Avatar billede Katrine Praktikant
26. juli 2020 - 18:56 Der er 2 kommentarer

Arbejde offline i Google Fotos

Jeg tager billeder med min iphone7 og billederne overføres automatisk til min google foto-konto. Jeg arbejder med billederne, fx sorterer/sletter på enten min iPad eller PC.

I går brugte jeg nogle timer (et sted uden internet) på at rydde op/slette billeder. Google Fotos var åben på iPad'en på forhånd og jeg havde ingen problemer med at tilgå mine billeder, trods jeg var offline. Et par timer senere (nu med internet) opdagede jeg, at alle de slettede billeder var "tilbage" i google foto. Det var ret frustrerende, da jeg havde brugt en god del tid på at sortere i billederne. Jeg kunne samtidig konstatere, at på min telefon var de slettede billeder ikke tilbage - dvs. den havde "opfattet", hvad der skulle slettes. Men hvorfor er billederne ikke slettet i Google? Kan det have noget at gøre med, at jeg var offline, da jeg sorterede?

På forhånd mange tak for hjælp. :-)
Avatar billede INK Ekspert
27. juli 2020 - 12:31 #1
Det er bedst at slette billeder i Google Fotos i en browser, mens du er online.
Jeg kan ikke forklare dit aktuelle problem, men forstår dog der er en vis sikkerhed i systemet (Google glemmer aldrig). Hvis du ved en fejl havde slettet noget på en enhed, så ville det jo være slettet i Google Fotos.
Idéen med Google Fotos er nok ikke så meget oprydning og sletning. Idéen er, at du laver albums af dine gode billeder, så du nemt kan finde dem i rette sammenhæng. Disse albums kan også nemt deles med andre.
Avatar billede Katrine Praktikant
28. juli 2020 - 00:59 #2
Ja, jeg tror, at du har ret i, at man er nødt til at være online. Dog har jeg ikke problemer med at bruge iPad'en online. Det fungerer fint, så tænker ikke, at det behøver at være på en computer.

Jeg kunne ønske mig, at det var muligt at oprydde offline. Fx når man sidder i en bus eller et fly på vej hjem fra ferie (uden net), er det jo helt oplagt. Jeg havde troet, at Google kunne "huske" min oprydning og så gemme arbejdet i skyen ved førstgivne lejlighed med internet. Men i stedet lader det til, at den nulstiller oprydningen og alle de slettede billeder kommer tilbage. :-( Øv øv!

Det kan sagtens være, at jeg ikke bruger Google Fotos, som det egentligt er tiltænkt... Det generer mig bare, at der ligger en masse dårlige billeder og "forstyrrer". Jeg har en tendens til at tage flere fotos af samme motiv mhp blot at gemme det/de bedste, og så først derefter begynde at lave mapper, som sidenhen kan blive til fotobøger. Det kan være, at jeg skal til at sætte mig ind i, om der er smartere metoder at bruge programmet på... :-)