Avatar billede J. Nielsen Ekspert
16. juli 2020 - 22:22 Der er 17 kommentarer

Reduceret kvalitet på Yousee tv kanaler

Vi har Yousee tv, Grundpakke med Tv-boks, 100Mbit Fibernet. Nogle af vores tv kanaler har i noget tid været i usædvanlig dårlig "ulden" kvalitet. Fx. TV2 Sverige, TV4 Sverige, NRK1, det er som om signalet enten er sat ned i opløsning eller i bitrate. Det ligner noget er er filmet med et dårligt webcam.  Selv på de danske kanaler er kvaliteten synligt reduceret, men dog ikke så ringe som på de udenlandske. Det er langt fra den kvalitet vi kan modtage med sattellit eller med landbaseret antenne. Kører Yousee med stærkt reduceret kvalitet på kanalerne i pakkerne?
Avatar billede ole_madsen Ekspert
16. juli 2020 - 22:32 #1
Nej - der må være en anden årsag (Mine kanaler trukket over nettet står fint). Det kan YouSee sikkert hjælpe med at finde ud af - har du ringet og spurgt dem?
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
16. juli 2020 - 23:55 #2
Måske er det ikke youSee der er problemet, men forbindelse og lign.
Der kan være flere årsager til at kanalerne er dårlig kvalitet .

Har du tjekket den reelle hastighed på din internetforbindelse?

Selvom du har 100mbit som er hurtigt nok til alt streaming, så test evt. den faktiske hastighed på denne side for at være sikker på at der ikke er problemer med forbindelsen... https://www.speedtest.net/

Prøv at genstarte router/modem og youSee-boksen, samt evt. andet udstyr, og se om det hjælper.

Du skal muligvis geninstallere tv-kanalerne på youSee boksen.
De kan være flyttet.

Mvh. Blød Trafikant
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2020 - 00:01 #3
Jeg har skrevet til Yousee, noget lignende som ovenfor. Der står at de svarer inden for fem dage. Så må jeg se hvad de siger. Det jeg frygter er at de bevidst har reduceret bitraten i stil med det Netflix og Youtube gjorde i en periode, så det hedder "Full HD" men med reduceret bitrate og demed lavere visuel kvalitet. https://www.broadbandtvnews.com/2020/03/19/netflix-agrees-to-reduce-bitrate-during-coronavirus-crisis/ Jeg har også en satellit modtager, og der er kvaliteten helt anderledes krystalskarp på Full HD kanalerne. TV´et er LG 4K 8000 serie.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2020 - 00:05 #4
Hastigheden iflg. https://www.speedtest.net/ er 111MB download og 22MB upload. Hvis det ikke bare skyldes at TDC har sat bitraten ned vil jeg evt. prøve at få en ny tv boks fra Yousee, den har en del år på bagen. Ellers må vi tilbage på landbaseret tv igen.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. juli 2020 - 00:12 #5
LG 4K 8000... Hold da op! Er det 65"?
I så fald forstår jeg godt, at du vil have den bedste billed-kvalltet.

Jeg har kun 42". Konen bestemmer for meget. LOL!
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2020 - 00:35 #6
#5 nej det er 49" LG 8600. Det er en god størrelse, Men ellers er det nok 55" man skal gå efter i dag hvis man har plads til det, enten en LG 8000 serie eller 9000 serie hvis de er på tilbud, ellers OLED.
Jeg har lige checket boxen, den er indstillet til den maksimale opløsning 1080p (Full HD) men jeg mener Yousee nu har boxe der understøtter 4K, selvom det nok bare et opskaleret signal. Så jeg ved ikke om det vil gøre nogen forskel. Ved nærmere eftersyn kan jeg se at de danske kanaler er i bedre kvalitet og de hedder også noget med HD, fx. DR1 HD, TV2 HD, dog ikke helt samme HD kvalitet som sattelitmodtageren. De fleste andre kanaler SVT1, SVT2, ARD, NRD mv. er derimod i noget der ligner "SD" kvalitet hvilket groft sagt svarer til 640x480 punkter og sådan mener jeg ikke det var tidligere. Der er sket en forværring på et tidspunkt for nogle md. siden. Disse kanaler sendes naturligvis også i Full HD, men sådan kommer de altså ikke ud fra min Yousee box. Som nævnt har jeg dem mistænkt for at have reduceret bitrate eller opløsning uden at oplyse om det.
https://www.broadbandtvnews.com/2020/03/19/netflix-agrees-to-reduce-bitrate-during-coronavirus-crisis/
"The Commission wants streaming platforms to move to standard definition rather than high definition for their content during peak working hours."
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. juli 2020 - 06:46 #7
Ok. Jeg tror ikke de har neddroslet signalet hos youSee til SD, da SD er for ringe kvalitet i dag til de skærme der findes i de fleste hjem. SD er 720x480 pixels. HD er 720x1080 og 4K er 4096x2160, bare lige for at få det på plads.

Så vidt jeg ved, har de streamingtjenester, der har skåret ned på båndbredden under coronakrisen, fjernet 4K muligheden, da den er meget krævende for internettet.

Der er nok ikke så meget andet at gøre end at vente på svar. Det bliver spændende hvad youSee siger. Jeg tror ikke på at der kommer flere 4K bokse, da youSee er igang med youTV, så boksene bliver overflødige, og det hele kommer til at foregå via en app.

Du kan læse lidt mere om det, på disse sider som jeg faldt over...

https://meremobil.dk/2020/07/youtv-nu-klipper-yousee-selv-kablerne/

https://www.recordere.dk/2020/07/yousee-lancerer-tv-streaming-for-alle-youtv/

https://www.recordere.dk/2020/07/yousee-betatestere-maa-betale-fuld-pris-for-youtv/
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juli 2020 - 12:28 #8
har du prøvet med en kanal-søgning - yousee kan have flyttet lidt rundt på det ?
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2020 - 17:11 #9
Jeg har fået flg. svar fra Yousee
"Jeg har to løsningsforslag til dit problem med den "uldne" billedekvalitet.
Enten kan jeg fejlmelde dette til en tekniker, som vil ringe dig op, og løse problemet sammen med dig.
Alternativt kan jeg sende vores nye TV boks, som kan vise billeder i UHD (4K). Den boks du har i dag går op til alm. HD
Jeg vil gerne tilbyde dig at opgradere TV boksen uden beregning."

Jeg har bedt om i første omgang at få den nye box. De svarer ikke på om de kører med reduceret kvalitet på nogle kanaler?
Avatar billede claes57 Ekspert
17. juli 2020 - 17:25 #10
skift boks, og hvis den viser det samme, så tekniker. Løsningsforslag viser, at det IKKE er et generelt problem, og derfor prøver de med ny hardware, og evt den dyre (en tekniker).
Jeg har ikke noget med yousee at gøre, men de skal da have en chance for at rette en fejl lokalt hos dig.
Avatar billede Blød trafikant Ekspert
17. juli 2020 - 17:26 #11
Lyder godt. Jeg havde valgt samme løsning.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
17. juli 2020 - 22:52 #12
Det bliver spændende at se om den nye box gør det bedre, eller om, kvaliteten bare er dårlig på mange af kanalerne fordi bitrate og kvalitet er nedsat for at spare båndbredde. Det er min erfaring at de fleste ikke bemærker selv kraftig nedsat kvalitet. Så det er fristende for udbyderne at skrue ned.
Mange ved måske slet ikke hvordan et Full HD signal ser ud. Fx. hos Viaplay skriver de "Tv-kanaler streames som udgangspunkt i 720p opløsning (720 x 1280 pixels) også kaldet Standard HD med 25 billeder/sek."
https://kundeservice.viaplay.dk/kanaler/
Bitrate er 3-5MB (hos Viaplay) Det kan folk så sidde og se på deres 4K 65" tv. Så må man håbe de sidder langt væk fra skærmen.
Som nævnt har vi også en parabol til modtagelse af gratis udenlandske kanaler og der er kvaliteten i en helt anden klasse (bedre) end med Yousee. Krystalskarp også helt tæt på.
Det der afgør kvaliteten er åbenbart opløsningen( Fx. Full HD 1080p, HD 720p eller SD) og derudover bitraten. Et Full HD signal kan altså være i forskellige kvaliteter afh. af bitrate. Her står lidt om det.
https://digitalt.tv/forum/emne/yousee-kanalers-daarlige-kvalitet-bitrate/
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
26. juli 2020 - 20:49 #13
Nu har jeg fået den nye box, der kan sende i 4K UHD. Dvs. den opskalerer vel bare Full HD signalet eller hvad det nu er fra Yousee. Det har desværre ikke gjort signalet bedre.

Disse kanaler er stadig i meget lav uskarp opløsning (ligner SD):
TV2 øst, TV2 Lorry, SVT1, selv underteksterne er uskarpe, SVT2, selv underteksterne er uskarpe, TV4, NRK1, ARD, RTL

Disse kanaler virker bedre muligvis HD eller Full HD
DR1, DR2, TV2,TV3, DR2, DK4

Selv på de gode kanaler er billedet dog ikke specielt godt idet signalet virker meget komprimeret, hudfarver bliver modellervoksagtige og highlights brænder ud.
Det er desværre ikke muligt at få en liste med opløsninger og bitrates fra Yousee (det er for teknisk for kunderne siger de), så det er lidt svært at vide hvordan det skal se ud.

Yderligere har den nye box en fjernbetjening som er mindre og har en meget lille skrift på tasterne som gør den ret ulæselig i forhold til den gamle. Den gamle fjernbetjening var meget tydelig og brugervenlig.
Avatar billede claes57 Ekspert
26. juli 2020 - 21:32 #14
Fjernbetjeningen skal du bare lære udenad. Det er hurtigt lært.
Mht tv-signal, så kommer yousee med en 100% fiber pakke - dvs de sælger også på andres fiber. Tjek om stofa kommer med lignende, prøv/test, og vælg den bedste pris/kvalitet. Du kan ikke tvinge et selskab til at sende i højere kvalitet, men du kan skifte leverandør.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
19. august 2020 - 21:19 #15
Nu har jeg talt med en Yousee tekinkker og det er som jeg frygtede, de sender simpelthen de fleste kanaler i SD til dem der modtager tv via fiber. Uanset om det er en "4K" box. Hvis man modtager via coax er kvaliteten af en eller anden grund bedre.

Kanaler i Full HD: DR1, DR2, TV2, Xee mv.
Kanaler i SD, TV2 Øst, TV2 Lorry, SVT alle kanaler, NRK, ARD, ZDF, RTL mv.

Teknikeren forklarede at man faktisk godt kan se fx. ZDF i Full HD, men det kræver at man starter udsendelsen forfra og altså ser den tidsforskudt. Så ser man nemlig tv-signalet fra en server og ikke som et direkte signal, og så er det åbenbart i Full HD. Sjovt nok skifter kanallogoet endda også fra ZDF til ZDF HD.

Han forklarede at det ikke rigtigt var noget de modtog nogen klager på. Det undrer mig idet et SD signal på et 49" tv ser helt forfærdeligt ud, og idag er 55" jo ved at være normalen. De normale "supportere" som jeg har talt med flere gange var ikke klar over det, de påstod at det hele var HD.

Jeg udtrykte min undren/skuffelse over at de sendte kanaler der oprindeligt er i Full HD (1920x1080) ud i SD (som er ca. 4 gange lavere opløsning) på en hurtig fiberforbindelse. Han havde ikke nogen forklaring på det. Men det må jo være for at spare båndbredde, og der er åbenbart ikke ret mange der bemærker det.
Avatar billede claes57 Ekspert
20. august 2020 - 07:18 #16
Test med at via deres app og bare en tidsforskydning på 10 sekunder. Er det ok, så brug iPad som fjernbetjening til hd kvalitet på alle kanaler.
Avatar billede J. Nielsen Ekspert
20. september 2020 - 21:47 #17
#16
Det er ikke nok med en tidsforskydning på 10 sek. fx. ved at pause signalet, så optager den bare på den interne harddisk. Programmet skal startes forfra, så man streamer fra Yousees server, og så kan man altid spole frem, men det er noget besværligt.