Avatar billede Thagger Novice
16. august 2020 - 11:16 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Åbne filer i Safari

Efter en opdatering af min Mac er en indstilling blevet ændret.
Når jeg åbner en fil i Safari (feks web-mail), så hentes filen ned til "Overførsler" - men jeg ønsker at den skal åbne dokumentet med det samme (ellers skal jeg efterfølgende åbne den fra Overførsler).
Jeg kan simpelthen ikke huske hvordan jeg i sin tid ændrede denne indstilling - håber meget at I kan hjælpe!?

På forhånd mange tak!
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2020 - 12:27 #1
i Indstillinger (cmd-, eller i Safari-menuen) under generelt er der et punkt, der hedder Åbn "sikre" arkiver efter overførsel. Det bliver slået fra som standard, da det indebærer at man kan komme til at downloade noget skadeligt og installere noget, man slet ikke vil have automatisk, men det giver også den forsinkelse, du klager over.

En mellemløsning er at klikke på filen ved overførselsknappen, øverst til højre  i Safari-vinduet, så kan du både åbne og finde filen hurtigt derfra.
Avatar billede Thagger Novice
16. august 2020 - 15:24 #2
Tak for svar egonspock - men jeg har sat hak i denne under indstillinger, men filerne åbnes stadig ikke (overføres kun til "Overførsler"). Hvad kan være årsagen til det? (Jeg har genstartet efterfølgende)..
Avatar billede egonspock Seniormester
16. august 2020 - 16:18 #3
hmm, det er enten en fejl, eller har Apple blot besluttet at der er for mange farlige filer, dvs. at ingen af dem du åbner bliver bedømt som "sikre". Jeg får samme resultat her med pdf'er i det mindste. To alternativer: enten brug knappen for oven eller brug en anden browser, Firefox, f.eks. der giver bedre muligheder for at bestemme hvad man skal med downloadede filer.
Avatar billede Thagger Novice
16. august 2020 - 16:57 #4
Tak for svar endnu engang!
Jeg må leve med de andre muligheder så :)