Avatar billede totalpc Seniormester
22. juni 2020 - 10:38 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Hyper-V og shared disk

Hej
Jeg har smidt en Hyper-V på en Windows 10 og her lavet et setup med 2 Windows 2016 std servere. Nu vil jeg gerne lave en shared disk i mellem de 2 vm's som kan bruges i et Failover cluster på de 2 vm's. Men jeg har fulgt flere guider, men jeg ender altid op med en fejl der siger noget om ala:
"Det lager, hvor den virtuelle harddisk er placeret, understøtter ikke deling af virtuelle harddiske"

Jeg har forsøgt med både VHDX og VHD-Set, men samme besked. Er det fordi min Windows 10 maskine ikke kan klare opgaven hardware mæssigt?
Er der andre muligheder for at få en delt disk jeg kan bruge i mit failover cluster?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. juni 2020 - 08:51 #1
Iflg. https://petri.com/deploying-vhd-sets-windows-server-2016-hyper-v så kræver VHD sets at de ligger på et cluster shared volume (med SMB 3.0 support), dvs. de kan ikke bare være placeret på en almindelig disk på din Hyper-V host.

Hvis det blot er fordi du gerne vil lege med failover cluster featuren på et par VM'er, så kan du alternativt installere "iSCSI Target Server" rollen på en tredje server, oprette de nogle almindelige VHD filer på den og dele dem med de to cluster servere som iSCSI volumes. Det har jeg selv brugt flere gange til testformål og det fungerer ganske fint. Det er dog ikke en løsning jeg ville bruge i produktion.
Avatar billede totalpc Seniormester
23. juni 2020 - 12:38 #2
Kanon....tak. Det var lige sådan en løsning jeg søgte.
Jeg har kun lige et spørgsmål...
VM1 - Node1 i Failover Cluster
VM2 - Node2 i Failover Cluster
VM3 - iSCSI node.

De diske jeg udstiller fra VM3.. er de så lavet på min host og delt til VM3, som så udstiller dem via iSCSI? Det er sådan jeg skal forstå det. Ik?
Avatar billede Spotgun Seniormester
23. juni 2020 - 12:49 #3
Det kan laves på begge måder. Den nemmeste er umiddelbart at lave diskene inde i VM3 og dele dem over iSCSI. Der er en wizard til det i servere manageren, så snart iSCSI Target Server rollen er installeret.
Avatar billede totalpc Seniormester
23. juni 2020 - 12:57 #4
Fedt, tak.. Nu ved jeg hvad aftenen skal gå med ;)
God Sankthansaften.