Avatar billede Slettet bruger
14. august 2020 - 11:29 Der er 3 kommentarer

Forskel på 2.4Ghz og 5Ghz wifi hastighed

Hejsa.

Jeg har et problem med min router (tp link archer c2600)
Min router kan både sende 2.4Ghz og 5Ghz signal ud.
Når jeg er på 2.4Ghz wifi signal modtager jeg omkring 50/50Mbps højest.
Når jeg er på 5Ghz wifi signal modtager jeg over 200/200Mbps.
Hvorfor den store forskel??
Jeg har haft routeren i nogen år og har aldrig haft det problem før.
Jeg har ikke ændret på nogen indstillinger, eller andet.
Avatar billede ole_madsen Ekspert
14. august 2020 - 12:09 #1
Der er forskel på hastigheden på de forskellige standarder, hvor ikke alle understøtter 5Ghz.

Men med 2.4GHz og 50Mbps, lyder det som om du er tvunget ned i 802.11g hastighed.

Tjek dine indstillinger og undgå at den fast er sat til 802.11b/g - men endelig til et "højere" bogstav (formentlig n eller ac) - så vil du få højere hastighed.

Hvis den står til "Mixed Mode" kan en gammel trådløs enhed ødelægge det for dig - hvis du har en gammel enhed der kun kan 802.11g, kan den komme på nettet. Men "Mixed Mode" sætter samtidig al kommunikation ned på laveste fællesnævner, altså 54Mbps...
Avatar billede Slettet bruger
14. august 2020 - 12:13 #2
Jeg forstår ikke at du ser det som et problem.
2,4 er langsommere, men rækker længere.
5 er hurtigere, men rækker ikke så langt som 2,4

Hvis du har brug for hurtig fobindelse, og er tæt på routeren, så brug 5.
Avatar billede claes57 Ekspert
14. august 2020 - 13:22 #3
hvis du bor tæt på andre husstande, så har de fleste nok gang i 2,4GHz, og hvis din kanal er meget brugt, så falder hastighed også pga støj fra naboers wifi.
I win10 kan du hente en WiFi Analyzer som kan vise dit og naboers placering på de mulige kanaler - find et område med mindst støj fra naboer, og gå i routerens indstillinger og skift til den kanal.
https://www.microsoft.com/da-dk/p/wifi-analyzer/9nblggh33n0n?activetab=pivot:overviewtab