Avatar billede dp2001 Juniormester
11. juni 2020 - 14:26 Der er 15 kommentarer og
1 løsning

Lavpraktisk løsning til lille tidsrøver

Hej

Er ansat i administration ved et firma, hvor vi dagligt hver morgen skal bruge tid på at finde adgangskode til gæstenetværk på Intra. Herefter skriver vi koden ned på x antal visitkort og lægger ud i 10 møderum. Det tager måske 10 minutter om dagen, men med 250 dage, bliver det til ca. 41t årligt af vores tid.

Kan man automatisere noget sådant? Vores IT-afd. (som sidder andetsteds i landet) er ikke rigtig medspiller pga vigtigere projekter og travlhed. Vi kan kun tilgå koden på Intranet og jeg vil jo egentlig gerne at eksterne gæster kan betjene sig selv.

Jeg tænkte om der var nogle MEGET simple og små infoskærme, man kunne sætte op - som man nemt kunne "pushe" en kode ud til (f.eks. via Bluetooth)? Eller hvad med de der brikker med et LED-display i... hvad hedder sådan nogle?

Nogle gode forslag til noget helt simpelt?

Har også overvejet QR-kode, men igen: gæsten skal kunne betjene sig selv.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2020 - 14:48 #1
med chromecast kan det være en skærm uden anden styring i. Jeg ved dog ikke, om man kan sætte en serie chromecast op til at tilgå en fælles side, men hvorfor skulle det ikke virke.
Avatar billede dp2001 Juniormester
11. juni 2020 - 14:52 #2
Ja, jeg glemte så at skrive, at det helst skal være noget der ikke påkræver internetforbindelse, idet vores IT-afdeling ikke accepterer "uautoriserede" enheder på netværket.
Avatar billede claes57 Ekspert
11. juni 2020 - 15:13 #3
Bluetooth har bare en meget ringe rækkevidde, specielt ind i lukkede lokaler.
Er der noget info-system i de enkelte lokaler, så man kan for vist en velkomst med bla dagens kode?
Avatar billede acore Ekspert
11. juni 2020 - 15:59 #4
Hvad med at opsætte en seddel i mødelokalerne med teksten "For adgangskode til gæstenetværk" sende en mail med titlen "xxx" til xxx@ditfirma.dk.

Så får du oprettet xxx@ditfirma.dk som mail. I den laver du en event-listener i inboxen, som svarer på mailen med passwordet (der lige skal hentes på intranettet først).

Det skal siges, at jeg ikke har prøvet det. Men tænker, at de må kunne virke.
Avatar billede acore Ekspert
11. juni 2020 - 16:38 #5
(mailen skal gæsterne så sende fra deres mobiltelefon)
Avatar billede puren Ekspert
11. juni 2020 - 18:50 #6
jeg var nogle gået i et andet spor og var gået til min chef og sagt at vi skulle snakke om en opgave, at jeg dagligt bruger ca 10min  i snit pr dag som så på en år bliver 41,6 time på at skrive en kode ned, og at jeg føgler min tid bedre brugt på anden opgave og at der sikkert er mange tekniske løsninger på at løse denne opgave men hvis han stadig ønsket jeg skulle løse nuværende måde ville jeg bare lige gøre opmærksom på hvor "meget" tid der gik på det

jeg har nu gjort min chef opmærksom på hvor meget tid jeg bruger på det og at der i min optik bruges på det og jeg har ikke krænket IT-afd. sikkerhed

den eneste taber er chefen der nu har en ting mere han/hun skal tænke på
Avatar billede acore Ekspert
11. juni 2020 - 21:06 #7
Hvis du vil den vej, behøver du ikke spørge her.

Jeg synes nu også, at du taber. Du kunne få et sjovere job og fremstå som initiativrig og løsningsorienteret. Hvis du valgte anderledes.
Avatar billede dp2001 Juniormester
12. juni 2020 - 08:52 #8
Hej

Fine bud, men som skrevet skal det være noget, hvor vi ikke skal have IT på banen, så f.eks. ny email duer ikke.

Men i stedet tænker jeg at man kan lave en QR-kode, der leder en ind til dagens kode på et eller andet websted.
Avatar billede madklub Guru
12. juni 2020 - 08:59 #9
Brug din egen arbejdsmail.
Opret en regel, der svarer med dagens kode, hvis der står 'Dagens kode' i emnet.
Avatar billede dp2001 Juniormester
12. juni 2020 - 09:18 #10
Laver QR-kode der linker til Twitter-konto.
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2020 - 09:24 #11
#10 og hvordan får man så koden?
Avatar billede dp2001 Juniormester
12. juni 2020 - 09:38 #12
Scanner QR-kode (fast klistermærke), som så leder én ind til en Twitter-konto, hvor vi dagligt lægger et nyt tweet ind.
Avatar billede ejvindh Ekspert
12. juni 2020 - 10:45 #13
#12: Ikke for at spille dum her: Men betyder det så ikke, at alle og enhver i princippet kan høste den pågældende kode -- blot ved at gå ind på twitter? Og hvis ja, hvorfor så overhovedet have kode på, der ændrer sig?
Avatar billede Rune1983 Ekspert
12. juni 2020 - 10:54 #14
Hvad med en etikette printer ved administrationen.
Hent ny kode.
Åben etiketteprogrammet og skriv ny kode.
Print x antal visitkort ud på etiketteprinter.
Avatar billede acore Ekspert
12. juni 2020 - 14:07 #15
#12 Du kunne i tillæg lave et script, der kørte en gang i dønet og selv postede til twitter. Men det er - som påpeget i #13 - nok ikke den sikreste løsning

#14 Er det ikke enogenlunde, hvad spørger allerede gør i dag?
Avatar billede puren Ekspert
12. juni 2020 - 18:20 #16
WOW 1. klasses arbejde....  1. klasses arbejde i hvordan IT IKKE SKAL LAVES

men hvis nu kode skal være så offentlig tilgængelig hvorfor så skifte den eller i det hele taget have den på, jeg mener du har jo intet kontrol hvem der er på det så hvorfor så sikre det?