Avatar billede Nyreciever Novice
22. august 2020 - 16:20 Der er 16 kommentarer

FM-stueantenne/coax

Jeg har købt en SONY-STR-DH190 AV-modtager, da min gamle denon er stået af.
Da jeg så skal slutte den til er der ingen indgang bagpå til coax-antenne, men kun til en lille fesen fm-antenne ledning.
Er der nogen mulighed for at få et converter-stik? Eller er det bare retur med den?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. august 2020 - 17:06 #1
Hvis du har mulighed for at tage et foto vil det være en hjælp.

Du kan uploade billeder via dette link:

https://da.imgbb.com/
Avatar billede milter Ekspert
22. august 2020 - 18:47 #2
Hvad skal du bruge stikket til?

COAX kan bruges til både FM, TV-signaler, internet og andre former for digitale datasignaler.

https://www.avxperten.dk/blog/hvad-er-coax-kabel/
Avatar billede poko1 Ekspert
22. august 2020 - 18:50 #3
For mig ligner det mest et Net stik.
https://ibb.co/3vrkTb3
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2020 - 19:15 #5
Så er det spørgsmål om der er noget at vinde i forhold til den lille fesen stue antenne?
Da det ser ud til at Sony kun bruger den ene pin?
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. august 2020 - 19:25 #6
Jeg tror ikke det er kablet der er vist i linket.
Men jeg synes at det virker sølle af Sony at udstyre apparatet med et sådant stik, i stedet er en coax-indgang.
Jeg vil tvivle på at en adapter findes, men man skal aldrig sige aldrig.
Avatar billede ErikHg Ekspert
22. august 2020 - 19:31 #7
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2020 - 19:52 #8
Nej, kablet er til strøm, men stik er det samme 😀 så det klippes over og monteres med et antenne stik.
Avatar billede milter Ekspert
22. august 2020 - 19:54 #9
Jeg synes stadig, vi skal vente på, at Nyreciever fortæller os, hvad det COAX-kabel eller "converter-stik" skal bruges til. Som tidligere sagt, COAX-kabler kan bruges til mange ting.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2020 - 20:02 #10
Jeg har googlet hans Sony 😀
Set stikket bag på og kom frem til type:
at-733 mini micro jst 2.0 ph 2 pin
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2020 - 20:07 #11
Avatar billede Nyreciever Novice
22. august 2020 - 20:47 #12
Mange tak for alle jeres svar, og undskyld: jeg har været ude og reparere mit tag på skuret...
ErikHG har fundet frem til en video der giver en løsning!👍🏽Tak for den, så er det bare om jeg kan finde ud af det... nu må vi se.
Mit problem er at jeg er tilsluttet en fællesantenne, hvor der er også er radioprogrammer incl. DAB+ via coax-kabel.
Sony har ganske vist Bluetooth, så jeg kunne høre det via mobil, men det er mere optimalt bare at tænde radioen, som jeg plejer.
Jeg har prøvet at finde en anden reciever, men de er mindst dobbelt så dyre, og har så andre mangler... Jeg synes også det er mærkeligt og irriterende, at der ikke er mulighed for at sætte et coaxkabel til.
Avatar billede Nyreciever Novice
22. august 2020 - 20:52 #13
Til Store-Morten:
Nu har jeg pakket Sony’en fint sammen igen, da jeg havde planer om at levere den tilbage, så jeg kan ikke tage et billede af antenneledningen, men der var kun en mikrotynd ledning på det lille antennestik. Stikket var nok 3 mm bredt.
Avatar billede store-morten Ekspert
22. august 2020 - 21:12 #15
Kan den modtage DAB?
Tror kun det er FM.
Avatar billede Nyreciever Novice
22. august 2020 - 21:32 #16
Ja, jeg tror det er sådan et antennekabel, stikket ligner men ledningen ser kraftigere ud, måske er det forstørrelsen af billedet, for den antenneledning der var med var højst en mm. i diameter.
Den kan spille DAB-kanalerne fordi de via antenneforeningen modtages som almindelige radiokanaler.
Jeg leverer Sonyen tilbage, jeg vil ikke til at skære i stikket og risikere at ødelægge en spritny reciever.
Tak for jeres hjælp og deltagelse.
Mvh Ulla.