milter Ekspert
02. august 2020 - 21:11 Der er 1 kommentar og
5 løsninger

Gratis musik og programmer til alle, eller...?

Indlægget i linket herunder fik mig lidt op på dupperne. Måske fordi, jeg er far til en af de musikere, som er blevet ramt af striden mellem YouTube og Koda, og derigennem har lidt kendskab til emnet?

https://www.computerworld.dk/eksperten/spm/1034131

Jeg er også fuldt ud klar over, at dette forum ikke har ret stor indflydelse på verdensopionens mening om betaling/underbetaling  til kunstnere på nettet, men et eller andet sted bør det vel starte? Men, er det kunstnerne eller formidlerne af deres kunst, som skal tjene pengene? Og hvor langt kan vi forbrugere gå i bestræbelserne for at få det hele leveret gratis?

Man kan gå et skridt videre og relatere det til de korruptionsanklagede organisationer, som styrer reklamerne for og distributionen af f.eks. hele det cirkus, som har med f.eks. fodbold- og håndboldkampe og deres turneringer verden over at gøre.

Mit håb er, at musikere og andre kunstnere snart finder sammen og nægter at deltage i, at andre tjener store penge på deres arbejde. Og i dette forum findes vel f.eks. en del programmører, som absolut ikke ville finde sig i, at websider brugte eller offentliggjorde deres koder uden betaling eller for måske 90 øre for 1000  kopieringer?

Og ja, jeg er godt klar over, at mange kunstnere frivilligt deltager i dette cirkus, men det viser vel blot endnu mere, hvor sygt systemet er. Lidt lige som når mange unge piloter er nødt til at betale for eller nærmest flyver gratis bare for at få flere flyvetimer i logbogen for at forbedre muligheden for at komme ind i et bedre betalt job.

Hvad synes I?
claes57 Ekspert
02. august 2020 - 22:29 #1
Jeg har 'fri' musik via tlf abonnement. TDC, tidl Plenti, så betaler. Når jeg hører musik, så er det uden skærm. Oftest headset og lukkede øjne.
Har også 'gratis' bøger (inkl lyd...) og ugeblade via samme.
Blød trafikant Professor
02. august 2020 - 23:13 #2
Fuldstændig enig med dig Milter!

Det burde selvfølgelig ikke være formidlerne/mellemmændene, der skal tjene på kunstnerne. Det burde være kunstnerne/musikerne, der tjente på deres værker. Men i modsætning til f.eks. billedkunstnere, så har musikere ikke længere rigtigt den mulighed, eftert at musikken blev digitaliseret og lagt på nettet.

For mig at se, er det kun koncerter og accessories, der kan tjenes på idag.

Hvis man skal tjene penge på koncerter, så skal man have mange fans.

Hvis man skal tjene penge via youtube etc., så skal man have virkelig mange fans og downloads for at leve af det. Virkelig mange!!!
mort1 Ekspert
03. august 2020 - 08:13 #3
Det må selvfølgelig være kunstnerne der tjener pengene på musikken - Er temmelig overbevist om, at formidleren, i dette tilfælde YouTube i forvejen tjener rigtig godt på de reklamer, som jo også er der når man hører / ser musikvideoer osv.
Man kan vel kun håbe, at reklamemængden, og dermed indtægten falder, når musikken forsvinder - Men - "Danmark er nok for lille et sprogområde til at have sin egen ballet" - Desværre.
keysersoze Guru
03. august 2020 - 10:03 #4
Jeg synes det er en meget svær balance - selvfølgelig mener jeg, at musikerne skal tjene på det de laver og også skal have den største del af kagen. Men musikerne når næppe langt helt alene da der også måske er en manager og et pladeselskab inde over og de tjener jo også. Når et spillested booker en musiker gør de det ikke kun for musikerens skyld, de gør det også for at tjene penge. På samme måde er YT vel også et form for spillested og jeg synes det er helt fair at de også tjener på det og da de har "plads" til flere mennesker på en mere fleksibel måde end et spillested er det også fair, at de samlet set tjener godt - men de skal selvfølgelig stadig betale musikerne en fair pris (hvad der er fair er så svært at se ud fra deres regnskabstal for de tjener jo også på masser af klip uden musikrettigheder).

Denne sag er for mig lige så diffus som Yousees kamp omkring Discovery for hvem taler mest rigtigt - KODA fortæller om en reducering på 70%, YT beretter om en ensretning i forhold til andre aftaler.

For vistnok 50-60 år siden sad Bent Fabricius-Bjerre og var bange for musikernes indtjening da bibliotekerne begyndte at udlåne vinylplader (tror jeg det var) og dem kunne folk jo kopiere. I 90'erne kom MP3 for alvor og musikerne frygtede igen deres levebrød. Nu er problemet YT. Mange brancher er ude for disruption så selvom jeg grundlæggende ikke er uenig med dig i at det er musikerne, der skal tjene på deres kunst kommer man bare ikke uden om, dels at verden er foranderlig og dels at mange musikere allerede er afhængig af en mængde mennesker/firmaer, der også får deres del af kagen.
arne_v Ekspert
03. august 2020 - 14:20 #5
Som yderligere input check tabel https://www.koda.dk/aarsberetning19 nederst side 16.
milter Ekspert
05. august 2020 - 18:52 #6
Tak til alle for relevante inputs.

Jeg er fuldt ud klar over alle de faktorer, som spiller ind her. Jeg har også kendskab til Google Ads, pay per click, osv. Jeg har også læst indlæg som dem herunder og mange lignende:

https://www.digitalmusicnews.com/2017/02/27/music-1-million-youtube-views-royalties/

https://www.complex.com/music/2017/11/how-artists-make-money-on-youtube

Vi musikbrugere har haft en masse fordele af digitaliseringen af musik. Jeg ”betaler” også for en umådeligt stor musiksamling via mit abonnement hos Yousee, men når jeg sætter ”betaling” i anførselstegn, så er det fordi jeg sammenligner den betaling med, hvad det før den digitale musik kostede at købe f.eks. en LP  eller en CD. Kig f.eks. på den gennemsnitlige musikers indtjening på YouTube for 1000 afspilninger: 2, skriver, TO kroner!

Mit håb er, at musikere og andre kunstnere snart finder ud af at organisere sig på en måde, så mellemmændenes fortjeneste reduceres, og vi forbrugere accepterer, at musik og film på nettet måske skal koste noget mere.
Ny bruger Nybegynder

Din løsning...

Tilladte BB-code-tags: [b]fed[/b] [i]kursiv[/i] [u]understreget[/u] Web- og emailadresser omdannes automatisk til links

Opret Preview

Log ind eller opret profil

Hov!

For at kunne deltage på Computerworld Eksperten skal du være logget ind.

Det er heldigvis nemt at oprette en bruger: Det tager to minutter og du kan vælge at bruge enten e-mail, Facebook eller Google som login.

Du kan også logge ind via nedenstående tjenester





Premium
Anne Marie Engtoft Larsen gør klar til at rejse til USA som Danmarks nye tech-ambassadør: "Jeg har glædet mig helt vildt"
Interview: Om få dage drager Anne Marie Engtoft Larsen til Silicon Valley, hvor hun indtager embedet som Danmarks nye tech-ambassadør. "Mit mandat bliver at at fokusere på, hvordan vi skaber handling," siger hun i sit første interview som Danmarks tech-ambassadør.
Computerworld
Ups!: Gammelt fjernsyn lagde internetforbindelsen ned i hel landsby i halvandet år
I halvandet år var en hel landsby i Wales plaget af elendig bredbåndsforbindelse, som begyndte hver dag klokken syv om morgenen. Teknikere kæmpede med at løse mysteriet, men lige meget hjalp det. Årsagen viste sig at være et brugt tv, som en af byens familier havde taget i brug.
CIO
Torben Fabrin og Arla måtte på få dage omstille hele deres produktion da coronaen ramte
Da coronaen ramte verden måtte mejerigiganten Arla på få dage omstille sin produktion. Samtidig voksede salget massivt til supermarkeder mens institutioner og restauranter gik næsten i stå. Hør hvordan Arla kom gennem krisen ved blandt andet være klar med realtime analytics.
Job & Karriere
På jagt efter et it-job i Jylland? Her er 10 stillinger fra Aabenraa til Aalborg, der ledige netop nu
Vi har fundet en række spændende stillinger til dig, der jagter et it-job. Her kan du vælge og vrage mellem ledige stillinger lige fra Aabenraa til Aalborg.
White paper
Overhold GDPR med Vulnerability Management
Efter afsløringen af Spectre og Meltdown i januar 2018 advarede ICO’s Head of Technology Policy om, at virksomheder kunne blive straffet for eksisterende sårbarheder i deres databeskyttelsesprotokoller i henhold til EU’s generelle forordning om databeskyttelse (GDPR). En Vulnerability Management-løsning er den mest effektive måde at sikre, at virksomheden opfylder det krævede databeskyttelsesniveau. Den kan hjælpe dig med at identificere, evaluere, prioritere, rapportere, patche og afhjælpe sikkerhedssårbarheder og fejlkonfigurationer i dine digitale aktiver. Disse aktiver kan f.eks. være forretningsprocesser, webapps, datanetværkssystemer og eventuel tilhørende software. Vi dykker ned i ovenstående, og lidt til i dette whitepaper.