Avatar billede compac Seniormester
17. august 2020 - 17:33 Der er 4 kommentarer og
1 løsning

Udtræk fra mysqli-database

Jeg har en database hvor jeg vil gøre en forespørgsel fra et inputfelt og udtrække resultatet samt alle de efterfølgende poster. Sådan:

Databasen ser således ud:
ID , Navn , Adresse, By  -og er sorert på ID.

Jeg vil udtrække et navn (Jensen) og vise det samt alle de efterfølgende navne i alfabetet der begynder med Jørgensen, Karlsen, Larsen ... osv. i alfabetisk orden, altså ligesom når man slår op i et kartotek.
Jeg er ikke kommet ret langt. Jeg starter med at oprette et inputfelt og udtrækker: $query =  "SELECT * FROM kartotek where Navn LIKE '$Name%' ;
$ex = mysqli_query($link, $query);
if (mysqli_num_rows($ex) > 0) {
while ($result = mysqli_fetch_array($ex)) {
???
Avatar billede Slater Ekspert
17. august 2020 - 18:09 #1
Det er ret nemt, da du kan bruge tekststrenge som tal i SQL.

select * from kartotek where navn >= 'Larsen' order by navn asc

- Så får du alt der er samme eller højere i alfabetet end "Larsen" og sorterer resten alfabetisk.
Avatar billede compac Seniormester
16. september 2020 - 14:49 #2
Den starter ikke med værdien i inputfeltet, men forfra i databasen og derefter alfabetisk.
SQL-strengen:
$sql = "SELECT * FROM kartotek WHERE  navn >= '.$titses.' ORDER BY navn ASC";
$titses er værdien fra inputfeltet (f.eks. Larsen)
Avatar billede compac Seniormester
16. september 2020 - 14:58 #3
Lige en korrektion:
Den starter ikke med værdien i inputfeltet, men udtrækker hele databasen i alfabetisk orden.
SQL-strengen:
$sql = "SELECT * FROM kartotek WHERE  navn >= '.$titses.' ORDER BY navn ASC";
$titses er værdien fra inputfeltet (f.eks. Larsen)
Avatar billede Slater Ekspert
16. september 2020 - 15:37 #4
Det vil jeg skyde på er fordi du har punktummer rundt om $titses. De skal ikke være der.
Avatar billede compac Seniormester
16. september 2020 - 16:51 #5
Ja, det var det, tak for hjælpen.