Avatar billede Paw Winther Mester
04. august 2020 - 09:34 Der er 9 kommentarer

Automatisk sumområde i Sum.hviser

Jeg skal have lavet en masse opslag i et andet ark (data ark), hvor der er en række kriterier i kolonne A, C og D, her ud over er der angivet måneder i række 1, således jeg har Januar til december i kolonne E til P.

Når jeg slår op i dette data ark bruger jeg idag sum.hvisser formlen, hvor jeg idag f.eks. angiver sumområdet for Januar som '[Data ark.xlsx]Export'!E:E

Da det ikke er mig der ejer data arket, kan der løbende ske ændringer her i, her under indsættelse af kolonner mm. Derfor ønsker jeg at erstatte min reference til sumområde med en slags sammenlignings formel, så den automatisk vælger den kolonne som Januar værdierne står i.

Er der nogen der har løsningsforslag her til?
Avatar billede Jan K Ekspert
04. august 2020 - 10:31 #1
Du kan måske bruge SUMPRODUKT, men det er svært at gennemskue uden at se data. Men evt. noget i denne stil

=SUMPRODKT((A2:A10=Kriterie1)*(C2:C10=Kriterie2)*(D2:D10=Kriterium3)*(E1:P1="Januar)*(E2*E10))

Indsæt slev reference til det andet ark og ret områderne til det, du har brug for.
Avatar billede Jan K Ekspert
04. august 2020 - 10:38 #2
Se bort fra ovenstående. Det vil ikke virke.
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2020 - 11:47 #3
Måske med Navnestyring.

Giv E1:E100 navnet: Januar
Og brug: '[Data ark.xlsx]Export'!Januar
Avatar billede Paw Winther Mester
04. august 2020 - 12:14 #4
@store-morten
Ja dette vil selvfølgelig løse det, men ville gerne undgå at skulle navngive områder. Dels er det ikke mine ark, hvorfor jeg ikke bare kan foretage ændringer i dem, og der ud over skal de kunne bruges videre år efter år, således der står både måned og årstal i øverste række.

Ville gerne hvis man kunne bruge f.eks. sammenlign til at finde det kolonne nr. den pågældende måned står i, også bare fortælle sum.hviser formlen at den skal tage kolonne 5 i stedet for at angive "E:E".
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2020 - 12:33 #5
Måske
=SAMMENLIGN("Januar";'[Data ark.xlsx]Export'!$1:$1; 0)
Avatar billede Paw Winther Mester
04. august 2020 - 12:38 #6
Ja på den måde får jeg at Januar står i kolonne 5, men hvordan oversætter jeg 5 til at sum.hviser skal tage kolonne E?
Avatar billede store-morten Ekspert
04. august 2020 - 12:56 #7
Prøv:
=UDSKIFT(ADRESSE(1;SAMMENLIGN("Januar";'[Data ark.xlsx]Export'!$1:$1; 0); 0);4);1;"")
Avatar billede anedi Ekspert
04. august 2020 - 15:40 #8
Jeg vil da også gerne lige slå et slag for en alternativ løsning med en matrixformel:

Hvis dine måneder står i række 1:

=SUM(HVIS(A1:AA1="januar";A2:A100;""))

"januar" kan udskiftes med en celle, hvis det passer bedre.

Husk at afslutte indtastningen med at holde CTRL+ALT nede inden du trykker ENTER.
Avatar billede xl-Enthusiast Ekspert
05. august 2020 - 19:41 #9
Med månedsnavne i E1:P1, data i E2:P15 og valgt måned i A1, prøv:

=SUMPRODUCT(INDEX(E2:P15;;MATCH(A1;E1:P1;0)))

dansk

=SUMPRODUKT(INDEKS(E2:P15;;SAMMENLIGN(A1;E1:P1;0)))