displayport / hdmi - begge er 100% digitale, så burde være ens både på pc og skærm-siden. Det er kun stik-udformning, der er forskellig.