Avatar billede aap Praktikant
19. juni 2020 - 18:09 Der er 4 kommentarer

man har det man har.

her er er et svar, Window 10, kan kun se knap 8 GB memory  . . . selvom mere er installeret.
den sidste linie sagde window 10..der er ikke noget i vejen med dit grej, derimod
window 10 kan MAX addressere 8GB ram det burde være kendt af de
ganske mange *experter* der har svaret herpå..
mvh (jeg prøver at være venlig,jeg er heller ikke nybegynder).

(jeg bruger Linus 'Ubuntu' i dual install, jeg hjælper gerne nybegyndere)
aap
Avatar billede milter Ekspert
19. juni 2020 - 18:17 #1
Giv os lidt flere oplysninger. Da du ikke er "nybegynder", vil du selvfølgelig vide, hvad jeg mener med "flere oplysninger" :-)

At "window 10 kan MAX addressere 8GB ram" er ikke sandt, punktum :-)
Avatar billede aap Praktikant
19. juni 2020 - 20:07 #2
Hej Milter
Du har selvfølgelg ret, max addressering afhænger i høj grad af operativsystemet og antal af muglige addressable positioner. motherboarded speed kapasitet.
Windows Server 2012 editions are exclusively available as a 64-bit software and support up to 4 TB RAM now, altså exclusive Server 2012, men bevares existerer altså
ret nyt og antagelig i en anden pris klasse.

personen der startede dette kunne ikke få sit hard ware til at se mere end 8GB ram,som rapporteret af hans win dos version og andre software as vel.
han ville prøve sin forhandler nu i fortsat forsøg.
Måske kommer han igen med nyt.
aap

ps
her er iøvrigt en link til en side med info om memory max til windows

https://www.compuram.de/blog/en/memory-limits-and-editions-of-windows-8-and-windows-server-2012/
Avatar billede milter Ekspert
19. juni 2020 - 21:01 #3
#2.

Så taler du om  Windows 8 eller 10?

Hukommelsesrestriktioner for styresystemer har i langt de fleste tilfæle noget med 32- eller 64-bit systemer eller bundkortet at gøre. For dem alle gælder, at 32-bit systemer max kan bruge 4 GB, ikke 8. Og jeg kender ikke noget til, hvordan det kan have noget med "motherboarded speed kapasitet" at gøre. Kan du forklare nærmere?

Ældre (meget gamle) bundkort kan have en max kapacitet på 8 GB RAM, og hvis de kan klare det, så er styresystemet 64-bit.
20. juni 2020 - 13:15 #4
Hvis HW ikke rapportere mere end 8 GB, vil O/S naturligvis heller ikke have mere end 8 GB.
Begrænsningen kan ligge i CPU, System Board og F/W.

x86 (32 bit) max 4 GB.
x64 (64 bit) max = meget = se liste fra O/S leverandør.
Her er listen fra MS:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows/win32/memory/memory-limits-for-windows-releases#memory-limits-for-windows-and-windows-server-releases

prøv at læse helt ned til XP :)