Avatar billede Boe Seniormester
10. juli 2020 - 15:01 Der er 2 kommentarer og
2 løsninger

Tvunget sideskift og en gentagelsessløjfe

Hej igen.

Jeg vil gerne have hjælp til at lave en makro der kan sætte et tvunget linjeskift ind og gøre det flere gange.
Eksempel:
i celle a1, b1, c1 står der tekt. Makroen skal sætte et tvunget sidskift ind FØR denne række.
Under række 1 er der nu en række linjer hvor a-b-c kolonnerne er tomme. Efter X-antal rækker kommer der igen tekst i cellerne A-B-C /fx i række 7) Også her skla makrone indsætte et tvunget sideskift lige før.
Det skal gentages et uendeligt antal gange indtil der ikke er flere reækker med tekst i cellerne a-b-c (fx række 850).
Resultatet skal være at når jeg trykker p print, så får jeg en side ud pr. "gruppe data" Tak fro hjælpen.
Avatar billede Jan K Ekspert
10. juli 2020 - 15:15 #1
Er der varienrende antal tomme rækker eller er det altid det samme antal. .
Avatar billede Boe Seniormester
10. juli 2020 - 15:43 #2
Det er et varierende antal tomme rækker
Avatar billede Jan K Ekspert
10. juli 2020 - 16:44 #3
Pørv denne

Sub IndsætSideskift()
    Application.ScreenUpdating = False
    Dim i As Long
    With ActiveSheet
        .UsedRange
        .ResetAllPageBreaks
        For i = 2 To .Cells.SpecialCells(xlCellTypeLastCell).Row
            If Cells(i, 1).Value <> "" And Cells(i, 1).Offset(-1, 0).Value = "" Then
                Cells(i, 1).Activate
                ActiveWindow.SelectedSheets.HPageBreaks.Add Before:=ActiveCell
            End If
        Next
    End With
    Application.ScreenUpdating = True
End Sub
Avatar billede Jan K Ekspert
10. juli 2020 - 16:46 #4
Når den starter i række 2 og ikke i række 1, er det fordi der ikke kan indsættes sideskift før række 1.