Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 21:11 Der er 43 kommentarer

Backup en HDD

Jeg har lige fået købt mig en SSD (1TB) og vil klone min HDD (1TB) over på SSD'en, så jeg kan udnytte hastigheden af SSD'en ved boot up, gaming osv. Det er første gang jeg skal klone en disk og har læst det er godt med en backup, hvis noget skulle gå galt. Men hvor kan jeg backup min disk. Er der en mulighed hvor man backup online. Har installeret Macrium Reflect og AOMEI backupper standard. Når jeg vælger min HDD som skal backuppes skal man vælge en destination for backuppet. Er det så sådan at jeg på nuværende tidspunkt har brug for en tredje disk for kun backup? Jeg kan ikke bruge min SSD da det er den jeg skal have den klonet over til.
Ved der er nogle kloge hoveder herinde :))
Avatar billede poko1 Ekspert
13. juni 2020 - 22:01 #1
Du behøver jo ikke en Backup Hele den gamle disk er jo stadig intakt efter du har  Clonet Når du har skiftet Har du jo en tro kopi!
Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 22:17 #2
#1
Tror faktisk det giver mening nu.
Så jeg skal bare clone den over til SSD'en når den så er clonet over til SSD'en har jeg ligesom nøjagtig to ens disk så formaterer jeg bare den gamle disk (HDD), rigtig forstået?
Avatar billede poko1 Ekspert
13. juni 2020 - 22:20 #3
Korrekt.!
Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 22:30 #4
Det havde jeg sku ikke lige helt gennemtænkt. Takker mange gange.
Havde bare læst flere steder man anbefalede en backup før man clonede, men det jo så ligegyldigt nu. :)))
Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 22:35 #5
Lige en sidste ting, hvordan kan jeg selv dele disken op så det kun er noget af det jeg kan clone over til SSD'en? OS-Windows og games skal over til SSD'en for hurtigere boot up og indlæsning i games, men som lager skal jeg bruge HDD, det er jo lidt rodet nu, det hele i en disk, så jeg tænker om jeg kan dele det op så det kun er det nødvendige jeg får clonet over til SSD'en? Noget med partition?
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2020 - 22:58 #6
POKO1 har ret  -  men skal du bruge en tredie disk hvis du vil hvis du vil have en backup væk fra det hele - Jeg kender folk der har klonet den forkerte vej - der er muligheder for at kvaje sig  - og backup gerne mere end en er en god ide,
Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 23:15 #7
#6

Nu har jeg ikke en ekstra disk jeg kan backup, men har lige et par spørgsmål..
OS-Windows og games vil jeg gerne have over på SSD'en for hurtigere indlæsning.
Hvad med sådan noget som "programmer (x86) - programmer - appdata osv." hvor bør de ligge henne, HDD - SSD?
Og et andet spørgsmål er, hvordan kan jeg selv vælge de mapper/filer/dokumenter jeg ønsker at få klonet over på SSD, hvis jeg ikke ønsker alt på HDD, men kun de ting jeg bruger ofte, hvilket kun er godt med hurtigere indlæsning? Noget med partition går jeg udfra?
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2020 - 23:23 #8
Når du kloner er det partioner du kloner C-drevet er en partion - men der skal nogle små partioner med til boot - Oprydning må du foretage bagefter eller før - bagefter er nok det fornuftigste. -

Du bør overveje hvad du synes din opsætning og data er værd - du kan let komme til et beløb der er større end en ekstra harddsik til backup koster. Bagefter skal du jo også have backup.
Avatar billede Onkel I Seniormester
13. juni 2020 - 23:35 #9
Okay, så hvordan er det helt jeg kan oprette en partition og tilføjer de ting jeg gerne vil have over på SSD'en? Eller er jeg bare helt lost?
Har jeg brug for en backup, selv når jeg har opdaget at intet er galt og alt fungerer efter jeg har klonet?
Avatar billede kurt54 Ekspert
13. juni 2020 - 23:48 #10
https://pureinfotech.com/clone-windows-10-hard-drive-ssd-macrium-reflect/

Efter min mening har man altid brug for backup - uden backup mister du dine ting før eller siden. Og backup skal jo netop tages når alt er i orden.

Hvis du søger herinde eller andre steder er der masser af eksempler på folk der søger hjælp fordi de har mistet deres ting. Det være sig billeder - opgaver - specialer de skriver på mm...
Avatar billede Onkel I Seniormester
14. juni 2020 - 00:03 #11
Lidt længere nede står der noget om det jeg spurgte om, men det ser ud til det omvendte af det jeg havde brug for hjælp til. Synes der står, hvis det nye disk (SSD) er større end det gamle (HDD), så skal man ind og gør plads. Men min begge er 1TB.
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 08:39 #12
Med hensyn til at clone det hele over er jeg enig med poko1.
Med hensyn til backup er jeg det samme med Kurt54.
Ibrahim er dine personlige data 400 kr værd?
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 08:40 #13
Det er nemlig  den pris som en ekstra disk koster så du har en backup udenfor din pc.
Avatar billede poko1 Ekspert
14. juni 2020 - 09:04 #14
God morgen.! Tilbage jeg var nødt til at lægge mig.
Her en vejledning til at klone en disk. Start ved Disk Clone!
https://ibb.co/FY1VS3x
Her resultat!
https://ibb.co/4WFrNmW
Og nej du kan ikke tage fejl af original og Clone!
Jeg har nu lavet denne opgave lige siden dette AOMEI værktøj kom på markedet og det er utallige gange og har aldrig haft brug for Backup.
At det så altid er godt at have en ekstra harddisk til vigtige filer er noget andet
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 09:27 #15
Har man nær læst #5???
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 09:36 #16
For 20 år siden kunne man clone selve Windows over med den registrering der tilhørte denne Windows installation.
Jeg brugte den selv. Programmet hed Maxblast og virkede blot der var detekteret en Maxtor disk i systemet. På det tidspunkt have jeg en 20 Gb "stor" Seagete systemdisk og ville have en 80 Gb Maxtor på som systemdisk.
Men meget er sket siden og jeg har ikke udført denne proces siden dengang.
Jeg har her i det senere valgt at starte helt forfra og opdele disken som ønsket og så kopiere de private filer over til sidst, og bruge den gamle disk som backup disk
Avatar billede 220661 Ekspert
14. juni 2020 - 12:28 #17
Tillæg til #16 her hvor jeg tænker efter ;-)
Mener min gamle disk var partioneret i 4 dele, og at jeg med diskette og Fdisk oprettede 3 partitioner på den nye Maxtor disk inden jeg kørte Maxblast der så kunne overføre C drevet til den nye C partition.
Herefter blev data fra de to næste partititoner kopieret over på den nye disk. Den gamle disk fik så det sidste drevbogstav der var i den oprindelige installation. Data fra denne partition (spil) blev midlertidigt gemt på 80 gb disken og den gamle formateret og oprettet som spil partition. Midlertidig data på Maxtor blev ført over på gammel disk. Det hele fungerede uden problemer bagefter.
Ja det var dengang en 80 Gb var en stor disk  :-)
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juni 2020 - 00:25 #18
#17
Lyder jo fantastisk :) Så hvordan opretter jeg en partition i den nuværende disk (HDD) og tilføjer de nødvendige (spil osv.) data og derefter cloner kun den partition?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juni 2020 - 07:00 #19
Fortæl lige hvilken form din PC. Kører , er det en nyere PC: med UEFI/EFI eller kører den med MBR Allokering?
Og det med Partitioner Kan jo altid gøres i diskhåndteringen efter kloningen.!
https://ibb.co/NNZ2cXd
Du kan også  klone en Windows partition over på en anden disk.
Overfør system
https://ibb.co/J39NZt1
En enkelt partition.
https://ibb.co/jJRLCQH
Avatar billede 220661 Ekspert
15. juni 2020 - 08:56 #20
#18 Det kommer aldrig til at virke da dine spil nu er på C og dit nye drev vil få et andet drev bogstav. Din nuværende disk har sikkert kun et C drev.
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juni 2020 - 09:34 #21
#19
Det er en UEFI.
"Og det med Partitioner Kan jo altid gøres i diskhåndteringen efter kloningen" Hvordan?
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juni 2020 - 09:35 #22
#20
Så jeg er nødt til at geninstallere programmerne og spilene?
Avatar billede poko1 Ekspert
15. juni 2020 - 10:04 #23
Når du bruger UEFI Kan du kun klone ved at  bruge Min første vejledning!
https://ibb.co/FY1VS3x
Og i Diskhåndteringen er der mange muligheder ved at højreklikke på et Drev:
Avatar billede Onkel I Seniormester
15. juni 2020 - 10:11 #24
#23
Jeg har også lige fået hjælp fra "reddit" jeg troede man kunne clone KUN Windows til SSD'en det kunne man så ikke åbenbart...
Der står nemlig "clone or migrate your system to SSD or other disk" forstod det som OS/Windows kun ://
Avatar billede 220661 Ekspert
17. juni 2020 - 16:12 #25
Hvad endte denne med?
Har du installeret Windows om fra bunden af og herefter opbygget din disk som du ønsker, eller klonede du den?
Avatar billede Onkel I Seniormester
17. juni 2020 - 22:55 #26
Ingen af delene.
Jeg vil bare lige være 110% sikker på når man kloner hele disken over til SSD'en så, kræver der ingen genaktivering af Windows vel? Man er direkte kørende? Det eneste er man bare skal ind i boot-indstillinger/menu også vælge SSD'en som primær disk, hvor Windows skal kører og starte fra, ikke rigtigt?
Avatar billede 220661 Ekspert
18. juni 2020 - 17:45 #27
Windows 10 er digitalt aktiveret, så første gang den går på nettet bliver dette tjekket og pc genaktiveres uden problemer. Og det sker om du vælger klon eller nyinstallation.
Ja du skal have BIOS til at pege på din ssd som boot disk når du vælger den som primær boot disk
Avatar billede poko1 Ekspert
18. juni 2020 - 18:37 #28
Hvis du beslutter dig for at lave en ren installation Så skal du vælge et UEFI-USB Medie Eller et UEFI DVD Medie. Og disken skal være Uallokeret "Tom" så finder mediet selv ud af resten.
Når du tænder din pc bør du kunne se 2 muligheder for 1. Bios 2. Setup.
vælg 2 setup
https://ibb.co/Jm9ZhcW
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 00:14 #29
#28
Jeg besluttede mig for en klon af HDD til SSD'en, og så bare flytte alt hvad jeg ikke vil have, tilbage over til HDD'en, det er det nemmeste for mig har indset.
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 00:21 #30
#27
Kan man ikke uploade billeder her?
Havde lige taget nogle billeder af min BIOS.

Så, først kloner jeg HDD til SSD også derefter genstarter jeg PC'en og åbner op for BIOS indstillinger. Derinde vælger jeg SSD som primær disk, rigtigt indtil videre?

Var der ikke også noget med, hvor jeg skulle disconnect'e HDD'en på et eller andet tidspunkt?

Til sidst formaterer jeg HDD'en også er jeg kørende?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juni 2020 - 05:46 #31
Åben dette link, tryk på  START UPLOAE. Find dit billede, når det er færdig vælg kopier og og tillad så ligger det i udklipsholderen så mangler du blot sæt ind!
https://imgbb.com/
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 08:30 #32
https://ibb.co/68ct752
SATA1 i dette link er den nye SSD

https://ibb.co/t8C47Yd
Det her må så være rækkefølge på boot up?

https://ibb.co/LRtMWws
Og den er på AHCI

Link 1 er der noget med konfiguration. Har ikke prøvet at trykke enter som der står (enter=konfigurer - vil først høre fra dig før jeg laver noget dumt :D) måske ved du det? Tænker det kan være hvilke disk der skal være primær og sekundær?

Link 2 er rækkefølge på, hvad der bliver indlæst først når man tænder PC'en tænker jeg?

Link 3 er bare vist, at AHCI er valgt.
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juni 2020 - 10:00 #33
Ok for mig ser det ud som om du har HP PC:
Og jeg har ikke lige en tilstede så du må spørge en med HP om opsætning.
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 10:14 #34
#33
Ja, det HP

Er der ingen der kan hjælpe med det fordi det HP?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2020 - 13:25 #35
Ikke Hp kender, men kan du få den til at køre uden HDD er monteret i bundkortet?
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 13:51 #36
Det vil jeg ikke tro...

Altså for flere måneder siden da jeg skulle installere RAM, har jeg på en eller anden måde haft kontakt på HDD kablet åbenbart, så den er gået løs eller i hvert fald ikke kunne læse den, så da jeg åbnede min PC op startede den ikke den gik bare i blå skærm og fortalte mig at der ingen harddisk var installeret, lidt ligesom BIOS-indstillinger, men bare mere som en "warning" eller besked.
I dette tilfælde må det jo være det samme da SSD'en er helt tom indeni har ikke brugt den endnu?
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2020 - 14:14 #37
Havede du ikke klonet?
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 14:28 #38
#37

Nej ikke endnu. Havde lige et spørgsmål til dig i - #30 - "Var der ikke også noget med, hvor jeg skulle disconnect'e HDD'en på et eller andet tidspunkt?"
Har du kigget på de billeder jeg har uploaded?
Avatar billede poko1 Ekspert
19. juni 2020 - 14:49 #39
Jeg trækker mig spild af tid...!!!
Avatar billede 220661 Ekspert
19. juni 2020 - 15:35 #40
I #29 skriver du Ibrahim:
"Jeg besluttede mig for en klon af HDD til SSD'en, og så bare flytte alt hvad jeg ikke vil have, tilbage over til HDD'en, det er det nemmeste for mig har indset."

Jeg trækker mig også.
Avatar billede Onkel I Seniormester
19. juni 2020 - 15:57 #41
Jeg ville bare have det afklaret så jeg ikke ødelægger hele systemet nu når det er første gang for mig.
Avatar billede 220661 Ekspert
20. juni 2020 - 10:35 #42
#41 I det jeg læser har du fået de oplysninger du skal bruge, så jeg forstår ikke hvad du mangler??

Med den usikkerhed du udviser bør du enten have en bisidder ved pc der har styr på det, eller undlade at klone og installere SSD fra bunden af UDEN du har HDD monteret på bundkortet med kabler.

Du har nu et system der er et kludetæppe, som der kræver en del arbejde at få styr på, så jeg mener stadig at klon er det forkerte valg når men tager #5 med i betragtning.
Men det er min vurdering, og var den sidste bemærkning her i tråden.
Avatar billede Onkel I Seniormester
21. juni 2020 - 01:16 #43
#42

Tak for hjælpen!