Avatar billede Esben Seest Praktikant
24. juni 2020 - 16:11 Der er 2 kommentarer

Valg af motor til båndsliber

Hej ComputerWorld Gutter og Gutinder!
Jeg er ved at lave egen beltgrinder og skal finde en passende motor. Jeg er ikke vant til elektricitet, så er i et midlertidigt hul, hvor jeg skal finde en passende motor.
Jeg kunne godt tænke mig en fremtidssikret maskine, men vil gerne kunne bruge den nemt i et almindeligt 220V stik derhjemme, og uden at være bange for at det generer andre samt at det ikke slukker hele nabolaget. Vil helst ikke skulle trække kabler til 400V.
Jeg har set lidt på frekvensomformere til en 3-faset motor, men får at vide at de kan ende med at give problemer. Hvilke problemer render jeg ind i, og er det kun, hvis min motor overskrider en eller anden ydelsesgrænse?

Mine ønsker til en motor:
220V
ca. 5-7 A nominal strøm, for at sikringerne kan holde til start kick
ca. 2000 omdr/min
2,2 KW
AC 3-faset

Jeg ved ikke hvilke restriktioner og forbehold der er for at få dette til at fungere, og vil sætte pris på feedback! :)

Mange hilsner!
Avatar billede claus brandt Juniormester
14. februar 2021 - 18:25 #1
Hvis det er en 230 v motor er der ingen problemer
er det en 3 fase motor forbindes fase og nul på set 2 yderste
klemmer
en 8 mf kondensator forbindes til fase og den midterste klemme
kører motoren forkert vej,flyttes ledningen fra fasen istedet til nul klemmen
sådan har jeg gjort.
good luck med opgaven
Avatar billede claus brandt Juniormester
14. februar 2021 - 18:27 #2
rettelse
forbindes fase og nul på DE 2 yderste klemmer