Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
08. juni 2020 - 22:16 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

virtuel harddisk

Jeg kører windows 10 Home 64 bit og vil gerne oprette en virtuel hdd, hvilken skal jeg vælge?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
08. juni 2020 - 22:28 #1
Mener du virtuel PC eller HDD?

Hvis du vitterligt mener virtuel HDD, så afhænger det vel af hvilke virtualiserings software du benytter dig af...

...hvad er det du gerne vil? ;-)
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
08. juni 2020 - 23:00 #2
Jeg vil gerne installere windows 7 32 bit på en virtuel harddisk da jeg har et program der kun kan køre på windows 7 32 bit
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
08. juni 2020 - 23:03 #3
Jeg har prøvet at lave en partition og installere win.7 på den, men det kan man ikke mere.
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juni 2020 - 23:19 #4
Hvis du ellers har medierne kan wiwndows7 sagtens installeres på sin egen ´partion.

MEN så virkker dualboot mellem win7 oh win10 nok ikke - for at det duer skal der fixes en del -hvis win 7 installeres sidst. Installeres windows10 sidst bør det due -  er det det du mener med man ikke kan mere.
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
08. juni 2020 - 23:25 #5
Jeg har fået at vide at de nyere cpu ikke længere understøtter win.7, derfor kan man ikke installere win.7 på en partition
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
08. juni 2020 - 23:27 #6
Men det skulle være muligt med en virtuel hdd
Avatar billede kurt54 Ekspert
08. juni 2020 - 23:40 #7
Så er det du mener nok det #1 (og jeg) vil kalde virtuel PC.  Det kræver en del især RAM da windows 10 kører og window7 kører i et windue - det vil sige begge styresystemer kører samtidigt -WIN7 og WIN10 skal begge have det ram de skal bruge.

Ved dualboot vælger man ved boot hvilket styresystem der skal køre - og som så har al RAM.

Virtuel PC  - her er flere mulighede

https://www.techradar.com/best/best-virtual-machine-software

---
Jeg har været ude for en windows7 pc ikke kunne opgraderes til wiwndows10 pga CPU.  --- Det modsatte er helt nyt for mig.
08. juni 2020 - 23:59 #8
Hvordan man laver dualboot / multiboot
hej denne guide viser hvordan man laver dualboot / multiboot
Inden vi går igang så lav lige en backup  sådan gør du
video http://windows.microsoft.com/da-dk/windows7/products/features/backup-and-restore
lad os komme i gang- der er 3 muligheder, du kan gøre det på.
1. Du skal bruge 2 eller 3 Hard Diske til de systemer du vil have på og du kan også
Allokere dem -

sådan Allokere  du dem

Klik på Start -> højre-klik på Computer -> vælg Administrer. Du har nu adgang til Computeradministration.

Vælg Lager -> Diskhåndtering
derefter  installerer du windows på den allokerte disk

eller du kan også installere windows på en vhd image så windows bare booter via vores vhd image.

Du kan lave din egen vhd - image
sådan laver du en vhd - image

1. Højreklik på "DenneComputer" enten på skrivebordet eller i startmenuen. Tryk på "Administrer"

2. Nu kommer nedenstående billede, her skal du vælge "Diskhåndtering" Den kan også startes ved at skrive diskmgmt.msc i kør menuen.

Når du så er inde i diskhåndtering så klikker du på Handling og klik på tilknyt virtuel harddisk. Her får du så 2 valgmuligheder som hedder opret virtuel harddisk og tilknyt virtuel harddisk men vi skal lige have en vhd- image før vi kan komme videre. vhd image får vi her  www.microsoft.com/en-us/download/details.aspx?id=14527

Den fil vi skal have hedder Windows2008Fullx86Ent.part01.exe                      700.0 MB

klik på Download.  Når du så har downloadet den, så skal du packke den ud via winrar www.rarlab.com eller winzip http://www.winzip.com til VHD filen så kan du igen nd i diskhåndtering så klikker du på Handling og klik på tilknyt virtuel harddisk  og finde VHD filen og klikke åben- så står der C:Usersditnavn Documents8400.0.amd64fre.winmain_win8rc.120518-1423_server_serverdatacenter_en-us - Kopi.vhd

Klik ok- så installerer den virtuel harddisk. Hvis den ikke vises i windows stifinder, skal du lave et drevbogstav sådan laver du et drevbogstav Højreklik på "Computer" og vælg "Administrer"  Vælg "Diskhåndtering" i venstre kolonne
I højre vindue vælger du den disk der er VHD
Højreklik på den og vælg "Skift drevbogstav og Sti...."
Klik "Rediger"
Vælg et andet drev bogstav. Et som vi ikke umiddelbart benytter på vores computer, f.eks. X
Klik ok, og ok igen og luk vinduet

så skulle den komme frem smiley.gif og den er tom

HUSK at harddisken skal formateres til NTFS filSystem. Det gøres ved at højre klikke på virtuel harddisk, klik formater-  så kommer der en lille box frem- se her www.pcworld.dk/modules/davinci/getfile.php?id=29144&width=450

Klik på start ! - så når den er færdig- klik ok og luk !

Ta´ din windows cd/dvd eller usb og sæt i computeren  og genstart computeren med den i (du skal muligvis ind i bios og ændre på boot- listen så den booter fra usb eller cd/dvd  eller pxe.  Når du kommer ind i installationen,  skal du vælge vores VHD image og klik installer- så installerer den systemet på vhd image  og hvis du vælger windows 8, så skal du tage den, som hedder windows 8 consumer preview. Hvis du tager den, så får du en god boot menu- se her www.product-reviews.net/wp-content/uploads/windows-8-consumer-preview-goes-live-dual-boot-recommended-3.jpg
Få windows 8 consumer preview her  http://www.windows.microsoft.com/ (...)
god fornøjelse smiley.gif
Avatar billede thomas_bk Ekspert
09. juni 2020 - 08:06 #9
Jeg er ikke klar over om det er nævnt ovenfor, men vil ellers blot lige kaste virtualbox ind som en mulighed for at køre win 7 i en virtuel maskine. det er gratis.
https://www.virtualbox.org/

nye cpu'er kan fint køre win 7. men der er noget med at sikkerhedsopdateringer ikke længere laves af MS i relation til nyere cpu'er og det gamle styresystem.
men der kan være noget omkring boot af win 7 på en nyere pc der giver problemer.

Ved dual boot på en almindelig harddisk...
Som det måske er nævnt ovenfor, så har det altid været sådan at den ældste version af windows skal installeres først og den nyeste version sidst.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
09. juni 2020 - 09:04 #10
Først og fremmest er det helt korrekt at helt ny chipset ikke længere kan køre en Windows 7 - helt foruden inkompatibilitet, er der også kæmpe problemer med at skaffe Windows 7 kompatible drivere til helt moderne hardware. Men det er dog kun chipsets inden for de sidste 2-3 år der giver problemer.

Du leder altså IKKE efter en Virtuel harddisk, men efter en virtuel PC - denne gør så brug af en virtuel harddisk. Det er et bestemt filformat, ofte skrevet til den specifikke virtualiseringssoftware, men formaterne VHD og VHDX er i Windows sammenhænge meget udbredte.

Men tilbage til softwaren - der er følgende åbenlyse:

Oracle VirtualBox - https://www.virtualbox.org/wiki/Downloads
Meget robust og alsidig virtualiseringssoftware, der er gratis for private. Det er nok den du skal kigge på.

Microsoft Hyper-V - efterfølgeren til Microsoft VirtualPC, der er udgået. Hyper-V er indbygget i Windows 10, men skal slås til som funktion: https://docs.microsoft.com/en-us/virtualization/hyper-v-on-windows/quick-start/enable-hyper-v
Den er noget mere langhåret når man er på helt bar bund, men til gengæld lettere at arbejde med i professionelle miljøer.

VMWare: https://www.vmware.com/products/workstation-pro.html - som i dag nok er den ældste og største leverandør af virtualiseringssoftware. Jeg mener ikke længere de har gratis software, andet end til at "afspille" en virtuel maskine - men det kræver altså købesoftware at lave en virtuel maskine.

Som skrevet, så start med VirtualBox fra Oracle, men vær klar over at der er mange faldgruber, før du får et godt resultat op at køre.

Når du har installeret selve softwaren og lavet din første PC (du bliver pænt guided igennem, så en helt ren installation er sjældent et problem), skal du hente den ISO fil der hedder "VirtualBox 6.1.10 Oracle VM VirtualBox Extension Pack". Denne vil dels gøre det lettere at håndtere mus og tastetur, dels udvide funktionerne, så eks USB bliver tilgængeligt.

Men der bliver masser af faldgruber undervejs - åbenlyst er hvordan man monterer en ISO fil, hvordan netværk fungerer, hvordan man får USB til at virke, hvordan man udveksler data med "HOST" systemet (den fysiske PC), og så videre...

Så siden du er på helt bar bund, vil jeg råde dig til at tage den i små skridt, og ikke blive frustreret når du ikke kan finde vej i junglen... - så må du læse læse og læse, og ellers spørge dig for. Men der er så mange detaljer i sådan et setup, at det ikke nytter bare at spørge, uden at man har læst de mest åbenlyse guides...
Avatar billede Jørgen Andersen Seniormester
09. juni 2020 - 09:35 #11
Mange tak for Jeres svar, nu har jeg noget at gå igang med, jeg lukker hermed spørgsmålet.
Vh. Jørgen Andersen.
Avatar billede Mikael Ekspert
09. juni 2020 - 14:40 #12
Nu skriver du intet om hvilket program som kræver en Win 7 32 bit.

Men fx. autodiagnose programmet Diagbox til PSA biler KRÆVER, at din Virtuel harddisk er sat som SATA (evt. IDE) for at det kan installeres ;)