Avatar billede ErikHg Ekspert
30. juni 2020 - 21:49 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

En ny forbandet uvane :-(

Jeg ved ikke mit spørgsmål kommer under kategorien "sociale medier", men forsøger alligevel.
Mit spørgsmål er vedr. YouTube. Der har i den senere tid været nogle møgirriterende reklamer inde midt i nogle indslag jeg har fulgt. Indslagene har handlet om lastbilulykker i Tyskland - indslag som jeg synes er meget interessante at følge, men nu kommer der lide pludselig diverse skodreklamer.
Jeg regner med, at også andre har oplevet dette, men er der noget man kan gøre for at stoppe dette? AdBlocker virker jo fint på nettet. Jeg kommer til at tænke på at der forleden dag blev installeret den nye Microsoft Edge. Der er også begyndt at komme et møgirriterende baggrundbillede, men kunne nogle gange. Man kan i hvert fald sige at pengemagerne igen har fundet en "fiks" måde at påvirke brugerne på.
Avatar billede puren Ekspert
01. juli 2020 - 00:35 #1
reklamer på youtube sådan livet er, youtube skal have penge til deres platform(div, servier omkostninger, bredbånd, personale og alt det andet) og til at "aflønne" folk der ligger ting op,

youtube tjener penge på 3 måder
1. vise reklamer til brugeren
2. bruger køber sig fri for reklamer (youtube red)
3. den data du generer ved brugen af youtube

jeg kan da sagtens forstå at du syntes at reklamer er noget lort men et sted skal pengene komme fra eller hvem skal ikke have penge og/eller arbejde gratis??

hvad tjener en youtuber så, tjaa dave jones fra EEVblog løftet sløret for det tilbage i 2016 https://www.youtube.com/watch?v=R8qdOAEQnps

jeg er da også godt med på at den gang at youtube kom til verden tilbage i 2005 så var det med meget få reklamer, men den gang var platformen heller ikke så stor og man var ligesom nød til at lokke folk ind i butikken på en eller anden måde.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. juli 2020 - 08:24 #2
Der findes adblockere, som også kan skjule de indlagte reklamer midt i videoerne. Om de er lovlige at benytte, ved jeg faktisk ikke. Adblockere blev jo opfundet som en reaktion mod sporing og videresalg af alle mulige brugerdata til ukendte formål uden samtykke.

... Men i modsætning til f.eks. Facebook er der faktisk et betalt alternativ: https://www.youtube.com/premium
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2020 - 09:29 #3
Men at google oversætter 11,9$ til 119kr er en voldsom kurs-fortjeneste.
De burde have et abonnement uden 'fri musik' da mange har det i forvejen.
Avatar billede claes57 Ekspert
01. juli 2020 - 09:53 #4
Vedr Adblocker for YouTube™
Den har adgang til alle sider, du besøger på nettet (den skal jo vide, om du er på youtube er forklaringen) - men den virker...
Så da nu Edge og Chrome er stort set det samme, så installer udvidelsen i den ene, og brug den kun til youtube. Den anden browser kan du så surfe frit med og bruge til private ting som bank og myndighedskontakter mm.
Avatar billede ErikHg Ekspert
01. juli 2020 - 10:54 #5
#2 At skulle betale 119 kr. pr. mdr. bare for at være fri for reklamer, er grotesk.
Det vil svare til, at man på f.eks. TV 3, TV 3 +, TV 3 Puls samt andre kanaler med reklamer midt i udsendelserne skulle betale til ejerne af disse TV stationer, for at være fri for reklamer.
Når noget bliver for stort så dukker pengegriskheden op af sit skjul.
Avatar billede klaudi Ekspert
01. juli 2020 - 11:18 #6
Prøv tricket med et punktum efter com i linket
Link eks. fra #1
https://www.youtube.com/watch?v=R8qdOAEQnps
https://www.youtube.com./watch?v=R8qdOAEQnps
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. juli 2020 - 11:22 #7
#5: Prisens rimelighed kommer vel i bund og grund an på, hvor irriterende du synes reklamerne er, sammenholdt med hvor ofte du bruger Youtube.

Grundlæggende synes jeg også det er superirriterende, og jeg gør hvad jeg kan for at undgå det (herunder: bruger addblocker). Men at en kommerciel aktør gerne vil tjene penge på sine ydelser, er vel fair nok.

Hvis vi er utilfredse, må vi jo bare finde andre steder hen. Tro mig, ejerne holder nøje øje med sammenhængen mellem nye tiltag og stigning/fald i sideaktivitet.
Avatar billede ejvindh Ekspert
01. juli 2020 - 11:25 #8
Og btw: At nogen kan få sig selv til at betale for at få så mange reklamer smidt i hovedet, som f.eks. TV3-kanalerne repræsenterer, er en vedvarende forundring for mig. Tilsvarende: Når jeg bliver for træt af det på youtube, holder jeg også pause derfra :)
Avatar billede madklub Guru
01. juli 2020 - 11:42 #9
Jeg betaler 179 kr/md.
Så er jeg dejlig fri for reklamer, og jeg får Youtube Music plus et par tv-serier med i prisen.
Og der er seks personer på samme abb.
Avatar billede eurositi Ekspert
01. juli 2020 - 15:53 #10
Punktum-tricket ser ud til at virke. Det er selvfølgelig lidt omstændeligt, fordi det skal rettet manuelt for hvert link, men det virker.
Avatar billede a3-seo.dk Ekspert
18. august 2020 - 06:59 #11
Punktumet er nummer 1, undrer mig at ikke flere allerede kender det, har været en løsning i mere end 5 år ....